دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱
۱

ظریف:تحویل اس-۳۰۰ تأثیری بر مذاکرات ندارد

چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب: 417556
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با بیان اینکه تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران کاملا قانونی است، گفت: این اقدام تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران را کاملا قانونی خواند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آقای ظریف که در لیسبون پرتغال صحبت می‌کرد، همچنین گفت تحویل این سامانه‌ها تأثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ ندارد.

روز دوشنبه (۲۴ فروردین) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه مسکو نمی‌خواست بیش از این بابت این قرارداد اعتبار خود را زیر سوال برده و متحمل هزینه شود، گفت تحویل این سامانه به ایران، برای هیچ‌کس در منطقه و جهان تهدید نیست.

اس-۳۰۰ سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال ۲۰۰۷ با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال ۲۰۱۰ با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

رژیم‌صهیونیستی، آمریکا و اتحادیه اروپا از تصمیم مسکو برای تحویل این سامانه‌ها به ایران، ابراز نگرانی کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مدیونید فکر کنید این مسافرتهای پی درپی ظریف برای از دسترس خار ج شدنه! تا موج انتظار فکت شیت فروکش کنه وابها از اسیاب بیفته وبعد کارشون رو در سکوت ادامه دهند.