پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱
۱
روزنامه المصریون:

نگرانی اسرائیل از موشک اس۳۰۰ مصر

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب: 394816
مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل با هشدار به دستیابی مصر به سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ روسیه، آن را تهدیدی علیه اسرائیل برشمرد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه المصریون، مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل با هشدار به دستیابی مصر به سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ ساخت روسیه، اعلام کرد این اقدام بر توازن قدرت منطقه‌ای تاثیر گذاشته و تهدیدی علیه اسرائیل به شمار می آید.

این مرکز اعلام کرد: ویژگی ها و مزایای این سامانه در مقایسه با سامانه هایی که کشورهای خاورمیانه در اختیار می گیرند، منحصر به فرد است تا جایی که احتمال استفاده از آن به عنوان ابزاری هجومی و در نتیجه بر هم خوردن توازن قدرت منطقه‌ای وجود دارد.

مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل همچنین اعلام کرد در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ رسانه‌های روسی اخباری را در مورد مجهز کردن مصر به این سامانه دفاعی منتشر کرده و در این خصوص به اظهارات مدیر آژانس صادرات امنیتی روسیه اشاره کردند.

این منبع افزود: هرچند دو روز بعد روسیه این اخبار را تکذیب کرد اما اهمیت شخصیتی که این اظهارات را بر زبان آورد، موجب می شود این احتمال را بدهیم که چیزی در جریان است حتی اگر هنوز توافقنامه‌ای امضا نشده باشد.

این مرکز در ادامه یادآور شد که تماس هایی بین مصر و روسیه در خصوص سامانه دفاعی اس ۳۰۰ در جریان است و چیزی که صحت برقراری این تماس ها را تایید می کند، این است که کارخانه تولید صندوق‌های ویژه سامانه دفاعی روسی با صدور بیانیه ای تاکید کرد که ساخت ۱۲ واحد از این صندوق ها به پایان رسیده و به مشتریان خارجی داده خواهد شد.

مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل در ادامه اعلام کرد: در چند سال اخیر با وجود تاکید مسکو بر امضای توافقنامه اعطای سامانه های دفاعی مشابه به کشورهایی مانند سوریه و ایران، از اعطای این سامانه‌ها به این کشورها خودداری کرد و دلیل این امر نیز در نظر گرفتن برخی ملاحظات مربوط به منافع اسرائیل است که اگر اینطور باشد باید پرسید اکنون چه چیزی موجب شده روسیه در تعامل با قاهره، از سیاست عدم اعطای این سامانه ها دست بردارد؟

این مرکز افزود: اجرای این معامله نظامی با مصر و اعطای سامانه موشکی که وسیله هجومی و جدیدی به شمار می آید، به بهبود جایگاه بین المللی روسیه کمک کرده و موجب می شود به الگوی سایر کشورهای خاورمیانه تبدیل شود و در این صورت این معامله بین روسیه و مصر چالش بزرگی برای منافع آمریکا در منطقه خواهد بود.

بنابر اعلام این مرکز همچنین برخی خبرها حاکی از این است که احتمال دارد مسکو هواپیماهای میگ ۳۵ را به مصر بدهد، اما این اقدام نامعقول است به ویژه اینکه از نظر لوجستیکی جذب این جنگنده ها در نیروی هوایی مصر که چند دهه است از تجهیزات آمریکایی استفاده می کند، دشوار است.

اما در مورد سامانه اس ۳۰۰ موضوع فرق می کند زیرا قاهره هنوز سامانه دفاع هوایی قدیمی که از زمان شوروی سابق در اختیار دارد، حفظ کرده است و در دهه اخیر برنامه ای را برای توسعه سامانه قدیمی اس ای ۳ انجام داد از همین رو تحویل سامانه اس ۳۰۰ در مصر بعید نیست.

مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل در توضیح این مطلب افزود: موشک هایی که برد آن ۲۰۰ کیلومتر است به سختی می تواند از غرب کانال سوئز به مرزهای فلسطین اشغالی برسد، اما اگر برد آن به ۳۰۰ کیلومتر برسد یا اینکه این سامانه های دفاعی وارد شبه جزیره سینا شود، می توند سراسر حریم هوایی اسرائیل را در معرض تهدید قرار دهد.

بنابر اعلام این مرکز، تصمیم مصر- بزرگترین کشور عربی- مبنی بر تشکیل ائتلاف راهبردی با یکی از دو ابرقدرت جهان به ویژه در دوران جنگ سرد نتایج طولانی مدتی را به دنبال داشت و کافی است در این خصوص یادآور شویم که معامله سلاح چک که قاهره در نیمه دهه پنجاه امضا کرد، یکی از دلایل شعله‌ور شدن بحران سوئز بود یا مجهز شدن مصر به سامانه ضد هواپیما در دوران جنگ فرسایشی، در جنگ ۱۹۷۳ اهمیتی زیادی یافت.

این مرکز اسرائیلی افزود: هرچند مصر و تل آویو توافقنامه صلح امضا کرده اند، اما مواردی که به آن اشاره شد ما را بر آن می دارد که با توجه به نقش مهم و تعیین کننده مصر در خاورمیانه اقدامات اخیر این کشور را جدی بگیریم.

مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل تاکید کرد، مصر امروز رودروی اسرائیل نیست اما ورود سامانه اس ۳۰۰ به منطقه می تواند نتایج بی سابقه‌ای را به دنبال داشته باشد و چه بسا نقطه آغازی برای استقرار این سامانه در کشورهایی باشد که رودروی اسرائیل قرار دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این صهیونیست های روانی هم از هر چیزی که میبینن مثل سگ میترسن