سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱۵
۳۶

ادعای عجیب سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای

جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 433789
در این مورد شما را به اسناد موجود ارجاع می دهم، ضمن اینکه آژانس بین المللی می تواند هر مکانی را که نیاز بداند بازرسی کند، حتی مراکز نظامی را. این بخشی از توافق و کاملا آشکار است.
ادعای عجیب سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای
به گزارش جهان به نقل از نسیم، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود که بصورت مستقیم از شبکه الجزیره مباشر پخش می شد، در پاسخ به سوالی در خصوص بازرسی مراکز نظامی ایران گفت: در این مورد شما را به اسناد موجود ارجاع می دهم، ضمن اینکه آژانس بین المللی می تواند هر مکانی را که نیاز بداند بازرسی کند، حتی مراکز نظامی را. این بخشی از توافق و کاملا آشکار است.

وی ادامه داد: ما از ابتدا هم گفتیم که بازرسان آزادند به هر مکان که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

کربی درباره سوریه گفت: در دیدار وزیران خارجه سعودی و آمریکا در خصوص سوریه هم گفتگو شد. آمریکا بارها در این مورد با لاوروف وزیر خارجه روسیه هم گفتگو کرده است. اما اینکه توافق هسته ای ایران به این مساله ارتباط داشته باشد این گونه نیست. این توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. اما ممکن است این توافق بر رفتارهای ایران تاثیر بگذارد. هدف توافق هسته ای این نبود که همه مشکلات جامعه بین الملل با ایران را حل کند و به معنای بازگشت ایران به جامعه بین الملل برای حل مسایل امنیتی منطقه نیست.

کربی گفت: موضوع سوریه موضوعی پیچیده است و اعلام کرده ایم که تنها راه حل آن راه سیاسی است. حمایت ایران و روسیه از نظام اسد به این مساله کمک نمی کند اما به هر حال مساله پیچیده ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما همیشه خواستار آن هستیم که دسترسی در هر زمان لازم و هر مکان لازم وجود داشته باشد.

وی پس از صحبت های مقدماتی درباره اوکراین ، از خبرنگاران خواست پرسش های خود را مطرح کنند.

خبرنگاری از جان کربی پرسید که آیا با حصول توافق، ایران از مواضع قبلی خود مبنی بر نابود کردن اسرائیل عقب می نشیند و به « تروریسم» پایان می دهد؟

جان کربی در پاسخ گفت: پرسشی که شما مطرح کردید به سران ایران مربوط می شود و آنها هستند که باید به این پرسش پاسخ بدهند. ما برای مقامات ایران روشن و تبیین کردیم که قصد نداریم چشمان خود را به روی دیگر فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه ببندیم که شامل تروریسم دولتی می شود. هیچ چیز باعث تغییر در تعهد ما برای دنبال کردن اینگونه فعالیت ها نمی شود چه از طریق تحریم های یکجانبه باشد ، تحریم های سازمان ملل باشد و یا اینکه حضور نظامی آمریکا در منطقه باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تصمیم اسرائیل به نابود کردن بخشی از یک روستا در کرانه باختری برای گسترش شهرک ها گفت: ما تحولات در روستای سوسایا را به دقت دنبال می کنیم و قویا از مقامات اسرائیل می خواهیم که از هرگونه نابود کردن روستا خودداری کنند. نابود کردن این روستای فلسطینی یا نابود کردن بخشی از آن و اخراج کردن فلسطینی ها از خانه هایشان، آسیب زننده و تحریک آمیز خواهد بود. چنین اقداماتی آثاری فراتر از خانوادهها و افرادی دارد که اخراج شدند. تخریب این روستا شاید فضا را برای راه حل مسالمت آمیز را وخیم تر کند.

خبرنگاری درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران گفت: ظریف وزیر خارجه ایران بلافاصله پس از اعلام توافق، به چند رسانه خبری گفت که ایران قصد ندارد بازرسی از سایت های نظامی را بپذیرد. آیا این گفته او براساس درک شما از توافقنامه است و ایران می تواند به بازرسی از سایت های نظامی « نه » بگوید. اگرآژانس همچنان بخواهد از این سایت ها دیدن کند در این صورت شما چگونه آنها را ترغیب می کنید که بازرسی ها را بپذیرند؟

جان کربی گفت: من توجه شما را به خود توافقنامه و همه اسناد جلب می کنم . همه موضوعات به طرزی روشن در آژانس بین المللی انرژی تشریح شده است. براساس این توافق ، آژانس بین المللی انرژی اتمی این فرصت را خواهد داشت که فرصت و دسترسی را در اختیار داشته باشد و از سایت هایی دیدن کند که مناسب به نطر می رسد و البته ممکن است شامل سایت های نظامی هم بشود. ما همیشه خواستار آن هستیم که دسترسی در هر زمان لازم و هر مکان لازم وجود داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام
در ترجمه وزارت امور خارجه هم بود. اگر اکثریت اعضا رای بدن میتونن هرجایی در ایران را بازرسی کنن. در بخشی که میگه اگر مشکلات حل نشد به کمیته مشترک میره و ۵ رای از ۸ رای میتونن درباره شیوه نظارت نظر بدن.
موفق باشید.
الیاس
علاوه بر این متاسفانه موارد 2 و 4 و 10 و 11 و 12 و15 و 16 و 18 از خطوط قرمز در خوشبینانه ترین حالت رعایت نشده است. ببینید:

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/30077/B/13940403_0130077.jpg
خودتان را برای مبارزه با استکبار آماده کنید
رضا
United States
جووووون چه حالی میده مبارزه با استکبار
" آژانس بین المللی می تواند هر مکانی را که نیاز بداند بازرسی کند، حتی مراکز نظامی را. این بخشی از توافق و کاملا آشکار است." !!!!
چرا عجیبه؟
دقیقا تو متن گفته آژانس از هرجا-دقت کنید هرجا مثلا نهاد ریاست جمهوری هم عضوشه- می تونه بازدید کنه.ایران می تونه اعتراض کنه اینجا رو نمی ذارم بازدید کنید.
حالا ۲۴ روز ایران و آژانس وقت دارن مشکلشون رو حل کنن.اگه نشد میره داستان شورایی متشکل از کشورهای ۵+1. ایران و اتحادیه اروپا.
این ۸ کشور تصمیم میگیرن بازدید انجام بشه یا نه.
چه جوری؟اگه ۵ تا از این ۸ تا بگن ایران باید اجازه بازرسی بده ایران دیگه نمی تونه حرفی بزنه.
حالا این ۵ از ۸ یعنی چی؟ یعنی حتی اگه روسیه ایران. و چین هم مخالفت کنن بازم فایده نداره چون آمریکا و متحداش رای دادن-فرانسه. آمریکا انگلیس آلمان اتحادیه-.جالبه نه؟ نگفته ۶ رای گفته ۵ رای که آمریکا هر جا رو خواست بتونه بازدید کنه.جالبه نه؟
جالبتر اینه که اگه ایران نذاره بازرسی بشه ایران میشه ناقض توافقنامه و در جا همه تحریما بر می گرده به اضافه جریمه های جدید.
خیلی جالبه نه؟
بعد توافق دیگه با پیژامه نمیشه تو خونه راه رفت ممکن هر لحظه بازرسا آژانس بیان تو خونه. بده خووووو!با پیژامه؟
همه جا در رای گیری ها تصمیم گیری بر اساس نصف +1 هست. جالبه نه؟!!!!!!!!!!!
انگار مجبورند در مورد همه نظر بدند. 8/2=4
4+1=5

میخوای بازم توضیح بدم؟
بله درسته همه جا اینجور ولی نه اینجا که همه می دونن یه جوری چیده شده که همه جوره به ضرر ایرانه.می تونست ۶ بشه که گاه گدارری که روسیه از نامردیش کم کرد بیاد به نفع ما رای بده
اینجوری همش شعبونه هیچ وقت رمضون نمیشه
بعدم عزیز جان در خیلی از جاها برای تصویب قوانین نمی کن نصف به علاوه یک
می گن دو سوم. هیچ ایرادی نداشت اینجا هم همین می شد
اولا خیلی جاها میکن دو سوم آراء یا چهار پنجم آراء، ثانیا روش نصف+1 برای سیستمی است که همه اعضا مستقل هستند، نه سیستمی که همه زیر بلیط آمریکا هستند.
رابعا مذاکره با دشمن یعنی چه؟ واقعا مفهوم نداره! از همه عجیب ار کوتاه آمدن دشمن وسط جنگه که معلومه خدعه ای در سر دارد! شاید تقویت دوستانش در انتخابات و سپس براندازی!
دوست عزیز همه جا نصف بعلاوه یک نیست بلکه با توجه به اهمیت موضوع میتواند سه چهارم،چهار پنجم و یا حتی اتفاق آرا باشد
Indonesia
دوست عزیز بله نصف به علاوه یک هستولی میشهبگید فرقش چیه؟؟ یعنی داستان ناظر و شاکی یکی بودن راشماقبول نداری؟؟ ما به وتوافقی تنم داده ایم که در آنشاکی و ناظر و داور یک طرف قضیه است آن وقت شماداری نصف به علاوه یک را به رخ می کشی؟؟؟
عجیب نیست. متن برجامه... خودتونو برا دبه کردن آمریکا وتلاشش برای بازرسی وجاسوسی ازمراکزنظامی ایران آماده کنین. ظریف مچکریم!!
محمد
United States
آقا اینا دبه نیست!!‌ اینا دیگه خود توافقه!! ...
داود
مبارك است
هر دم از اين باغ برى ميرسد
United States
این که دیگه مذاکره نمی خواست از اول دستتونو بالا می کردید که هر کاری که می خوان با کشور بکنند .
چه غلطهای اضافی مگه مملکت ما صاحب نداره هر غلطی دلتون خواست انجام بدید.
انگار کسی دیگری غلط کرده متن را بخوانید
به امریکایی ها که نمی توانید بگویید بی سواد آنها به آقایان سواد یاد دادند و مدرک دادند
هر توافقی که امنیت ما را کاهش دهد و در معرض خطر قرار دهد؛ خطری بزرگ برای کشور است. امیدوارم تمام دستگاههای مسئول بدون سیاسی کاری و محافظه کاری و با در نظر گرفتن خیر و صلاح امروز و آینده ایران عزیز ، کلمه به کلمه ی توافق را بررسی کنند و همانگونه که مقام معظم رهبری در پاسخ به جناب دکتر روحانی فرمودند سعی شود در صورت پذیرش توافق از سوی نهادهای مسئول، تمامی راههای فرار و نقض عهد طرف مقابل بسته شود.
ایمانی
شهدا شرمنده ایم، این ترسوها چه کار کردند.
نون شما ها (کاسبان تحریم) رو آجر کردند
و نان شما کاسبان توافق را بهتر از قبل......
متاسفم که این حرف و زدم بیایید منطقی باشیم
s
United States
ولی ظاهرا برای شما کاسب مذاکره به هرقیمت , خوب نون داره نه ؟!!!!!
فقط طوطی وار جمله تکرار نکن
اگر راست میگی کاسب تحریم را معنی کن و مصادیقش را نشان بده
ملت ما کاسب تحریم بود که این همه بلا سرش نازل کردید؟ خجالت هم خوب چیزیه ! حداقل اگر متن را نخوانده ای چند روز دندان رو جگرت بگذار تا بفهمی چه اتفاقی افتاده, شما که حتی صبر و حوصله ندارید می خواید ملت را تدبیر کنید و به آن امید ببخشید
خدا آخر و عاقبت این سیاست ها را بخیر کند
...
رسول
سلام علیکم کاش بجای توافق همان اول دستهارابعنوان تسلیم بالامیبردیم مانندسرهنگ قزافی لااقل موشکهای بالستیک سرجایش می موند واقعاعجیبه مزاکره به چه دردمی خوردباگرگان .
مزاکره که هیجی مذاکره هم بدرد نمی خوره
Indonesia
با شماموافقم اگر پیچ و مهره هسته ای را می دادیم می رفت دیگر نبایدتن به بازرسی های گاه وبیگاه وشمشیر بازگشت تحریم هاتن می دادیم. واقعا غیرت و هوش و وطن پرستی خودشانرا بهرخ کشاندند تیم مذاکرهکننده دستشان رامی بوسیم کها مریکا ودوستانش رابر سرنوشت و آینده کشور مسلط کردندو قهرمان ملی هم نام گرفتند. من از خاندوه شهدای هسته ای تعجب می کنم که بدون فکر و بدون مطالعه به هر جا دعوتشان می کنند می روند واقعا ایشان نبایدصبر می کردند اول متن را می خواندند بعد می رفتند از تیم مذاکره و قهرمانی های بی بدیلشان حمایت می کردند؟؟
ناشناس
عیب نداره این همان تدبیر و امید!!!!!!!!!!!حتما جشن هم بگیرید واسه این تدبیر و امیدتان!!!!دولت زنرال ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نسل اول
بازم مردم سرکارند!
عجیب؟!بگذار کارشناسان تحلیل کنند متنو دعا کن برخی از دانشمندارو هم واسه تحویل به امریکا مذاکره نکرده باشند
سخنگوی پنتاگون درست است
هموطن
واقعا متاسفم اين توافق شرم آور است نميدانم چرا همه اينقدر. زود قضاوت كردند ومدال قهرمانى به مذاكره كنندگان دادند علماء وجامعه ى روحانيت وبسيارى از نيروهاى انقلابى آيا براى اين همه كسب ذلت. تبريك گفتيد ..اين گونه رهبر مارا تنها وبى ياور گذاشتيد .كجان آنها كه فرياد مى زدن على تنها نيست....
Romania
ظاهراً دوستان فقط دوست داشتند امريكا و رفقايش، دستاشونو ببرند بالا و در جايي كه همه چيز را بنفع خود داشتند ، دو دستي تقديم ايران كنند . ايران اگر هنر داشته باشد ، طوري با تقسيم بازار بزرگش با اعضاي ٥+١ تعامل بايد بكند كه از اين جمع ، نتواند تجميع لازم براي انجام هر كاري بدست ايد . مطمئن باشيد تيم هسته اي بيش از خيلي از ما متوجه بودند و اين بهترين حالتي بوده كه ميتوانستند توافق را در دسترس قرار دهند. مسلم بدانيد كه با أركان تصميم گيرنده داخل نظام اين مطلب چك شده و بعد قبول شده چون از خطوط قرمز كاملاً مشخص بوده است .بياييد همه سعي كنيم كه خود را عقل كل ندانيم و شرايط حاكم و مؤثر را در مورد تك تك بندهاي توافق بدست أمده در نظر بگيريم و به تيم هسته اي كه منتخب نظام و بزرگان نظام عزيز إسلامي أمان است ، اعتماد كنيم .
اين افرادي كه با توافق مخالفند و به دنبال ايده آل ها و آرزوهايشان از مذاكرات هستند آيا راه جايگزيني براي مذاكرات دارند؟ آيا فكر اين را كرده اند كه بالاخره اين پرونده ايران ممكن بود به روش ديگري كه بسيار خسارت بارتر از توافق اخير است، حل شود؟ نيمه پر ليوان را ببينيد و هميشه همه چيز وفق مراد انسان نميشود. اين دلواپسان فكر كرده اند كه همه جا مثل ايران است كه همه چي مال آنها باشد. لطفا منتشر كنيد.
ج س
Iran, Islamic Republic of
جناب دل آرام ، هرکس دشمن خود را دست کم بگیرد احمق است
هر کس در برابر دشمن خود بخوابد با اردنگی دشمن خود بیدار می شود
دلخون
United States
هردم ازاین باغ بری می رسد.