يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

نقشه شوم اسراییل برای بازار ارز سوریه

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 407662
استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه دمشق گفت: با آغاز عملیات نظامی بزرگ ارتش سوریه در جنوب این کشور برای نابودی تروریست‌های همدست رژیم صهیونیستی، این رژیم توسط مزدوران خود به دنبال برهم زدن ثبات حاکم بر بازار ارز سوریه است.
به گزارش جهان، «وائل الامام»، استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه دمشق در گفت‌وگو با فارس، علت کاهش ارزش لیره (واحد پول سوریه) در روزهای اخیر در برابر دلار را قاچاق ارز خارجی و به خصوص دلار از سوریه به خارج از این کشور از طریق مناطق مرزی دانست و گفت: حکومت‌های همسایه هیچ تعهدی به حقوق بین‌المللی در مقابله با قاچاق ارزهای خارجی از سوریه به کشورهایشان ندارند.

وی تاکید کرد: برخی تجار نیز در نوسان قیمت لیره در بازار آزاد دست داشته‌اند کما اینکه شایعه‌پراکنی‌ها در پایگاههای اینترنتی در این امر سهیم بوده و برخی اهداف سازمان‌های جاسوسی بین‌المللی را که در پس بحران کاهش ارزش لیره هستند محقق می‌کند و همه این تحولات همزمان شده با عملیات نظامی که نیروهای ارتش سوریه و حامیان آنها در جنوب سوریه در پی گرفته است.

استاد دانشگاه دمشق گفت: به اعتقاد من برنامه ریزی سریع برای حمله به قیمت واحد پول ملی سوریه کمی بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه مزرعه الامل در قنیطره سوریه و هدف گرفتن فرماندهان مقاومت حزب الله صورت گرفت.

وی افزود: محاسبات اسرائیل و قدرت‌های بین المللی حامی وی این است که مقاومت پاسخ تجاوز اسرائیل را به صورت زمینی خواهد داد و این امر بر بازار سوریه و شهروندان سوری به طور مستقیم تاثیر منفی گذاشت.

الامام گفت: تحریم‌های اروپایی و عربی علیه کشور سوریه از آغاز بحران آن بار سنگینی بر معیشت شهروندان سوری تحمیل کرده است اما حمایت بزرگ کشورهای دوست به خصوص ایران، روسیه و چین اصول روند اقتصادی سوریه را تثبیت کرده و این کشور را در برابر حملات علیه واحد پول ملی مصون نگاه داشته است.

قطعنامه شورای امنیت حمایت جدی کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم را می‌طلبد

استاد دانشگاه دمشق درباره قطعنامه اخیر شورای امنیتی مبنی بر خشکاندن منابع مالی داعش گفت: تروریسم عموما از سه نوع حمایت برخوردار است که شامل کمک‌های رسانه‌ای، لجستیک و مالی است و در خصوص حمایت مالی قطعنامه اخیر شورای امنیت در صورتی که با جدیت از سوی کشورهای حامی تروریسم اجرا شود، مناسب با حقوق و قوانین بین المللی است.

الامام منابع حمایت مالی داعش را از سه منبع اصلی نفت، فروش محصولات کشاورزی و بهره برداری از بازار در مناطق استقرار این گروهک تروریستی در سوریه و عراق دانست و گفت: قطعنامه شورای امنیت می‌تواند به مقابله با قاچاق ثروت‌های سوریه و عراق به خارج کمک کند.

استاد دانشگاه دمشق گفت: اروپا اخیرا باندهایی متعلق به شرکت‌های مالی بزرگی را شناسایی کرده که اقدام به حمایت مالی از داعش می‌کنند و برای مثال اخیرا در اسپانیا یک باند حامی داعش شناسایی شده و شرکت‌های تجاری خلیجی نیز سهم زیادی در حمایت مالی از داعش دارند اما تاکنون اطلاعات لازم برای مبارزه با آنها از سوی جامعه بین‌المللی فراهم نشده است.

الامام در پایان سخنان خود تصریح کرد: قطعنامه شورای امنیت این مشروعیت را به جامعه بین المللی و کشورهای آسیب دیده از تروریسم می‌دهد که دولت‌ها و شرکت‌های حامی گروه‌های تروریستی را مجازات کنند اما این امر جدیت شورای امنیت و نهادهای بین المللی و کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم را می طلبد تا قطعنامه تنها جوهری بر روی کاغذ نباشد.

شورای امنیت سازمان ملل جمعه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای تمامی کشورها، نهادها و یا شخصیت‌هایی که در کمک مالی به داعش یا جبهه النصره مشارکت دارند و یا با این گروه‌ها رابطه اقتصادی دارند، به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرد. این جدی‌ترین موضع‌گیری شورای حقوق‌بشر سازمان ملل برای خشکاندن منابع مالی و کمک‌های ارسالی به داعش است.

در این قطعنامه که به تصویب کلیه اعضای شورای امنیت رسید، درخواست شده تا تحریم‌ها و مجازات سختی برای افراد و شرکت‌هایی که در خرید نفت از داعش و دیگر گروه‌های مرتبط با القاعده از جمله النصره دست دارند، وضع شود. استفاده از گزینه نظامی بخشی از اقدامات شورا در حمایت از این قطعنامه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *