چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۱
۱

الفیصل: ماموران خاطی مجازات می‌شوند

جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 417709
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان سعودی از ارسال پرونده دو مامور خاطی به دستگاه قضایی عربستان برای صدور و اجرای حکم خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین امیر عبداللهیان عصر پنج شنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران که در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار شد در سخنانی با اشاره به دیدار خود با تنی چند از مراجع عظام تقلید قم اظهار داشت: در این دیدار‌ها گزارشی از آخرین وضعیت‌های کشورهای اسلامی به خصوص عراق، یمن و سوریه و همچنین در خصوص تجاوز عربستان سعودی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن ارائه شد.

وی بیان داشت: عربستان سعودی بدون توجیه سیاسی و حقوقی به کشور یمن تجاوز کرده و مردم بی‌دفاع آن قربانیان این حملات هستند و امروز یمن محاصره هوایی و دریایی و زمینی است و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه توسط ایران، صلیب سرخ جهانی و هلال احمر کشورهای اسلامی مقدور نیست.

تا مجازات ماموران خاطی سعودی عمره تعلیق است


معاون وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه در دیدار با مراجع آخرین وضعیت رابطه با عرستان و تعلیق حج عمره به دلیل رفتار زشت و ناشایست دو مامور سعودی با زائران ایرانی در فرودگاه جده ارائه شد، افزود: تصمیم گرفته شد تا زمانی که دو مأمور خاطی سعودی به محاکمه نرسیده باشند تعلیق عمره همچنان پابرجا باشد.

وی بیان داشت: سفیر ایران در عربستان دیشب با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جده دیدار داشت و این مقام سعودی از ارسال پرونده این دو مأمور خاطی به دستگاه قضایی عربستان برای صدور و اجرای حکم خبر داد که تا آن زمان عمره از سوی دولت ایران تعلیق خواهد بود.

تأکیدات مراجع در دیدار معاون وزیر امور خارجه


امیر عبداللهیان اضافه کرد: در سال گذشته کنگره بین المللی خطر جریان‌های تکفیری در قم برگزار شد که در دیدار امروز مراجع تقلید بر پیگیری مصوبات آن کنگره در راستای جلوگیری از فراطی‌گری در منطقه و مبارزه با تروریسم تأکیداتی داشتند.

وی افزود: توجه به وضعیت بحرین، ضرورت راهکاری برای توقف جنگ در یمن، تأمین امنیت کامل زائران ایرانی و ضرورت حفظ حرمت حرمین شریفین توسط تمامی کشورهای اسلامی از دیگر تأکیدات و سفارشات مراجع تقلید بود.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث منطقه اظهار داشت: در تأمین امنیت منطقه همه کشورهای منطقه می‌بایست نقش آفرینی داشته باشند و هیچ پیشنهاد و الگوی امنیتی بدون در نظر گرفتن تأثیر و نقش آفرینی کشورهای منطقه مطلوب نخواهد بود.

در یمن مستشار نظامی هم نداریم


وی با اشاره به تجاوز کشور عربستان به یمن بیان داشت: ایران اسلامی در یمن هیچگونه دخالتی ندارد و نیروی نظامی و حتی مستشار نظامی برای مقابله با حملات تروریستی هم ندارد.

وی حمله عربستان به یمن را خطای استراتژیک خواند و افزود: در قطعنامه شورای امنیت در خصوص این تهاجم اشاره‌ای به تجاوز عربستان نشده که ما به سازمان ملل در خصوص بی‌توجهی به این امر انتقاد داریم.

عبداللهیان با اشاره به اظهار‌ات سفیر عربستان که گفت ایران در آینده یمن جایی نخواهد داشت افزود: ایران همواره نقش مهم و تاثیرگذار منطقه‌ای خود را دارد و ما از نفوذ خود در راستای برقراری صلح و امنیت در منطقه استفاده خواهیم کرد.

عربستان با حمله به یمن امینت منطقه را به مخاطره انداخته است


معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه تأکید کرد: متأسفانه امروز عربستان با حمله به یمن امینت منطقه را به مخاطره انداخته است که هر چه زود‌تر باید این تجاوز خود را متوقف کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه چرا حوثی‌ها در برابر این تهاجمات عکس العمل خاصی نشان نمی‌دهند اظهار داشت: اینکه حوثی‌ها در یمن و در برابر تجاوز عربستان از چه تاکتیکی استفاده خواهند کرد یک مسئله داخلی است و ما تنها از تمامیت ارضی یمن حمایت خواهیم کرد و معتقدیم یمن متعلق به همه گروه‌های یمنی است.

امیر عبداللهیان بیان داشت: ادامه تجاوز عربستان به یمن خطر گسترش جنگ و مقابله به مثل حوثی‌ها را به دنبال خواهد داشت و ناامنی را در منطقه تشدید خواهد کرد که رهبران سعودی می‌بایست سیاستی پیش رو بگیرند تا مانع گسترش جنک در یمن شود.

وی افزود: متأسفیم که عربستان به جای تمرکز بر راهکار سیاسی و حفظ حرمت خون مسلمین به روش نظامی روی آورده است و اینکه از سوی مقامات سعودی عنوان می‌شود حفظ امنیت حرمین شریفین عامل حمله به یمن است سخنی بی‌اساس و فاقد منطق است چرا که همه مسلمین جهان و به خصوص انصارحزب الله یمن خود را ملزم به حفظ امنیت حرمین شریفین می‌دانند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: در حال حاضر عملیات نظامی در یمن از سوی عربستان صورت می‌گیرد و تنها کشور امارات مشارکت اندکی دارد که ما از همین مقدار مداخله اندک اماراتی‌ها نیز متعجبیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: آمریکا همکاری اطلاعاتی و لجستیکی در این جنگ دارد و سایر کشور‌ها با هوشمندی لازم از ورود به عرصه جنگ علیه یمن خوداری کرده‌اند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه بیان داشت: معتقدیم که درگیرشدن عربستان در یمن به نوعی توطئه صهیونیستی است چرا که آنها به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هستند که امروز پس از سوریه و عراق و مصر به سراغ عربستان و یمن رفته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت با همین موضع عزت مند باید عربستان را تادیب نماید.