دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰

دعاهای شفابخش در اتاق انتظار پزشکان

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب: 403344
اتاق‌های انتظار پزشکان عموماً پر از مجلات تاریخ گذشته با فضایی پر اضطراب هستند، اما همین فضا و زمان طولانی انتظار بیماران را می‌توان به فضایی پر از امید و آرامش تبدیل کرد با اضافه کردن دعاهای شفابخش توصیه شده دین مبین اسلام.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، اتاق‌های انتظار پزشکان؛ مکانی پر از سکوت و دلهره. هر چه قدر بیماری شدیدتر باشد اتاق‌های انتظار شلوغ تر، مدت‌های انتظار بیشتر و زمانی که در این اتاق‌ها سپری می‌شود سخت‌تر است.

اما تمام چیزی که در این اتاق‌های سخت و سنگین برای بیماران وجود دارد چیست؟ صندلی، میز، تابلوهایی عموماً زیبا که برخی از آنها حاضران را به سکوت دعوت می‌کند، تابلوهایی هشدار دهنده و آگاه کننده در خصوص بیماری‌های مختلف، مجله‌هایی تاریخ گذشته و روزنامه‌های بعضاً به روز.

تمامی این فضا محلی است بیشتر دلهره آور. همه یا سکوت کرده‌اند، یا در خصوص بیماری خود حرف می زنند، یا به فکر فرو رفته و در سکوت به آنچه در حال رخ دادن است فکر می‌کنند و ... .

اما هیچ کدام از این کارها نه تنها هیچ کمکی به بهبود آنها نمی کند بلکه دلهره و اضطراب انتظار طولانی در اتاق‌های انتظار پزشکان بیشتر موجب افزایش فشار روانی ناشی از بیماری می‌شود؛ اضطراب و دلهره ای که مجله های تاریخ گذشته روی میز این اتاق ها هر چه قدر هم سرگرم کننده باشند، هیچ کمکی به کاهش آنها نخواهند کرد.

اتاق انتظار اسلامی


سلامتی نعمت است، نعمتی که فقط زمانی قدر آن را می فهمیم که آن را از دست داده باشیم. اما وقتی هم که آن را از دست دادیم باید همه جانبه به فکر درمان بیماری باشیم. جسم، روح و روان انسان به هم وابسته و به هم پیوسته اند. چه بسیار انسان‌هایی که با یک بیماری ساده درگذشته اند چرا که از نظر روحی باور به خوب شدن نداشتند و چه بسیار بیمارانی که در نگاه اول بیماری آنها لاعلاج می نمود اما توکل به خداوند و مددگرفتن از شافی واقعی سلامتی را به آنها بازگرداند.

اما در میان همه این واقعیت‌های مسلم خلأ یک فضای آرامش بخش احساس می شود؛ فضایی پر از امید، با در و دیوارهایی پر از جملات تأثیرگذار و آرامش بخش؛ فضایی که می توان از آن به عنوان اتاق انتظار اسلامی نام برد.

دعا شفا بخش است

تأثیر عمیق دعا هنگام بیماری و افزایش توان روانی و روحی انسان به کمک عبادت نه تنها در اسلام مطرح شده بلکه بسیاری از تحقیقات دانشمندان غیر مسلمان نیز تأثیر دعا بر بهبود را به اثبات رسانده است. مسئله‌ای علمی که می توان در طراحی یک اتاق انتظار اسلامی از آن استفاده کرد.

یک پیشنهاد؛ دعاهای شفابخش را با مجلات تاریخ گذشته جایگزین کنیم

می‌توان در اتاق‌های انتظار به جای مجلات تاریخ گذشته و یا حتی در کنار آنها، از دعاهایی غنی اسلامی اسلامی بهره برد. دعاهای توسل به ائمه و دعاهای توصیه شده برای قرائت هنگام بیماری. مکتب تشیع در این حوزه بسیار غنی است، غنایی که می توان تأثیر آن را از منظر علمی اثبات و از آن بهره جست.

می توان به جای عکس‌های اتاق‌های انتظار کنونی که همه را به سکوت دعوت می‌کنند، با آیات قرآنی و احادیث بیماران را به اندیشه و نه سکوت دعوت کرد. می‌توان با تأکید بر اینکه شافی اصلی خداست و خدا در همه جا کنار ماست، به بیماران و همراهان آنها امید داد.
کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت نهادی است که می تواند در این حوزه پیشتاز باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *