سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

تلاش کنگره آمریکا برای تحریم تازه علیه ایران

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 394527
رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت: پیش از پایان دوره جاری کنگره، تلاش خواهد کرد تا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند.
تلاش کنگره آمریکا برای تحریم تازه علیه ایران
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ سناتور «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که روزهای پایانی تصدی بر این سمت را می‌گذراند، روز سه‌شنبه گفت تلاش می‌کند تا پیش از پایان دوره جاری کنگره، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند.

وی که در نشستی به میزبانی نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» صحبت می‌کرد، با بیان اینکه از روند نادرست مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ نگران است، گفت: «مسئله این است که بعد از این همه سال مذاکره، آنچه به نظر من می‌رسد این است که تنها دلیلی که می‌توانیم بگوئیم مذاکرات پیشرفت داشته، این است که ما، ایالات متحده و اروپا آرام آرام به موضعی رسیده‌ایم که ایرانی‌ها در مذاکرات دنبال می‌کنند.»

منندز همچنین گفت در ابتدای مذاکرات، هدف برچیدن رآکتورهای ایران بود، اما اکنون این هدف تغییر کرده است. وی افزود: «به ما گفته شد که هیچ حقی برای غنی‌سازی وجود ندارد و حالا کار به جایی رسیده که مسئله این است که چقدر غنی‌سازی می‌تواند صورت گیرد. ما در مورد توان موشکی که ایران در اختیار دارد هم هیچ حرفی به میان نیاورده‌ایم.»

این سناتور دموکرات با بیان اینکه مقامات دیگر کشورهای منطقه به وی اعلام کرده‌اند در صورتی که ایران توان هسته‌ای در اختیار داشته باشند، آن‌ها نیز به دنبال این توان خواهند بود، گفت به نفع آمریکاست که نگذارد تهران ظرفیت هسته‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران تهدید به حمله نظامی و تشدید تحریم‌ها را جدی تلقی نمی‌کند، گفت تلاش می‌کند تا تحریم‌های تازه‌ای را به عنوان متمم لایحه مجوز دفاعی که قرار است کنگره پیش از پایان دوره جاری، که روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) به اتمام می‌رسد، تصویب کند، معرفی کند. با این حال وی گفت مطمئن نیست که روند بررسی لایحه، اجازه افزودن متمم را بدهد.

از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور، کنگره همواره در نقشی سختگیرانه ظاهر شده و تهدید کرده است که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند. در همین راستا، منندز اخیرا طرحی را برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی مطرح کرده است. در مقابل کاخ سفید که می‌گوید این تحریم‌ها برای مذاکرات مضر است، خواستار توقف این روند شده است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ دوشنبه هفته گذشته در حالی با توافق برای تمدید گفت‌وگوها به اتمام رسید که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر (۲۴ نوامبر) به راهکار جامع دست می‌یافتند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات اساسی موجب شد تا طرفین مهلت مذاکرات را برای هفت ماه دیگر، تا ۹ تیر سال آینده، تمدید کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *