يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱

اطلاعات ناقص مشاور فرهنگی رئیس جمهور

يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 398468
شناسایی مراحل دارد و بسیار پیچیده، تخصصی و طولانی است از شناسایی تجهیزات و وسایل گرفته تا دست نوشته و وسایل همراه و هرچیزی که بتوان از طریق آن شناسایی انجام داد.
به گزارش جهان به نقل از تهران پرس، حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در یکی از صفحات اجتماعی اش نوشت: «دانشجویی پس از جریان دفن شهدای گمنام در میدان امیر چخماق یزد از من پرسید: پیکری که در تفحص یافت می شود یا دارای پلاک شناسایی است یا نه؟ در صورت اول گمنام نیست در صورت دوم یا ما فهرستی از مشخصات شهدای مفقود الاثر داریم یانه؟ اگر داریم با تطبیق دی ان ای میان نزدیکان شهید و پیکر یافت شده می توان هویت شهید را شناسایی کرد. اگر نداریم چرا در طول ۲۵ سال پس از پایان جنگ فراخوان نداده ایم هر خانواده ای که شهید مفقود الاثر دارد بیاید آزمایش دی ان ای بدهد و از طرف دیگر از بقایای هر شهید تفحص شده پیش از دفن آزمایش بگیریم و با تطبیق این دو بانک اطلاعاتی هم خانواده ها را از انتظار در بیاوریم و هم به جای افزایش شهدای گمنام ، شهدا را نام آشنا و نام آور کنیم.

او مثالهایی را یادآور شد که در همین سال گذشته برخی شهدای گمنام که در تهران دفن شده ند از همین طریق مورد شناسایی قرار گرفته اند. پس اگر می توان مدتها پس از دفن نمونه ها را تطبیق داد چرا از ابتدا همین اقدام را انجام ندهیم؟ آیا شما پاسخی برای او دارید؟»

آشنا دقایقی بعد در پست بعدی خود می نویسد: «به امید روزی که هیچ شهیدی را به صورت گمنام دفن نکنیم و همه شهیدانمان را به آغوش خانواده ها باز گردانیم. شهید گمنام امروز چه معنایی دارد؟ا»

وی همچنین ساعتی بعد دوباره به موضوع شهدای گمنام پرداخت و در سومین نوشته خود در شبکه اجتماعی گوگل پلاس نوشت: «سوال این است که آیا اصولا ما حق داریم قبل از این که تمام تلاشمان را برای رساندن یک شهید به خانواده اش انجام دهیم -تاکید می کنم تمام تلاشمان - پیکر او را به صورت گمنام دفن کنیم؟

در جریان دفن شهدا سه نهاد مسوولیت دارند .نهاد اول کمیته جستجوی مفقودین است که تا چندی پیش بخشی از بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح بود و با اتمام ماموریت سردار باقر زاده در آن بنیاد ، مستقل شد . این ستاد فعلا هم کار تفحص را انجام می دهد ، هم شناسایی شهدا را دنبال می کند و هم مکان های دفن شهدا را معین می کند و هم مراسم را برگزار می کند.نهاد دوم بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس است که در وضع فعلی ساختن و نگهداری از یادمان های شهدای گمنام را هم بر عهده دارد.

نهاد سوم بنیاد شهید و امور ایثار گران است که اگر چه قانونا هم پاسخگو و هم خادم خانواده های معزز مفقودین است ولی در چرخه امور مربوط به شهدای گمنام کاملا حذف شده است.می توان با تقسیم کار منطقی تری میان این سه نهاد از گمنام دفن شدن شهیدان جلوگیری کرد.»


به گزارش تهران پرس در پاسخ به اظهارات مشاور محترم رییس جمهور باید گفت که ؛کار کمیته مفقودین ارتباطی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ندارد و لازم است نگاهی به سوابق کار کمیته داشته باشید.

کمیته مفقودین ادامه کار تعاون رزم است و سردار باقرزاده قبل از بنیاد حفظ هم مسوول تفحص شهدا بودند و در دوره بنیاد با حفظ سمت هردو مسوولیت را داشتند تمایز کار کمیته و بنیاد حفظ و بنیاد شهید مشخص است کمیته جستجوی مفقودین ماموریتش از تفحص تا تدفین شهدای گمنام است .بنیاد حفظ آثار ماموریتش از بعد تدفین شروع می شود

بنیاد حفظ آثار بر اساس اساسنامه خود موظف به حفظ و نگهداری و بهره برداری از حرمهای مطهر شهدای گمنام است .

بنیاد شهید متولی امر شهدای بانام است و مسوولیت مستقیم در قبال دفن شهدای گمنام ندارد جز بحث خدماتی به خانواده ها (مثل بقیه شهدای بزرگوار) حتی شهیدی که شناسایی می شود بنیاد شهید ورود کرده و تا هزینه های برگزاری مراسمات و ... را برعهده می گیرد

اگر خاطر داشته باشید بنیاد حفظ آثار ادامه ستاد تبلیغات جنگ است .بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس متولی حرمهای شهدای گمنام در سراسرکشور است طبق مصوبه مقام معظم رهبری در اساسنامه بنیاد حفظ آثار نیز آمده است.

و اما کار کمیته:

کمیته مفقودین ستادکل نیروهای مسلح طبق فتوای مقام معظم رهبری در صورت یاس از شناسایی پیکرهای مطهر را به سرعت و با شکوه دفن می کند (یعنی تا مایوس نشوند شهیدی گمنام تلقی نمی شود )

شناسایی مراحل دارد و بسیار پیچیده، تخصصی و طولانی است از شناسایی تجهیزات و وسایل گرفته تا دست نوشته و وسایل همراه و هرچیزی که بتوان از طریق آن شناسایی انجام داد و...
و در نهایت در صورت یاس از شناسایی از شهدا نمونه dnaگرفته می شود و بعد بصورت گمنام دفن می شود چرا که مراحل شناسایی از طریق dna زمان بر است و گاهی چند سال طول می کشد چرا که باید نمونه اخذ شده با تمام نمونه های خانواده های مفقود آن عملیات تطبیق داده شود و این بسیار زمان بر است و مثلا نمی توان شهدا را چند سال در سردخانه نگه داشت تا شناسایی شوند .تصدیق می فرمایید اینگونه باشد شرعا و عرفا اشکال دارد و با قاعده حرمت منافات دارد . نکته دیگر این شناسایی بر پایه dna از جسم سخت بسیار بسیار سخت تر است .
گاهی هم به نتیجه نمی رسد و گاها به نتیجه می رسد نمونه های بارز و زیادی وجود دارد . الحمدلله خودتان در مراسم شهید مجید ابوطالبی در کهف الشهدا تشریف داشتید و دیدید .

ارتباط کمیته با بنیاد شهید و ایثارگران سپاه و ارتش در جریان شناسایی تنگاتنگ و تعریف شده است.همچنین با بنیاد حفظ آثار و نشرارزش های دفاع مقدس.
با سوال مختصر از بنیاد شهید در سراسر کشور از روند همکاری ها مطلع خواهید شد.
در ضمن شهدا اگر به هر طریقی شناسایی شوند تحویل بنیاد شهید خواهند شد تا به خانواده اطلاع رسانی کنند و بقیه داستان

بهتر است شما که در جایگاه مشاور هستید اول اطلاعاتتان را تکمیل کنید بعد مطلب نشر دهید تا مسولین که به شما اطمینان می کنند، با مشاوره های شما دچار تصمیم غلط نشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقا بعضیها فقط فکر اقتصادیشون خوب کار میکنه شماهم چقدر پر توقع هستید امان از انتظارات بیجا،،، چیزی نیس تو بخور بابا کسی باتو نبود....