سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱

تعیین دستوری سود بانکی غلط است

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 416740
یک کارشناس فقهی بانکی گفت: بانک‌ها موسسه خیریه نیستند و نگاه مردم باید تغییر کند و تعیین دستوری سود بانکی غلط است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از رادیو گفتگو خبر داد: در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی با حضور نقیئی، عضو شورای فقهی بانک ها و عبادی مدیر هئیت علمی موسسه فقه اقتصادی طیبات ابعاد دیگری از چالش‌های بانکداری بدون ربا مورد واکاوی قرار گرفت

در ابتدای این گفت و گو نقیئی با تاکید بر اینکه نگاه جامعه باید به بانک ها تغییر کند، بیان کرد: در حال حاضر نگاه مردم به بانک ها، موسسه خیریه دانستن بانک هاست که موظف است مشکلات مردم را حل کند، اما این نگاه باید تغییر کند.

وی افزود: برای عملیات بانکداری بدون ربا در مقام اجرا با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و تا زیرساخت های یک مجموعه درست نباشد، عملیات بانکی خیلی بر اسلوب درستی صورت نمی گیرد.

عضو شورای فقهی بانک ها با اشاره به فرمایش معصوم مبنی بر پرهیز از راکد نگه داشتن پول خاطر نشان کرد: بانک یک نهاد انتفاعی است که باید با سرمایه مردم به سود برسد.

عبادی در ادامه این گفت‌وگو افزود: از مهمترین چالشهایی که در نظام بانکداری با آن مواجه هستیم، عدم نگاه درست مردم به بانک هاست، یعنی مردم بانک را نهاد غیر انتفاعی می‌دانند، همچنین تحولات بنیادین نظام بانکداری می بایست خیلی زودتر از اینها مورد توجه قرار می گرفت که این همه امروز با مشکل ساختاری و فرهنگی مواجه نباشیم.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بانک ها از سود سپرده های مردم کار اقتصادی و تجارت می‌کنند و از این طریق است که سودآوری می شود.

نقیئی در بخش دیگری به صوری سازی عقود مشارکتی اشاره و تصریح کرد: بانک ها برای جلوگیری از ضرر و زیان به مشارکت روی می آورند و ریشه این صوری سازی تصویب غلط نرخ سود است و نرخ گذاری غلط یعنی الزامات دستوری و تصویب های غلطی که بسته می شود. عدم ایجاد رویه درست برای نرخ سود بانکی اختلالاتی را ایجاد کرده است.

عبادی نیز اذعان کرد: در حال حاضر روش بانکداری در کشور ما بانکداری مختلط است؛ یعنی دولت و بخش خصوصی نظارت دارند. نرخ سود را عرضه و تقاضا تعیین می کند، در حالی که برخی نظرشان این است که به طور مطلق به بازار سپرده شود که با توجه به سیستم اقتصادی بیمار کار اشتباه است.

وی بر این اعتقاد است که الزام دستوری به بانک عامل، در مورد اعطای تسهیلات و اعطای معوقات و نرخ سود سپرده و تسهیلات را چالش می دانم دولت فقط باید مکانیزم را تعیین و نظارت کند.

نقیئی در پایان یادآور شد: مختلط بودن اقتصاد عیب نیست، بلکه یک سیستم است و ورود دولت به شکل دستوری غلط است. وقتی نرخ تورم بالا باشد از سپرده گذار در این حالت است که بانک ها زیر آبی می روند که به صورت طرح های مختلف سپرده گذار ها را تشویق می کنند.

علاقه مندان به گفت و گوهای اقتصادی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ می توانند شنونده برنامه های اقتصادی رادیو گفت و گو باشند و یا صوت برنامه را از سایت شبکه دریافت نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *