پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱
ولایتی در دیدار با هیأت فرهنگی و اجتماعی اردن:

ایران هیچ تحمیلی را در مذاکرات نمی‌پذیرد

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 425460
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به ادامه مذاکرات مصمم است، گفت: ایران در زمینه مذاکرات هسته‌ای زیر بار هیچ تحمیلی نخواهد رفت و اجازه بازجویی از دانشمندان هسته‌ای را نمی‌پذیرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار با هیأت فرهنگی اجتماعی اردنی که در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیأت اردنی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای با توجه به فشارهایی که به ایران در زمینه حمایت‌های منطقه‌ای می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران به ادامه مذاکرات مصمم است و امید بسیار دارد که به نتایج مثبت و مطلوبی منتهی شود.

وی افزود: ما زیر بار هیچ تحمیلی نخواهیم رفت، ما زیر بار اینکه زیر بار بازدید مراکز نظامی نمی‌رود و بازجویی و بازپرسی از دانشمندان هسته‌ای را نمی‌پذیرد که امیدواریم تا تاریخ تعیین شده به نتیجه برسند.

وی ادامه داد: اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند دبه دربیاورند و طرح‌ها و درخواست‌های جدیدی را مطرح کنند نمی‌دانیم نتیجه چه می‌شود چرا که همیشه شاهد خواسته‌های جدید و زیاده‌خواهانه آمریکا هستیم.

ولایتی خاطرنشان کرد: ما حتما هیچ کاری نمی‌کنیم و خلاف سیاست‌های ۳۵ ساله انقلاب و اینکه در زمان امام خمینی(ره) شروع شد و با رهبری معظم انقلاب ادامه پیدا کرد زیرا مصداقیت جمهوری اسلامی اقتضا می‌کند که از کشورهای اسلامی به سهم خودش حمایت کند.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در صورتی که ترکیه به سوریه تجاوز و منطقه پرواز ممنوع اعلام کند چیست، افزود: من نمی‌دانم دشمنان منطقه‌ای و جهانی سوریه چه تصمیمی برای سوریه دارند اما هر نوع تجاوزی که به خاک سوریه به عنوان یک کشور مستقل مبارز عربی اسلامی صورت بگیرد و تجاوز به تمامیت ارضی این کشور تلقی شود آنها ایستادگی و مقابله خواهند کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود را حمایت از دولت، مردم و تمامیت ارضی سوریه می‌داند، اظهارداشت: بعید می‌دانم کشوری راضی شود که این کار خلاف را انجام دهد و بخواهد پرواز ممنوع اعلام کند، کسی به خانه شیشه‌ای سنگ پرتاب نمی‌کند و هرکس باد بکارد طوفان درو می‌کند بنابراین هر ملتی که خودش از کشورش دفاع کند و وظیفه ماست که از دوستانمان دفاع کنیم.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر حملات وحشیانه‌ای که در سال‌های گذشته در عراق و سوریه علیه مسیحیان صورت گرفته است، چیست؟ گفت: آنچه بر سر مسیحیان و ادیان الهی توسط داعش پیش آمده همانند بلایی است که بر سر مسلمانان آمده است. وی ادامه داد: شما شاهد بودید آن خلبان اردنی که توسط داعش سوزانده شد مسلمان بود که اگر نگوییم این اقدامات بی‌سابقه است بلکه باید بگوییم کم سابقه است چرا که آنان زن، مرد، کودک، جوان، مسلمان و غیرمسلمان را می‌کشند.

ولایتی ادامه داد: کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود گفته است که ما داعش را به وجود آوردیم بنابراین اینها هر وقت زخمی می‌شوند در سرزمین‌های اشغالی توسط عوامل رژیم صهیونیستی معالجه می‌شوند و همین اشخاص شیطان‌صفت با قصاوت قلب مرد را می‌کشند و اینگونه برخورد می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، ادامه داد:‌ اگر زمانی به حیوانی صدمه‌ای وارد شود رسانه‌های غربی و طرفداران حمایت از حیوانات جنجال به راه می‌اندازند که بروید و این حیوانات را نجات دهید؛ آمریکایی‌ها چنین موجودات فریبکاری هستند و هیچ حرکتی در سازمان ملل علیه داعش انجام نمی‌دهند، در حالیکه در فاصله چند کیلومتری داعش الانبار سقوط کرد ولی ائتلاف ضد داعش تکانی نخوردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤال دیگری درباره فلسطینیانی که در کشور اردن زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه اردن پناگاه فلسطینی‌هاست و آمریکا و اسرائیل تلاش دارند تا به آنها تابعیت بدهند و کل مسئله فلسطین را پاک کنند، اظهار داشت: ملت فلسطین زیر بار شناسنامه غیرفلسطینی نمی‌رود.

وی ادامه داد: ما قبول داریم مردم اردن در طول اشغال فلسطین زحمت زیادی کشیدند و میزبانی آنها را برعهده گرفتند که جای تقدیر دارد اما ملت فلسطین با هوشمندی نشان داده که زیر بار این توطئه که شناسنامه غیرفلسطینی بگیرند نرفته‌اند و لذا ما هم اکنون حدود ۶ میلیون فلسطینی آواره داریم که زیر چادر زندگی می‌کنند و وجود آنها دلیل زنده‌ای بر مصیبت فلسطینی‌ها است که مسلمانان و اتباع کشورهای عربی یادشان نمی‌رود که سرزمین فلسطین متعلق به فلسطین است که در اشغال رژیم صهیونیستی است و ایران از سیاستی که فلسطین تغییر هویت ندهد حمایت کرده و آن را عاقلانه می‌دانیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، در پاسخ به این سؤال که تصمیم‌گیری حاکمیتی و سیاسی در اردن تحت سیاست آمریکا است و ما چگونه می‌توانیم از یوق سلطه استعمارگران خارج شویم اظهار داشت: نکته بسیار مهم آن است که آمریکا و مرتجعین عرب تلاش دارند سیاست‌های اردن را به سمتی ببرند که خلاف نظر مردم اردن است و بالاخره مردم اردن می‌توانند با تلاش خود و کشورهای اسلامی ملت خود را حفظ کنند و این امر با کمک خود مردم حاصل می‌شود و اینکه کشورهای اسلامی کمک کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم این نشست‌های مشترکی که با هم دارند کمک کننده باشد و ما امیدواریم به روزی برسیم که ما و شما همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشیم. علی‌الخصوص اینکه مردم اردن زیر فشار صهیونیست‌ها بودند و جمعیت زیادی از کشور اردن فلسطینی‌ها هستند که نیازمند کمک هستند و ان‌شاءالله این دور نیست و قابل تحقق است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه پیش‌بینی وی درباره کشمکش‌های موجود در یمن چیست؟ تصریح کرد: مردم یمن مردم ادبی و فرهیخته‌ای هستند که کمتر کشور عربی مثل یمن سابقه ادبی دارد و اکنون که با حملات عربستان سعودی روبرو شدند که در تاریخ جهان عرب سابقه ندارد. تکلیف جنگ در هوا معلوم نمی‌شود بلکه در زمین معلوم می‌شود و مهاجمین سعودی جرأت ندارند در زمین وارد یمن بشوند.

ولایتی با بیان اینکه مردم یمن اعم از کوچک و بزرگ، زن و مرد، فقیر و غنی در شرایط سختی زندگی می‌کنند تصریح کرد: مردم یمن همه مسلح هستند و آنها می‌توانند با یک تکه نان و قمقمه آب زندگی کنند و جدا از نازپروده‌های عربی هستند و نتیجه مشخص است چرا که یمنی‌ها چند هزار سال است که در آنجا بوده‌اند و همانجا باقی خواهند ماند و تاریخ نشان می‌دهد کسی که به آنها حمله کند شکست خواهد خورد و یمن سابقه جنگ با ابرهه را دارد که ابابیل به کمک آنها آمدند و بالاخره پیروز شدند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، با بیان دوره انوشیروان نیز ایرانی‌ها به یمن کمک کردند، تصریح کرد: اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران به مردم یمن کمک می‌کند و آنها نیاز به جنگنده و اسلحه ندارند و کمک‌های ایران در حوزه انسانی و کمک‌های غذایی، دارویی است.

ولایتی حمله سعودی‌ها به یمن را اشتباه بزرگ تاریخی آنان دانست و افزود: جمعیت یمن کمتر از ۳۰ میلیون نفر است و تعداد سلاح‌های آن بیشتر از ۷۰ میلیون، پس از اینکه ارتش آنها به آنها پیوسته است توپ و موشک دارند و این از اشتباهات بزرگ تاریخ سعودی است که به یمن حمله کرده و تنفر و افکار جهان عرب را برای خودشان برانگیختند چرا که حق با یمن است که رئیس‌جمهورشان را خودشان انتخاب کنند.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر سفر اخیرش و دیدار با بشاراسد و روحیه مردم سوریه خاطرنشان کرد: بعد از مرگ حافظ اسد ما نگران بودیم اما وقتی بشاراسد بر سر کار آمد ما امیدوار شدیم که وی نیز راه پدرش را در پیش بگیرد و اکنون نیز می‌بینیم شجاعت بشاراسد از پدر بیشتر نباشد کمتر نیست.

وی ادامه داد:‌ اکنون محبوبیت بشاراسد در بین مردم سوریه بیشتر از قبل شده و اگر یکی از برکات این تهاجمات این بود که اگر قبل از حمله معارضین و تکفیری‌ها از مردم سوریه نظرخواهی می‌کردند محبوبیت بشاراسد کمتر از الآن بود و اکنون خیلی بیشتر شده است و وی بین مسلمانان، مسیحی‌ها، شیعه و سنی‌ و اقوام سوریه محبوبیت دارد و این محبوبیت بیشتر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، ادامه داد: در گذشته دشمن تا ۳۰۰متری کاخ بشار اسد جلو آمد ولی وی از دفترش تکان نخورد ، وقتی من به دفتر کوچک وی رفتم در اتاقش چیزی جز چند صندلی نبود؛ من یقین دارم که وی شکست نخواهد خورد و شجاعت بشاراسد در جهان عرب مانند سید حسن نصرالله مثال زدنی است.

ولایتی اظهار داشت: من با هر دوی این افراد ملاقات داشتم و روحیه هر دوی آنها عالی بود، فتح منطقه القلمون واقعاً کار عظیمی بود و دقیقاً این منطقه معادل جبل‌الشیخ است که تحت تصرف اسرائیل است و این کار لبنان به مردم سوریه روحیه داد.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از الطاف حملات مهاجمین جنایتکار این بود که مردم سوریه و لبنان با هم به گونه‌ای جوش بخورند که انگار یک ملت واحد هستند کما اینکه سید حسن نصرالله گفته است امنیت سوریه امنیت ماست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام، گفت: امنیت سوریه و لبنان امنیت ایران است و ما همانطور که از منافع خودمان دفاع می‌کنیم از منافع جهان اسلام نیز دفاع می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *