دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 10 Jun 2024
 
۰
۱

مزاحمت تلفنی، جرمی غیرقابل گذشت

يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 415623
جرم مزاحمت تلفنی چگونه محقق می‌شود و آیا این جرم قابل گذشت است، همچنین اعلام رضایت مادری که قیم فرزند خردسال خود است پس از شکایت امکان‌پذیر است یا خیر؟
به گزارش جهان به نقل از فارس، برخی از جرائم که در ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی آمده است قابل گذشت هستند. اما برخی از جرائم تکلیفشان مشخص نیست مانند مزاحمت تلفنی که اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه در این باره توضیح می‌دهد.

سؤال

۱ـ با توجه به اینکه جرائم قابل گذشت در ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مصوّب ۱۳۹۲ احصاء گردیده، علت وضع ماده ۱۰۳ قانون مذکور چه بوده؟ آیا ایجاد مزاحمت تلفنی مصداق ماده ۱۰۳ است؟

۲ـ فردی در شهر الف به شهر ب زنگ می‌‌زند و به دروغ خود را کارمند دادگستری معرفی می‌‌کند. در صورت طرح شکایت علیه نامبرده آیا دادسرای شهر الف صالح به رسیدگی است یا ب؟

۳ـ در صورت ارسال پیامک حاوی توهین و افتراء از طریق تلفن همراه از شهر الف به شهر ب، آیا شهر مبداء صالح به رسیدگی است یا شهر مقصد؟ (رأی وحدت رویه صرفاً در خصوص مزاحمت تلفنی محل مقصد را صالح اعلام نموده است)

۴ـ چنانچه مادری قیم فرزند خردسال خود شود، آیا بعد از طرح شکایت می‌‌تواند اعلام رضایت کند یا حضور پدر و اعلام رضایت ولی ضروری است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

۱ـ با توجّه به صدر مادّه ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوّب ۱۳۹۲، اصل بر غیرقابل گذشت بودن جرایم است و جرایم قابل گذشت در مادّه ۱۰۴ قانون فوق­الذکر احصاء شده است و جرم موضوع مادّهّ ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوّب ۱۳۷۵ از جمله آنها نیست و در نتیجه قابـل گذشت نیست، زیرا قانـونگذار که در مقام بیان جرایم قابل گذشت بوده، مع­الوصف جرم مزاحمت تلفنی را قابل گذشت ندانسته است. بدیهی است قسمت اخیر ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوّب ۱۳۹۲ ناظر بر جرایم منصوص در شرع نظیر قصاص و قذف می‌‌باشد.

۲و۳ـ شرط تحقق جرم مزاحمت تلفنی، استماع الفاظ یا رسیدن اعمال موضوع جرم به مخاطب است و این بخش از عنصر مادی جرم در محلّ اقامت بزه دیده محقق می‌‌شود لذا این محلّ، محلّ وقوع جرم محسوب می‌‌شود.

۴ـ قیّم موّقت که در اجرای مادّه۷۲ قانون آئین دادرسی کیفری منصوب می‌‌گردد، اختیارات عام و کلّی ولی را ندارد و لذا حق گذشت مجانی نسبت به حقوق صغیر را ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


nikzadi
Romania
با سلام و عرض ادب احترام
به استحضار می رسانم متاسفانه با توجه به نحوه خدمات رسانی شرکت [...] ،هر فرد بی خانواده و بی فرهنگی میتونه تا هزاران خط بی صاحب یا بی نام و نشان برای مزاحمت ، تحدید ، اعمال خلافکارانه ، و سوءاستفاده علیه امنیت ملی در اختیار داشته باشه که ریشه این اتفاقات از همین کارهای کوچک شروع میشود، ووقتی فرد حصول اطمینان پیدا کند که ابزاری برای شناسایی وی وجود ندارد رو به کارهای بزرگتر و خطرناک تر میزند.آیا باید حتما حادثه اتفاق ناگوار و تلخی در جامعه رخ دهد که این مسائل مطرح یا پیگیری شوند؟؟!! آیا مزاحمت، توهین، تحدید افراد جامعه برای هیچ مرجعی مهم نیست ، آیا اگر از همین وسایل در جهت سوء استفاده در امنیت جامعه و امنیت ملی استفاده شود بازهم مهم نیست؟؟!! که در هر مواقعیم که باشد فرد مجرم با خیال راحت به کار خود ادامه میدهد ،چرا که اگر قرار بود قانون محکمی باشد هیچگاه به خود اجازه نمیداد این چنین به امور خلاف و خرابکارانه ی خود ادامه دهد
الان مدتی است که مزاحمت های تلفنی با این اپراتور امان مردم را بریده و متاسفانه هیچ برخوردی از بابت شناسایی ردیابی یا کنترل گوشی یا خط های دیگر افراد مزاحم صورت نمی پذیرد
بنده شماره هایی رو در اختیار شما میگذارم که کم ترین کارشان ایجاد مزاحمت ،توهین و فحاشی و تحدید به قتل می باشد که با هر بار شکایت قضایی و پیگیری متاسفانه اپراتور مذکور توانایی ردیابی،شناسایی از طریق سریال گوشی و خطوط دیگر را نداشته و افراد مزاحم در کمال آرامش خط را عوض کرده و با خط دیگر شروع به سلب آسایش می کنند
اگر دین دارید و اگر خدا و پیغمبر می شناسید و اگر ذره ای وجدان کاری و خانوادگی دارید به تمام مقدسات قسمتان میدهم این مسئله را با جدیت پیگیر باشید و با در اختیار گذاشتن اطلاعات کامل به مراجع قضایی و مربوطه ریشه ی این مفاسد و خلافکاری ها را بسوزانید و برچینید تا دید عموم مردم نسبت به این اپراتور مثبت شود
..
پیشاپیش از همکاری خالصانه و با درنظر گرفتن این که خدا شاهد برکار شما می باشد تشکر فراوان را دارم و از خداوند متعال آرزوی سلامتی برای هر فردی که با خواندن این شکایت مسئله را پیگیر و به نتیجه می رساند، را دارم.