سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

صنایع لبنی دنبال افزایش ۱۱ درصدی قیمت

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 390763
معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه قیمت شیر خام همان ۱۴۴۰ تومان است، گفت: در مورد تعیین قیمت لبنیات یا اختصاص یارانه به تولیدکنندگان تصمیمی گرفته نشده و این مسئله در دست بررسی است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عبدالمهدی بخشنده در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه در جلسه مسئولان دولتی، دامداران و انجمن صنایع لبنی چه تصمیماتی در مورد اختصاص یارانه به دامداران یا افزایش قیمت لبنیات گرفته شده است؟ اظهار داشت: در این جلسه ۳ مورد قطعی شد و چند موضوع به کارگروه های مختلف واگذار شد تا آنها بررسی و پیگیری کنند.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: طی این جلسه، قرار شد ۲۲۵ میلیارد تومان یارانه شیر به دامداران برای سه ماهه نخست امسال به حساب وزارت جهادکشاورزی واریز شود، ضمن اینکه راجع به چگونگی پرداخت این مبلغ باید تصمیم گیری کنیم.

بخشنده با بیان اینکه در جلسه مذکور اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس قطعی شد، گفت: این امر در مجموع نیازمند دریافت ۳۰۰ میلیارد تومان منابع است که ۱۵۰ میلیارد تومان آن تامین شده و مابقی نیز طی روزهای آینده پرداخت می شود.

بخشنده با تاکید بر اینکه از نظر دولت قیمت شیر خام همان ۱۴۴۰ تومانی است که قبلا در ستاد تنظیم بازار تصویب شده بود، اضافه کرد: کارخانجات صنایع لبنی هم اکنون شیر خام را به این قیمت نمی‌خرند و معتقدند برای تنوع این امر یا باید اجازه افزایش ۱۱ درصدی قیمت محصولات لبنی به آنها داده شود یا اینکه دولت مابه التفاوت آن را پرداخت کند.

وی افزود: در مورد چگونگی تعیین قیمت یا اختصاص یارانه به این مساله تصمیم گیری می شود.

در ادامه این پرسش و پاسخ بخشنده در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد بدهی های وزارت جهادکشاورزی به کشاورزان گفت: طی سال جاری ما ۶ میلیون و ۷۰۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و این خرید رو به اتمام است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تولید گندم طی سال جاری را حدود ۱۰.۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: کشاورزان بخشی از تولید را برای خودمصرفی و بذر سال آینده نزد خود نگه داشته اند و بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم نیز مستقیما توسط کارخانجات ماکارونی سازی از آنان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در سال ۹۳ بیش از ۷ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داشت، اظهار داشت: پرداخت مطالبات بسیار مطلوب بود و در برخی استان‌ها طی ۴۸ ساعت این کار انجام شد، ضمن اینکه در حال حاضر ما هیچ بدهی ای به گندمکاران نداریم.

بخشنده با اشاره به خرید کلزا از کشاورزان و پرداخت به موقع مطالبات آنان، افزود: هم اکنون در حال خرید ذرت هستیم و تاکنون نزدیک به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن از این محصول را خریداری کرده‌ایم. در پرداخت پول این محصول به کشاورزان مقداری قصور داشتیم، چراکه منابع مالی به موقع تامین نشد اما قسمت اعظم مطالبات پرداخت شده و بدهی ما در این زمینه کم است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه دولت برای خرید ذرت، برنج و نخود از کشاورزان پرداخت هزار میلیارد تومان به سازمان تعاون روستایی را تعیین کرده بود، گفت: چند روز پیش ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ واریز شد، همچنین قرار است ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز طی چند روز آینده به حساب این سازمان واریز شود.

بخشنده ادامه داد: چون این منابع در اختیار وزارت جهادکشاورزی نیست و باید از جای دیگری تامین شود، مقداری تاخیر در پرداخت مطالبات به وجود می آید.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد واردات گوشت قرمز گفت: امسال حدود ۵۳ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده که عمده ثبت سفارش آن طی سال گذشته انجام شده بود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون بازار گوشت قرمز اشباع است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: شرایطی ایجاد شده بود که دام روی دست تولیدکنندگان مانده بود و به همین جهت وزیر جهادکشاورزی با صادرات دام سبک و همچنین دام سنگین (عمدتا گوساله) موافقت کرد، ضمن اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دام سبک به کشورهای همسایه صادر شده است.

مجوز ۱۰ میلیارد دلاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مجموع یک میلیون هکتار طرح آبی و خاکی در کشور در حال اجرا است، گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح های مذکور اختصاص داده شده است.

بخشنده با اشاره به اجرای طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام، اظهار داشت: این طرح بزرگ ترین طرح آبی و خاکی کشور است که ۱۷ سال پیش تصویب و ابلاغ شده بود اما در دو دولت قبلی منابع مالی آن تامین نشد و طی این ۱۷ سال فقط بخش کوچکی از آن عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه در دولت جدید پیشنهاد شد از محل منابع صندوق توسعه ملی خارج از ردیف های بودجه رقمی برای عملیاتی شدن طرح مذکور اختصاص داده شود، گفت: مقام معظم رهبری ۱.۵ میلیارد دلار ظرف مدت ۳ سال برای عملیاتی شدن این طرح اختصاص داد و اجرای طرح از سال ۹۳ کلید خورد.

بخشنده با بیان اینکه تامین اولین قسط این مبلغ که ۲۵۰ میلیون دلار بود در خرداد ماه به بانک مرکزی ابلاغ شد، افزود: ۹۵ هزار هکتار از این طرح به اتمام رسیده و تحویل کشاورزان شده است.

وی با بیان اینکه اراضی خوزستان عمدتا نیاز به زهکشی زیرزمینی و عمقی، تسطیح و یکپارچه سازی دارد، اضافه کرد: ما تمام این اراضی را زهکشی زیرزمینی کرده و همچنین آنها را یکپارچه سازی می کنیم. این عملیات در ۱۶۸ هزار هکتار در قالب ۶۰ کارگاه حدود ۵۰ پیمانکار، ۱۰۵ شرکت مشاور و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات سنگین در حال اجرا است و حدود ۶ هزار نفر نیروی متخصص در دو شیفت کاری در حال انجام کار هستند.

بخشنده اظهار امیدواری کرد طبق برنامه برای امسال ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از این عملیات تمام شده و تحویل کشاورزان شود.

وی با اشاره به اینکه همکاران ما ماهانه ۴ هزار هکتار از عملیات اجرایی را تمام کرده و تحویل کشاورزان می دهند، ادامه داد: برنامه ریزی کرده ایم در ماه های بهمن و اسفند ماهیانه ۸ تا ۹ هزار هکتار از اجرای طرح را عملیاتی کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی از اجرای طرح دیگری تحت عنوان آب‌های مرزی خبر داد و گفت: در این زمینه مقام معظم رهبری اجازه برداشت ۸ میلیارد دلار اعتبار را طی ۴ سال صادر کردند و طرح مذکور در سطحی حدود ۴۳۰ هزار هکتار و در ۱۲ استان که عمدتا استان های مرزی کشور هستند در حال اجرا است.

بخشنده از اجرای طرح دیگری در دشت زابل استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: در این طرح احداث ۴۶ هزار هکتار شبکه آبیاری با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون دلار به تصویب هیات دولت رسیده و ابلاغ شده است، ضمن اینکه ما برای این طرح مجری تعیین کرده ایم. قسمت اعظم این عملیات توسط وزارت جهادکشاورزی و بخشی توسط وزارت نیرو انجام می شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در مجموع یک میلیون هکتار طرح آبی و خاکی در کشور در حال اجرا است، تصریح کرد: مبلغ ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح های مذکور اختصاص داده شده است.

واردات برنج و شکر ممنوع است

وی با اشاره به اجرای قانون تمرکز اظهار داشت: به موجب این قانون بخش تجارت محصولات کشاورزی در سطح کلان اعم از صادرات و واردات آنها در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت، ضمن اینکه طی دو سه هفته گذشته شرکت بازرگانی دولتی نیز به ما واگذار شد. الان فقط بخش کوچکی از این کار باقی مانده که همان بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی است که هماهنگی های این موضوع نیز در حال انجام است که امیدواریم ظرف مدت کوتاهی نهایی شود.

بخشنده با بیان اینکه ذخیره سازی کالاهای مورد نیاز مردم اعم از گندم، شکر و گوشت بسیار خوب بوده است، گفت: هیچ کمبودی در سطح کلان در کشور وجود ندارد و به دلیل اینکه تولید و تجارت هم اکنون در اختیار ما قرار دارد، واردات هوشمندانه انجام می شود و به گونه ای تنظیم شده که مشکلی برای تولید داخلی ایجاد نکند.

وی ادامه داد: در مبحث برنج و شکر با ابلاغ وزیر جهادکشاورزی فعلا ثبت سفارش و واردات انجام نمی شود، چون ذخایر خوبی داریم.

معاون وزیر جهادکشاورزی، آغاز کشت‌های پاییزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تمام نهاده های مورد نیاز کشت کشاورزان اعم از کودهای شیمیایی، بذور، سموم مورد نیاز و همچنین ماشین آلات تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

بخشنده با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از کشت گندم پاییزه انجام شده است، اظهارداشت: امسال بارش‌های خوبی اتفاق افتاد و پیش بینی می کنیم کشت پاییزه طی سال جاری از لحاظ کیفی و کمی بسیار مطلوب باشد و در زمینه تولید محصولات زراعی با افزایش مواجه شویم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی در رابطه با کشت فراسرزمینی نیز افزود: کشورهایی که منابع آب و خاک آنها محدود است، به کشورهای دیگری که از لحاظ این منابع قوی هستند، رجوع می کنند و از طریق اجاره یا خرید اراضی آنها نیاز خود را تامین می نمایند، ما نیز این کار را شروع کرده ایم. این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود و ما نیز حمایت‌های لازم را از آنها به عمل می آوریم.

بخشنده با اشاره به برگزاری جلساتی با وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی در جهت تعیین آئین نامه ای برای کشت فراسرزمینی، اضافه کرد: این آئین نامه نهایی و به دولت پیشنهاد شده، ضمن اینکه هم اکنون در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از افراد به صورت شخصی در کشورهای دیگر مشغول به انجام کشت فراسرزمینی هستند، اظهار داشت: این آئین نامه انجام کار به صورت قانونی و منسجم پیش خواهد رفت، ضمن اینکه با کشورهایی مانند برزیل، قزاقستان و غنا تفاهماتی در این زمینه انجام گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *