سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۵
۲۳

انتشار خبر 'حذف یارانه ۵ گروه پردرآمد'/ واکنش نوبخت

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 418311
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد از فروردین‌ماه امسال یارانه نقدی ۵گروه‌ درآمدی به تشخیص دولت حذف شده و در ماه‌های آینده احتمال حذف تعداد بیشتری از یارانه‌نقدی‌بگیران با درآمد بالا وجود دارد.
انتشار خبر
به گزارش جهان، همشهری نوشت:
يارانه نقدي گروه‌هاي پنج‌گانه شامل پزشكان، مالكان خودروهاي گران قيمت لوكس، صاحبان صرافي‌ها، اعضاي هيات مديره بانك‌ها و هيات مديره شركت‌هاي خصوصي و افراد مقيم خارج از كشور قطع شده است، با اين توضيح كه يارانه نقدي برخي افراد مقيم خارج كشور از سال قبل كه شناسايي شده بودند، كليد خورده بود.

برخي شهروندان كه يارانه نقدي‌شان حذف شده است و يارانه نقدي فروردين‌ماه امسال را دريافت نكرده‌اند در تماس با همشهري با تاييد اين خبر اعلام كردند كه در سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام شده كه حذف يارانه نقدي به تشخيص دولت و بر اساس مصوبه مجلس صورت گرفته است.

همسر يك پزشك متخصص داخلي در گفت‌وگو با همشهري گفت: پس از واريزنشدن يارانه نقدي فروردين‌ماه امسال به سازمان هدفمندي يارانه‌ها مراجعه كردم كه اعلام شد افزون بر پزشكان، گروه‌هاي درآمدي ديگري هم مشمول مصوبه حذف يارانه نقدي شده‌اند. به گفته اين شهروند، در نتيجه اعتراض به اين تصميم، فرمي در اختيار معترضان قرار مي‌گيرد كه در اين فرم خواسته شده تا مشخص كنند مشمول كدام‌يك از گروه‌هاي پنج‌گانه هستند و نتيجه رسيدگي به اعتراض‌ها ظرف يك ماه تا ۴۵روز بعد مشخص خواهد شد.

اين شهروند تاكيد كرد كه در سازمان هدفمندي يارانه‌ها واقع در خيابان فلسطين تهران، تعدادي از كارمندان اين سازمان به اعتراض‌ها پاسخ مي‌دهند، اما به گفته وي، به دليل عدم اطلاع احتمالي افرادي كه يارانه نقدي آنها حذف شده، نشان از حذف آرام و بي‌سر وصداي يارانه نقدي برخي شهروندان به تشخيص دولت دارد. وي البته به حذف يارانه نقدي‌شان معترض بود و گفت هر پزشكي پولدار نيست.

پيگيري‌هاي همشهري از مجلس هم نشان مي‌دهد كه حذف يارانه نقدي برابر با شناسايي پردرآمدها از سوي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كليد خورده است. ابوذر نديمي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با همشهري اظهار كرد: علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، هفته گذشته با حضور در مجلس و ارائه گزارشي از اقدامات صورت گرفته براي سامان دادن به وضعيت يارانه نقدي اعلام كرد كه يارانه نقدي تعداد زيادي از اقشار با درآمد بالا در مرحله پنجاهم (فروردين امسال) حذف شده و به تدريج اين فرايند ادامه خواهد يافت.

ابراهيم نكو، ديگر عضو كميسيون اقتصادي مجلس هم به همشهري گفت كه ديروز علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد به فراكسيون رهروان ولايت آمده بود و اعلام كرد كه يارانه نقدي تعدادي از شهروندان حذف شده است اما تعداد آن قابل توجه نيست ضمن اينكه مطالعات براي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها ادامه دارد.

قانون بودجه سال ۱۳۹۴ دولت را موظف مي‌سازد یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند و خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود. البته در قانون بودجه امسال تاكيد شده كه آیین‌نامه اجرايی این تبصره قانون بودجه ظرف مدت ۳‌ماه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی،‌ نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. البته دولت بر اساس قانون بودجه سال گذشته مجوز حذف يارانه نقدي پردرآمدها را داشته است و از سال گذشته فرايند شناسايي خانوارهاي پردرآمد شروع شده بود.

اسفندماه پارسال دکترمحمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تاكيد كرد حذف خانوارهای پردرآمد از مدت ها قبل در راستای تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ شروع شده اما ضرورت ندارد که رسانه ای و در باره آن در رسانه‌ها گزارش منتشر شود. او در پاسخ به این سؤال که چه گروه هایی برای حذف از یارانه از سوی دولت شناسایی شده‌اند گفت: نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و افزایش قیمت‌ها شامل آنها نمی شود و همچنین کسانی که درآمدهای بالا دارند که از سوی وزارت تعاون و رفاه شناسايي مي‌شوند.

از گلايه‌هاي زنگنه تا همدردي نوبخت


هفته گذشته، بيژن زنگنه وزير نفت از اختصاص روزانه ۱۲۵ ميليارد تومان جهت تامين يارانه نقدي خبر داده و تاكيد كرده بود كه تامين منابع يارانه نقدي براي صنعت نفت، له كننده و اعصاب خردكن شده است. محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت در واكنش به اظهارنظر وزير نفت گفته است: ضمن همدردي با وزير محترم نفت که البته احساس درد ما بيشتر از ايشان است؛ بايد با همفکري و همکاري با يکديگر راه‌حلي مناسب براي اين حجم از يارانه پيدا کرد.

همچنين مسعود نيلي مشاور رئيس جمهور در امور اقتصادي درباره اين كه از چه زماني قرار است يارانه گروه‌هاي پردرآمد در كشور حذف شود، اظهار كرد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم اكنون مطالعات مقدماتي براي حذف يارانه گروه‌هاي پردرآمد را آغاز كرده است. وي با بيان اين كه انجام اين مطالعات حساسيت زيادي دارد و بايد سنجيده عمل شود تا شوكي به جامعه وارد نشود، اظهار كرد: خوشه بندي و تقسيم بندي دهك‌هاي جامعه يك كار پردردسر و بسيار پيچيده با عواقب بسيار زياد است، اما مي‌توانيم دو باره گروه‌هاي هدف را تعريف كنيم. نيلي با تاكيد بر اين كه انجام اين مطالعات بايد با دقت و بدون خطا صورت گيرد، افزود: اين مطالعات بايد به گونه اي انجام شود كه استمرار آن را تضمين كند.

تکمیلی/
نوبخت تکذیب کرد


محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت امروز در گفتگو با شبکه خبر سیما، خبر حذف یارانه ۵ گروه پردرآمد از دریافت یارانه را تکذیب کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما از یک طرف به دولت فشار می اورید یارانه توانمندان را قطع کند ازیک طرف هم که پالس منفی به جامعه میدهید که یارانه غیر نیازمندان قطع شده است
اما لابد فوتبالیست ها و طلا فروش ها و آهن فروش ها نباید یارانه شون قطع بشه...
محسن
Iran, Islamic Republic of
پس ان شاء الله دیگه نیازی به باج دادن به غرب و تعطیلی صنعت هسته ای برای تامین منابعمون ندایم دیگه! این یعنی قدرت چانه زنی!
روحاني مچكريم
United Kingdom
روحاني مچكريم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
همسر يك پزشك متخصص داخلي در گفت‌وگو با همشهري گفت: پس از واريزنشدن يارانه نقدي فروردين‌ماه امسال به سازمان هدفمندي يارانه‌ها مراجعه كردم ....................

خدایی با چه انسان های شریفی داریم زندگی می کنیم!!! درآمد میلیاردی پزشکان کفاف نمی کنه تا 45 هزار تومن رو پیگیری کنند
آخه همسر محترم پزشک محترم!!!!!!!!!
کرایه آژانس که تا اونجا رفتی نمیشه
United States
خسته نباشی. اینها که همه یک میلونم نمیشن
یارانه حذف شد ولی نگفتند دقیقا کجا رفت...؟!
اون همسر آقای پزشک با چه رویی رفته به قطع شدن یارانه شون اعتراض کنه؟؟؟
اميرحسيني
Iran, Islamic Republic of
همسر يك متخصص داخلي به قطع يارانه اعتراض دارد!!!!! پس اقشار ديگر چه بايد بگويند. يك مستمري بگير بخت برگشته با 800.000 تومان درآمكد ماهيتانه چه بايد بگويد. جنا آقاي نوبخت نمي خواهيد فكري به حال بازنشستگان و مستمري بگيران بكنيد؟؟؟؟؟؟؟؟ مردم با كلي اميد آرزو به شما را سركار آوردند.
اینجا هم عرض می کنم زرشک!
دولت تدبیر و امید داره با این بی تدبیریش ناامیدی رو به جامعه تزریق می کنه.
آقاجان جای این بحثا توی کابینست، نه در کنفرانس خبری و مصاحبه با رسانه ها!
م.ر
United States
سلام
آقای وزیر از اینکه پول مردم رابه خودشان میدهند اعصابشان خورد میشود؟
پس این پولها هم باید مثل هزاران میلیارد دیگر .....
در زمان حصرت علی بیت المال بطور مساوی بین فقیر و غنی تقسیم میشد. نمیدونم این کار دولت چه شباهنی به رفتار اون حضرت داره اونم تو کشوری که پرچمدار عشق به علی و 14 معصوم هست. تو یه کلام یارانه برای همه یا برای هیچ کس.
کسی که از رانت و هزار جور امکانات دیگه و وامهای میلیاردی استفاده میکنه هزار برابر بیشتر یارانه اش و گرفته این و نمیفهمی ؟
محمد
Latvia
دولت باید از خودش شروع کند . بسیاری از کارمندان وزارتخانه های دولتی ، مدیران و مسئولین نفتی و پالایشگاهها و پتروشیمی ها ، کارخانجات و معادن حقوق های بالای 5 و 10 و 15 میلیون میگیرند و هنوز یارانه شان قطع نشده .!!! شناسایی اینها که دیگه کاری نداره .
خدا خیرشون بده لطفا دولت را کمک کنید نه این که تهدید
برای چی آدمی که 5 ملین درآمد داره باید یارانه بگیره
طاهره
سلام شوهرم چندساله که بیکاره وما چهار فرزندداریم نمی خوام طوری بگویم که ابرویم برود ولی خدا می دونه که مدتیست پول برای خدیدن نان هم نداریم اونوقت هر ماه روزشماری میکنیم تا یارانه واریز شود ولی متاسفانه این اب باریکه هم قطع شده تمامی قبض ها را گذاشته بودم که بپردازم ولی با قطع شدن یارانه دیگد نتوانستم بپردازم حال خود قضاوت کنید سخن بسیار .. گوش اگر گوش تووناله اگر ناله ما انچه البته بجایی نرسد فریاد است
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
اگر خاطر شریف عزیزان باشد معمولا مواردی که در دست اجراست و با شامورتی بازی نیاز به تکذیب است را به باقر خان میدهند ! آخریش هم تکذیب افزایش قیمت نان در زمستان 93 بود !! یه اشکال بزرگ سیاسیون این است که فکر میکنند صرفا آنها کتابهای نیکلا ماکیاولی همانند کتاب شهریار را خوانده اند ! تفاوت اساسی ما با سیاسیون این است که صرفا آنها به تعالیم ماکیاولی عمل میکنند ولی ما نظاره گریم !
مطمعن باشید تا سال 96 که انتخابات است یارانه ی هیچکس حذف نخواهد شد
نه به پارسال که تو عید مردم و بمباران تبلیغاتی کردن که از گرفتن یارانه انصراف بدید نه به امسال این طرح اونطور که یه عده میگن بخاطر رای آوردن روحانی در دور بعد ولی درصورت رای آوردن فکرنکنم ادامه بده به پرداخت یارانه به همه
دروغ میگن.
یارانه من حذف شده کسیم جواب گو نیست.
Latvia
واقعا چطور گروه های ذکر شده رویشان می شود که یارانه بگیرند؟ من یک کارمند هستم و وقتی فهمیدم پرداخت یارانه نقدی به اقتصاد کشور آسیب میزند از دریافت آن انصراف دادم. یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی انصراف کسانی که نیاز چندانی به یارانه ندارند از دریافت آن است.
خلیلی
طبق بند ط - تبصره 20 قانون بودجه 94 دولت اول باید آیین نامه اجرایی نحوه تشخیص پردرآمد ها و محاسبه سرانه درآمد خانواده ها بر اساس بعد خانواده و ... را تهیه و تصویب و منتشر کند تا حذف شدگان بتوانند وضعیت خود را براساس آن تطبیق دهند .
هنوز آیین نامه اجرایی تصویب و منتشر نشده کل اعضای خانواده من از 27 خرداد 94 مشمول حذف یارانه نقدی قرار گرفته است.
من دارای پنج نفر عایله هستم خانم ام معلم فوق دیپلم شاغل در شرف بازنشستگی که طبق قوانین مدنی این کشور حقوقش اش مال خود اش است و نفقه او بر گردن من و این طبق تصریح قوانین مدنی موجود است. 32 سال سابقه معلمی دارم با زیر حکم دو میلیون و ششصد تومان و با دریافتی حدود دو میلیون و صد هزار. متوسط سرانه می شود 420 هزار تومان . پسرم فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه آزاد است و با سن 29 سال و مجرد و ازدواج نکرده بی پول و بی درآمد و 2 سال بیکار جویای کار که به لطف شما هنوز در خور شان و مدرک خود کاری پیدا نکرده است و دولت هم طبق تصریح اصل 28 و بند 2 اصل 43 قانون اساسی به فکر اشتغال او نبوده است و هنوز هم نیست . ماهانه 180 هزار تومان به او پول توجیبی می دهم . دخترم دارای لیسانس زیست شناسی بوده چون بیکار مانده مجدد رفته در دانشگاه آزاد پرستاری می خواند که کلی هزینه دارد فرض کنید ماهانه سی صد هزار تومان . فرزند دیگرم دانش آموز است. یک واحد مسکونی به ارزش حداکثر دویست میلیون تومان و یک خودرو پراید مدل 85 به ارزش حداکثر ده میلیون تومان دارم. هزینه سرسام آور نان و آب و برق و گاز و ... محفوظ . این خلاصه وضعیت اقتصادی من معلم این کشوراسلامی بعد از 32 سال خدمت است. طبق تشخیص دولت تدبیر و امید در 27خرداد 94 با توجه به اینکه من از گروه پردرآمد جامعه بوده ام یارانه نقدی کل خانواده ام را حذف کرده اند !!! آیا واقعاً کسانی که چنین وضعیت اقتصادی دارند در ایران پردرآمد محسوب می شوند که من نمی دانستم!!!! لااقل آیین نامه اجرایی آن را منتشر کنند تا دیگران هم به استناد مفاد آن قضاوت کنند که من معلم از اقشار پردرآمد بوده ام که من نمی دانسته ام.
محمد
آیادولت تدبیر وامید باقطع یارانه معلمان می خواهدوضع معیشتی آنان راارتقاء بخشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟