چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

اعتراض پدر علم کویرشناسی به مسئولین

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 426697
پدر علم کویرشناسی ایران گفت: متاسفانه تاکنون نسبت به جنگل‌های غرب کشور کم‌توجهی شده و بیشتر تمرکز بر روی جنگل‌های شمال بوده است.
به گزارش جهان، پرویز کردوانی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز تأسف از آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های ایلام، اظهار کرد: جنگل‌های غرب کشور چون در کوه‌های کاستی و آهکی هستند بر روی آب زیرزمینی تأثیر دارند به‌طوری‌که اگر جنگل‌ها از بین بروند تمام رودها و سراب و چشمه‌ها اعم از کرخه، کارون، دز و. همه خشک می‌شوند.

وی ادامه داد: در ریشه درختان باکتری وجود دارد به‌طوری‌که در هر گرم آن میلیاردها باکتری دارد که این باکتری‌ها که موجودات زنده هستند و تنفس می‌کنند اکسیژن هوا را می‌گیرند و co۲ می‌دهند و این co۲ در ریشه انباشته می‌شود و با آب بارندگی اسیدکربنیک را ایجاد می‌کند و این اسید به وجود آمده کوه‌های آهکی را حل می‌کند و بانفوذ خود شبکه آبیاری درست می‌کند به همین دلیل با نابودی جنگل می‌توان گفت تمام سراب‌ها و رودها خشک می‌شوند.

پدر علم کویرشناسی ایران با بیان اینکه نسبت به جنگل‌های غرب کشور توجه کمتری شده و بیشتر به جنگل‌های شمال کشور توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون جنگل‌های استان به طرق مختلف از بین می‌روند که یکی از این عوامل آتش‌سوزی است که چند روز پیش حجمی از جنگل‌های ایلام را از بین برد و متأسفانه امکانات برای اطفا حریق در این مناطق نسبت به شمال کمتر است و با توجه به گرم و خشک بودن هوا در مناطق زاگرس کوچک‌ترین آتشی که اتفاق بیفتد بیشتر مناطق جنگلی را در برمی‌گیرد.

کردوانی گفت: یکی از دلایل دیگر نابودی جنگل‌های زاگرس آفتی است که به جان این جنگل‌ها افتاده و هنوز نتوانسته‌ایم آن را شناسایی و مهار کنیم و برخی تنها راه ممکن را قطع درختان دانستند و به‌جای آن درخت بکارند که به نظر من این کار اشتباهی است چون اگر قرار باشد آفت از بین نرود و صرفاً درخت را قطع کنیم با این عمل باز آفت در عرصه وجود دارد و ممکن است به درختان باقیمانده و جدید نیز سرایت کنند.

وی با بیان اینکه حیات مردم ما علی‌الخصوص زاگرس نشینان به جنگل‌های زاگرس وابسته است، تأکید کرد: مسئولان نباید بی‌تفاوت باشند و دولت باید به فکر جنگل‌های استان ایلام باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جنگل‌های زاگرس ایلام حساسیت سیاسی دارند، در زمان جنگ مشکلات عدیده‌ای برای این استان به وجود آمد و اگر الآن به آب، جنگل و کشاورزی آن توجهی نشود، در حق این مرزداران اجحاف شده است.

کردوانی تأکید کرد: هر درخت که از جنگل‌های غرب کم شود به همان اندازه از آب زیرزمینی کم می‌شود و با توجه به اینکه در فصل گرما هستیم نیاز است که شورا تشکیل دهند و گشت‌های محیط‌بانان در عرصه‌های طبیعی بیشتر شود.

پدر علم کویرشناسی ایران پیشگیری را شرط اول برای حفاظت از جنگل‌ها در مقابل آتش‌سوزی دانست و تصریح کرد: هر فرد خود باید نگهبان منابع طبیعی و درختان در عرصه‌ها باشد و هر فرد موظف است از محیط زندگی‌اش محافظت کند.

کردوانی با تأکید بر اینکه باید به عشایر مناطق مختلف آموزش داد تا هر کدام به‌عنوان جنگل‌بان و محیط‌بان نقش خود را ایفا کنند، تصریح کرد: متأسفانه بعضی از عشایر با ریختن موادی چون گازوییل در پای درختان سبب خشک شدن درختان می‌شوند تا این درختان را به‌عنوان درخت خشک قطع و از آن‌ها زغال‌گیری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *