دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

ترکیه برای مصر شرط تعیین کرد

جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 398186
وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: اگر قاهره در مسیر دموکراسی گام برداشته و نقض حقوق بشر را متوقف کند، ترکیه آماده بهبود روابط با آن است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم به نقل از روزنامه اردنی العرب الیوم، "مولود چاووش أوغلو" وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر آمادگی کشورش برای بهبود روابط با مصر گفت: بهبود روابط در صورت گام برداشتن مصر در مسیر دموکراسی و توقف موارد نقض حقوق بشر و اقدامات ظالمانه تحقق می یابد.

وی در یک برنامه زنده تلویزیونی افزود: ترکیه با ملت مصر هیچ مشکلی ندارد جز اینکه به ظلم نظام السیسی که با کودتای نظامی به روی کار آمد، در حق مصری ها اعتراض دارد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: کشتار هزاران نفر در خیابان ها نقض حقوق بشر است زیرا حق زندگی، مقدس ترین حق طبیعی یک انسان است، ما از تعداد زندانیان سیاسی در مصر خبر نداریم و بیش از ۱۹ هزار نفر در مصر دستگیر شده اند.

وی همچنین تاکید کرد که ترکیه همواره در کنار ملت مصر است.

مناسبات ترکیه با مصر پس از برکناری محمد مرسی اولین رئیس جمهور منتخب مصر بعد از سقوط مبارک به تیرگی نهاد. ترکیه برکناری مرسی را کودتای نظامی ارتش خوانده و دولت جدید را به رسمیت نمی شناسد.

این واکنش ترکیه پس از آن صورت می‌‌گیرد که قطر درصدد احیای روابط خود با دولت جدید مصر است. برخی رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که به‌دنبال آشتی اخیر دوحه و قاهره، امیر قطر از رئیس جمهور ترکیه درخواست کرده است تا روابط خود با «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر را عادی کند.

دوحه نیز همسو با آنکارا دولت جدید پس از مرسی را به رسمیت نشناخت و از اخوان المسلمین در این کشور حمایت کرد. اخیرا روابط مصر و قطر با پادرمیانی عربستان وارد مرحله جدیدی شده است و برخی از رسانه های گزارش دادند که احتمالا سران دو کشور با میانجی عربستان برای بهبود روابط با یکدیگر در ریاض دیدار خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *