پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - 6 Jun 2024
 
۶
۱۳
تشدید اختلاف درآمدها در نظام سلامت

بروز حرکت اعتراضی از سوی پرستاران دور از انتظار نیست

بهانه وزارت بهداشت برای اجرا نکردن قانون تعرفه پرستاری
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 386162
عضو شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره اجرای مرحله سوم از طرح تحول نظام سلامت، نسبت به افزایش اختلاف پرداختی ها در نظام سلامت به شدت انتقاد کرد و گفت: در این مرحله، درآمد گروه خاصی به شکل قابل توجهی افزایش یافت.
بروز حرکت اعتراضی از سوی پرستاران دور از انتظار نیست
به گزارش جهان، محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: به دنبال ابلاغ کتاب جدید ارزش نسبی خدمات سلامت که اخیرا توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است، شاهد هستیم که اختلاف درآمدها در گروههای مختلف نظام سلامت، بیش از پیش افزایش یافته است بطوریکه درآمد گروه خاصی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با عنوان این مطلب که بروز این اختلاف پرداختی ها در نظام سلامت موجب اعتراض گروههای مختلف نظام سلامت و پرستاران شده است، افزود: این اختلاف پرداختی که در نظام سلامت ما وجود دارد، در دنیا بی سابقه است.

شریفی مقدم با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که بیش از ۷ سال است به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و هنوز اجرایی نشده است، گفت: دوستان وزارت بهداشت در حالی، اجرای پایلوت این قانون را مطرح می کنند که طرحهای بدون پشتوانه کارشناسی یک شبه ابلاغ و فردای همان روز اجرا می شوند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری تاکید کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تمامی اقدامات کارشناسی را دارد ولی سالهاست به بهانه نبود بودجه، اجرای آن را متوقف کرده اند.

وی، هدف وزارت بهداشت از مطرح کردن اجرای پایلوت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را، خریدن زمان عنوان کرد و افزود: خواسته جامعه پرستاری، اجرای بی قید و شرط این قانون است.

شریفی مقدم با اشاره به حاشیه سازی وزارت بهداشت در ابلاغ افزایش کارانه های پرستاران، اظهارداشت: دوستان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که کارانه پرداختی به پرستاران ۲ برابر شده است. این درست، اما نمی گویند که کارانه ۲۰۰ هزار تومانی پرستاران به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته و در مقابل کارانه ۴۰ میلیونی برخی پزشکان به ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره پیگیری های مکرر جامعه پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری که ۷ سال از تصویب آن می گذرد، افزود: متاسفانه تلاشهای ما به جایی نرسیده و همین امر سبب شده تا پرستاران به شکلهای مختلف، برای اجرایی شدن این قانون تلاش کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت که گفته است ما گوش شنوا برای شنیدن انتقادات داریم، گفت: شنیدن حرفها، دردی دوا نمی کند. متاسفانه طی یک سال گذشته اقدام عملی از جانب وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت جامعه پرستاری ندیده ایم.

وی ادامه داد: این بی توجهی وزارت بهداشت به خواسته های پرستاران، باعث بی اعتمادی آنها و ایجاد التهاب شده و در چنین شرایطی، بروز حرکتهای اعتراضی دور از انتظار نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اقای شریفی مقدم نماینده همه پرستاران نیست. ایشان تابحال برای حل مشکلات ما قدمی بر نداشتند و فقط ما را تحریک به تجمع میکنند و کمترین حضور را در سر کار دارند
منطغد
اگه حق تون ندادند بریزید تو خیابونا ....
علیرضا
لعنت بر فتنه گران - بخصوص از نوع داخلی
منطغد
جهان جان بقیه متن چاپ میکردی فکر نکنن من میگم من از قول حاجانم حاج اقا خاطره درسال88گفتم
فیروز
بنده نیز تا اواخر سال 93 در کسوت پر ستاری بوده وشاهد بودم که وقتی برنامه کاهش ساعات کاری پرستاران ابلاغ شد ،مدیران پرستاری وقت با داشتن ابلاغ رسمی وقانونی مجددا" جهت اجرای آن از دفتر پرستاری اجازه اجرا خواستند ونهایتا"هم نتوانستند بطور کامل آنرا اجرا کنند.ویا در یکی از جلسات ی که رییس دفتر پرستاری استان حضور داشتند در ابتدای جلسه فرمودند که بنده کاری به حق حقوق نداریم وفقط به مشکلاتی کهدر کار پرستاری هست می پردازم غافل از اینکه مشکلات مربوط به حق و حقوق بود که مدیران جهت جلوگیری از دست دادن پست خود ،خودشان خواسته های پرستاری راتعمدا"بایکوت می کردند .وهمچنین خود جناب آقای میرزا بیگی که هیچگونه علاقه ای به اعتراض در این زمینه را نداشتند و دوست داشتند با تعامل کار را از پیش ببرند .ودر نتیجه وضعیت فعلی پرستاران دور از ذهن نبوده وباید اینگونه می شد وهمچنین هنوز شورایعالی پرستاری همچنان که در متن بالا اعلام کرده که وزیر بهداشت فرمودند گوش شنوا دارند وبه انتقادات گوش میدهند باید خاطر نشان کنم ایشان پزشک محترم وعزیز هستند وهمچنان که در متن بالا مشهود است کتاب جدید خدمات سلامت که نه بلکه کتاب خدمات پزشکان را تنظیم و بدون در نظر داشتن سایر گروه ها را اجرا کردند پس مشخص وزیر محترم هم خوب مشکلات پزشکی را رصد فرموده واقدام به حل آن نیز کرده است انشالله که خیر است .وما پرستاران هم بنشید و ببینید ودم برنیارید شیفت تان که تمام شد سر وقت شیفت بعدی را شروع کنید پول می خواهید چکار کنید .کار است که جوهره انسان است وپول چرک دست
من هر چه پرستار دیدم و شناختم همه رفتند کانادا و انگلیس و استرالیا با اینکه اکثرا خانم هستند
عباس
لطفا پزشکان رو با پرستان مقایسه نکنید. یه پزشک تا زمانی که به خواد به کارانه 40 میلیونی برسد حداقل چهار دهه از عمرش رو باید با سختی، استرس، ازمونهای مختلف در دوران تحصیل و بسیاری از مشکلات دیگر سپری کنه. یه پرستار با 4 سال درس خوندن، بدون استرس قابل توجهی به این جایگاه میرسه. حالا مگه کارمندهای ما تو ارگانهای دیگه چه قدر حقوق میگیرن؟ چرا پرستارها رو با اونا مقایسه نمی کنید؟
راست میگن، لطفا بیایید حقوق پرستاران را با کارمندان دانشگاه آزاد مقایسه کنید. اون وقت خدا را شکر می کنید که همین حقوق رو هم دارید. زیاد جوش حقوقتون رو نزنید که تو ایران هر کس بیشتر کار کنه حقوقش کمتره!
خیلی از آقایون پزشکان هم بدون استرس و دغدغه به این حقوق و کارانه می رسند. کارانه ای که شاید بیشتر از حقوق چند سال یک کارمند باشه. تبعیض داره بیداد میکنه
سعید
Iran, Islamic Republic of
اول:هر پزشکی که بدون استرس، زحمت و سختی به اینجا رسیده باشه قطعا از طریق رابطه و سهمیه استفاده کرده. دوم: افزایش درامد کل کارمندان (پرستار و غیر پرستار) خواسته درستی است اما مقایسه درامد انها با پزشکان اصلا قابل قبول نیست چون زحمت پزشکان برای رسیدن به این جایگاه اصلا قابل مقایسه و قابل بیان نسبت به پرستاران نمی باشد و خود این عزیزان نسبت به این امر اگاهی دارند.
اولا مگه یک پزشک چند سال بیشتر از یک پرستار درس می خونه؟ دوم اینکه این تبعیضات در همه جا هست. مثلا در دانشگاه ها اعضای هیات علمی چندین برابر یک کارمند حقوق میگیرند. همین دانشگاه آزاد را در نظر بگیرید اگه کارمند باشی دکتری هم بگیری باز هم کارمند باقی خواهی ماند. ارتقا فقط مخصوص هیات علمی هاست. حقوق آنچنانی مخصوص هیات علمی است و اعضای هیات رییسه که دگیه از اونا هم بیشتر و بیشتر می گیرند. ریاست و معاونت که هیچ، حتی مدیریت های پایین را هم ستاره دار کرده اند یعنی فقط اعضای هیات علمی می تواند این سمت ها را داشته باشد. ساعت کاری کمتر و حقوق بیشتر! به کارمند که می رسد از 7 صبح تا 4 بعدا از ظهر کار و کار و کار. اضافه کار نداریم. دانشگاه داره ورشکسته میشه و هزار سرکوفت و هزار کوفت و هزار زهر مار دیگه. به خودشون که میرسه از ریالی هم نمی گذرن. خدا ازشون نگذره ان شاء الله
هفتم آبان منتظر تجمع پرستاران جلوی مجلس باشید
پرستار
پزشک 3 سال بیشتر درس خونده ولی من که پرستار دارم میبینم پزشک هیچ زحمتی در روند بهبودی بیمار نداره این پرستاره که از صبح تا شب وقتش باید برا مریضیش باشه نه تعیتیلات داره نه عید داره نه تابستون پزشکی که فقط یه خودکار دستشه 4 تا نسخه مینویسه یا order میزاره تازه همونم ما بهش دیکته میکنیم مینویسه من تو ای سی یو کار میکنم خداشاهده پزشک فقطپزشک 3 سال بیشتر درس خونده ولی من که پرستار دارم میبینم پزشک هیچ زحمتی در روند بهبودی بیمار نداره این پرستاره که از صبح تا شب وقتش باید برا مریضیش باشه نه تعیتیلات داره نه عید داره نه تابستون پزشکی که فقط یه خودکار دستشه 4 تا نسخه مینویسه یا order میزاره تازه همونم ما بهش دیکته میکنیم مینویسه من تو ای سی یو کار میکنم خداشاهده پزشک فقط میاد ویزیت کنه فقط ما میگیم اون مینویسه که لحاظ قانونی مشکلی پیش نیاید وگرنه احتیاجی نیست اصلا بیاد ویزیت بعدا به نظر شما مراقبت پرستاری مهمتره یا این ویزیت الکی پزشک میاد ویزیت کنه فقط ما میگیم اون مینویسه که لحاظ قانونی مشکلی پیش نیاید وگرنه احتیاجی نیست اصلا بیاد ویزیت بعدا به نظر شما مراقبت پرستاری مهمتره یا این ویزیت الکی پزشک