دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۲

واکنش آیت الله ایمانی به بی‌اخلاقی سیاسی

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 412958
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان این‌که فحاشی راه حل مناسبی برای پاسخگویی به مسائل نیست، گفت: فردی که خود قانون‌گذار است باید خودش بیش از همه احترام قانون را نگه دارد.
به گزارش جهان به نقل از رسا، آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز در هشتاد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی که عصر امروز برگزار شد با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات در سال آینده، گفت: با توجه به برگزاری دو انتخابات در سال آینده که یک امر سیاسی ـ اجتماعی است، یکسری گرفتاری‌های فرهنگی خواه ناخواه پیدا خواهیم کرد و در سال ۹۴ با چالش‌های فرهنگی روبه‌رو خواهیم شد که از سنخ و جنس چالش‌هایی است که در سال جاری با آن روبه‌رو بودیم.

وی با تأکید بر اینکه در یک مجموعه تمام مسائل به هم پیوند خورده است یعنی اقتصاد متأثر از سیاست، سیاست متأثر از فرهنگ، فرهنگ متأثر از هر دو و هر سه متأثر از چالش‌های اجتماعی است، افزود: ما نمی‌توانیم یک قضیه را برهنه، عریان، مجرب و سوای سایر قضایا مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم و همه مسائل طبق قانون کنش و واکنش در یکدیگر مؤثرند و آثار هر کدام را در دیگری شاهد هستیم و می‌بینیم.

* انتخابات؛ رشد، بالندگی و کمال سیاسی مردم را بازگو می‌کند

آیت‌الله ایمانی، انتخابات اسفند سال آینده و حضور مردم در آن را بزرگترین فعالیت اجتماعی دانست و گفت: حضور در این فعالیت اجتماعی رشد، بالندگی و کمال سیاسی مردم را بازگو می‌کند؛ این تعداد انتخابات در هیچیک از کشورها در این دوران و زمان به ثبت نرسیده است که در مورد کوتاه ۳۶ سال که از انقلابشان گذشته بیش از ۳۴ یا ۳۵ انتخابات را پشت سر گذاشته باشند و این یک امتیاز و نشانی از بلوغ سیاسی جامعه ما و مردم سالاری به معنای واقعی در کشور جمهوری اسلامی ایران است که طبیعتاً این مردم سالاری با محتوا و پشتوانه دین و ارزش‌های دینی همراه بوده و هست.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: همان‌گونه که انتخابات نشان از بلوغ سیاسی است برای دشمنان هم عرصه انتخابات عرصه‌ای برای حضور و ضربه زدن به پیکره نظام است یعنی تمام انتخابات در تمام کشورها برای کسانی که مسائل یک کشور را رصد می‌کنند و می‌خواهند به یک کشور ضربه بزنند، اینگونه هستند و عرصه انتخابات عرصه‌ای است که آن‌ها می‌توانند از آن استفاده و ورود پیدا کنند و بهره‌برداری خود را داشته باشند که این معنا در جمهوری اسلامی هم هست و نمونه آن را در گذشته دیده و در آینده هم خواهیم دید.

وی تأکید کرد: وقتی یک مسأله عظیم این چنینی داشته باشیم خواه ناخواه مسائل فرهنگی در راستای همین قضایا مورد توجه قرار می‌گیرد یعنی ارزش‌هایی به چالش کشیده شده و ضد ارزش‌هایی در جامعه مطرح می‌شود. هنجارها ممکن است جای خود را به ناهنجاری‌ها و بر عکس دهند و چنین تحولی انتظارش داریم و دور از انتظار نیست.

به گفته وی، اگر انسان هوشیار آینده باشد و پیش‌بینی آن را داشته باشد، هیچگاه فریب نمی‌خورد، در موضع انفعال هم قرار نمی‌گیرد اما اگر منتظر باشد که حوادث بیاید و با حوادث به شکل روزمره برخورد کند خواه ناخواه حالت انفعال روزمره پیدا می‌شود و ممکن است مشکلاتی هم رخ دهد اینجاست که باید هوشیار باشیم و از مسائل گذشته برای آینده درس لازم را داشته باشیم.

* پنجره فتنه به سمت استان فارس باز شده است

آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد:‌ اکنون مشاهده می‌کنیم فعل و انفعالاتی چه در ظاهر و چه پشت پرده، چه افراد مسؤول و چه افرادی که در سایه هستند، دارد انجام می‌گیرد برای اینکه استان فارس را با توجه به جایگاه بلندی که در سطح کشور دارد به عنوان یک مرکز برای تحقق آرمان‌های خود قرار دهند و برای این کار برنامه‌ریزی‌هایی دارند و کارهایی را دنبال می‌کنند؛ آنچه در این ایام انجام گرفت و باید انجام گیرد که برخی‌ها نتوانستند و موفق نشدند انجام دهند، یک گوشه‌ای از آینده را ترسیم می‌کند و آن پنجره‌های فتنه‌ای است که به سمت و سوی استان دارد باز می‌شود تا مشکلاتی را برای استان ایجاد کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی فارس به حوادث اخیر شیراز اشاره کرد و افزود: در حادثه‌ای که رخ داده است من از بیرون نگاه می‌کردم چون مسافرت بودم؛ رسانه‌ها و مسائل مختلفی که در روزنامه‌ها و فضاهای مجازی به وجود آمد حکایت از این داشت که یک مقدماتی دارد طراحی می‌شود برای گرفتن یک نتیجه یعنی از قبل دست‌هایی مرئی یا نامرئی کنار هم قرار گرفته است که این‌ها فعالیتی داشته باشند و شروع کنند و نتیجه‌ای از این فعالیت عاید آن‌ها شود. هم نتیجه ظاهری داشته باشد و بتوانند جابجایی‌ها و عزل و نصب‌هایی را انجام دهند که در صحبت‌های برخی از آن‌ها مطرح شده بود که به هیچ چیزی راضی نیستیم جز مثلاً جابجایی وزیر!

* عده‌ای به دنبال ملتهب کردن فضای استان هستند

وی با بیان اینکه این نشان می‌دهد که وقایع اخیر، تمهیدات مقدمات برای یک نتیجه‌گیری بوده و یک کار عادی نبوده است، گفت: در یک مدت کوتاه تعداد افرادی که باید فعالیت‌های تبلیغاتی داشته باشند، عدد آن‌ها تکان دهنده و زمان آن‌ها محدود اما تعداد آن‌ها فراوان و برنامه‌ریزی شده است تا اینکه فضا متشنج و به التهاب کشیده شود و از مجاری قانونی خارج شود و به فضای غیرقانونی بیاید تا به نتیجه برسند.

آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: من نیز بر اساس وظیفه‌ای که داشتم با اینکه می‌توانستم خیلی راحت از کنار قضیه عبور کنم و هیچ آسیب اجتماعی متوجه‌ام نشود، احساس کردم توطئه‌ای برای استان در حال شکل‌گیری است و یک ظلمی برای استان فارس با آن عظمت و بزرگی فکر و اندیشه دارد، انجام می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس ابراز کرد: یکسری مسائل مستند، روشن، شفاف، گویا و صریح گفته شد و یک عکس‌العمل فوق‌العاده شدیدی که روی این موضع‌گیری دیده شد و آن ادبیات مستهجنی که افراد مختلف در اظهارنظرها به کار بردند، نشان می‌دهد که این موضع‌گیری ضربه به برنامه‌ریزی‌ها زده و آن‌ها دارند پاتک خود را عملیاتی می‌کنند یعنی آنچه آن‌ها دنبال بودند با این موضع‌گیری به هم ریخت، فضا دگرگون شد و تغییر پیدا کرد و طبعاً آنها از سر دستپاچگی و بدون توجه به پیامدهای صحبت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در نتیجه این مسائل برداشتی که داشتم تقویت شد که مقدماتی برای حصول نتایجی در دستور کار بوده و در حال دنبال است و این هجمه عظیم نشان از آن است؛ ما در جاهای مختلف برخوردهای فیزیکی این‌چنینی فراوان دیده‌ایم در شهرستان‌ها و استان‌ها که عده‌ای از سر احساسات، علاقه، دوستی و دشمنی عکس‌العملی نشان می‌دهند ولی اینکه یک مرتبه همه مسؤولان راه می‌افتند عکس العمل نشان می‌دهند، پیداست که قضیه غیرعادی است یعنی یک نماینده مورد هجوم قرار گرفته و یک گروه به آن حمله کرده‌اند این مهم تر است یا اینکه رییس مجلس در یک جلسه مورد هجمه قرار می‌گیرد؟ در آن‌جا هیچ عکس‌العمل و به هم ریختگی نیست که رییس مجلس مورد حمله قرار گرفته است اما یک نماینده از همان سنخ حمله به آن انجام می‌شود، یک بلوایی در فضای مجازی و غیره انجام می‌شود که چه خبر شده است؛ امام جمعه نیز مسائلی را سنگین، متقن و متین بیان می‌کند و پاسخ آن، فحش و نسبت‌های زشت و ادبیات مستهجن است.

* فحاشی راه حل مناسبی برای پاسخگویی به مسائل نیست

آیت‌الله ایمانی بیان کرد: غصه من برای این بود که در این اردوگاه چرا اجازه بدهند چنین افکاری شکل گیرد، اردوگاهی که منتسب به اصلاح طلبان است چرا باید در این اردوگاه افراد این چنینی فضا ببیند با یک ادبیاتی که عرف، عقل و شرع تأیید نمی‌کند پاسخگو باشند. استدلال موضعی شده با این موضع برخورد عقلانی و استدلال باید داشته باشند، فحش که راه حل مسائل و پاسخگوی مسائل نیست.

امام جمعه شیراز، پاسخ خود را نسبت به این حرکت آیه ۶۳ سوره فرقان «... وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ ... و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‏دهند» دانست و گفت: من نه جوابی به آن‌ها می‌دهم و نه پاسخی؛ اینها در شأن پاسخ گفتن نیستند اما غصه‌ام برای استان است که چرا در فارس با آن مقام و موقعیتی که رهبر برای آن قائل است ما شاهد باشیم چنین بلواهایی در بازار سیاسی و اجتماعی آن رخ دهد.

وی عنوان کرد: هر عملی، عکس‌العملی دارد و این یک چیز طبیعی است؛ انسان وقتی حریم را نگه نداشت حریمش را نگه نمی‌دارند و این قانون کلی است که متعلق به تمام انسان‌هاست. قرآن مجید به ما دستور می‌دهد که در ادبیاتمان رعایت اصول لازم را داشته باشیم و آنچنان بحث کنیم که اگر با خود ما این روش به کار بردند ناراحت نشویم.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه هر که باد کاشت، طوفان درو می‌کند، گفت: این ضرب‌المثل ماست یعنی هر عمل و کار ما یک واکنش دارد و هر کاری یک عکس‌العملی دارد و چیزی است که قضایا می‌آید پیگیری می‌شود این نخستین و آخرین بار هم نیست اما چرا بخواهد حیثیت استان زیرسوال ببرد. در قم به رییس مجلس آنگونه حمله می‌کنند مشکلی برای آنها پیش نمی آید اما در اینجا حمله به یک نماینده، همه چیز را زیر سوال می‌برد.

* قانون‌گذار بیش از همه باید به قانون احترام بگذارد

وی با تأکید بر اینکه حیثیت استان دارد شکسته می‌شود، گفت: آن‌ها که در مقابل این نماینده مجلس شعار دارند برای دفاع از مصوبه شورای تأمین شهرستان بود یعنی باز احترام به قانون بوده است؛ فردی که خود قانون‌گذار است باید خودش بیش از همه احترام قانون را نگه دارد.

آیت‌الله ایمانی ابراز کرد: می‌خواهند قضایا را به سمت و سویی ببرند که غیرواقعی و غیرحقیقی است و این احتیاج به هوشیاری و بیداری مردم و مسؤولان دارد که بدانند در این فضا آنکه دارد مظلوم واقع می‌شود، استان فارس است و به ناحق دارند شرایط استان را می‌شکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *