چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰
۱

اتهام ضبط قرآن تحریف شده از حجاج ایرانی یک حرکت سیاسی از سوی گروههای سلفی است

يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۲
کد مطلب: 385473
قائم مقام شورای عالی قرآن خبر ضبط قرآنهای تحریف شده از دست ایرانیان در عربستان را مبهم و بی استناد خواند و گفت: این اتهام یک حرکت سیاسی از سوی گروههای سلفی و کسانی است که سعی در مخدوش کردن وجه ایران و شیعه دارند.
به گزارش جهان، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن و قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهــوری اسلامی ایران درباره اتهام ضبط قرآن تحریف شده از دست ایرانیان در عربستان به خبرنگار مهر گفت: هرساله بعثه مقام معظم رهبری قبل از سفر حج، قرآن‌هایی را به حجاج اهدا می کند که ایرانیان بتوانند در سفر مکه و مدینه از آن استفاده کنند و دلیل این کار هم این نیست که جمهوری اسلامی ایران قرآنهای عربستان سعودی را قبول نداشته باشد، خیر. بلکه قرآنهایی که ایرانیان استفاده می کنند، مطابق نیاز ایرانیان است و نیز این قرآنها دارای ترجمه روان و صحیح هستند. البته از نظر رسم الخط هم قرآنهای چاپ ایران، ملتزم به رعایت رسم الخط استاندارد است.

وی تأکید کرد: این خبر مشخص نیست تا چه حد صحت داشته باشد چون بسیار کلی و مبهم است و در آن هیچ توضیح روشنگرانه ای وجود ندارد. در ایران بیش از ۳۰ سال است که بر چاپ و نشر قرآن، نظارت دقیق و علمی می شود که حتی یک کلمه غلط ندارد چه برسد به تحریف که از ساحت جمهوری اسلامی ایران به دور است. این اتهام کاملا ناوارد است، چون صد در صد بر چاپ و نشر قرآن در ایران نظارت دقیق و علمی می شود و در ایران قرآنی که حتی یک غلط داشته باشد اصلا مجوز چاپ و نشر نمی گیرد و در نظارت، بین قرآن معمولی و نفیس هم هیچ فرقی وجود ندارد.


سرابی تصریح کرد: این خبر را تکذیب می کنیم و این اتهام اصلا کار شایسته ای نیست و نباید مسئولان سعودی اجازه دهند چنین اظهارات و اخباری وحدت جامعه اسلامی را هدف بگیرد و مخدوش کند. به نظرم این خبر که هیچ استناداتی هم همراه ندارد یک حرکت سیاسی از سوی گروههای سلفی و کسانی است که سعی در مخدوش کردن وجهه ایران و شیعه دارند و اینها همان کسانی هستند که چند ماه پیش بحث اذان شیعی را مطرح کرده و برخی از قاریان مصری که اذان شیعی را خواندند را تحت فشار قرار دادند و گفتند ایران با دعوت از قاریان مصری به دنبال نفوذ در مصر است. این اصلا صحیح نیست چون دعوت از قاریان برجسته سالها و بلکه چند دهه است که وجود داشته ودارد.

احمد حاجی شریف، معاون آموزش، پژوهش و نظارت بر چاپ و نشرقرآن کریم سازمان دارالکریم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این خبر بسیار مبهم است و اصلا مشخص نیست که این قرآنها به چه صورتی است تا ما بتوانیم در این باره اظهار نظر کنیم. علاوه بر این هر ساله سازمان حج و زیارت تعدادی قرآن چاپ کرده و در اختیار حجاج قرار می دهد که این قرآنها هم به خط عثمان طه است و اصلا مشکلی ندارد.

وی تأکید کرد: برای پاسخ به این اتهام باید جزئیات این خبر مشخص شود چراکه در سازمان دارالقرآن، شناسنامه همه قرآنهایی که در ایران چاپ می شود موجود است و اگر آنها در سایت خود اعلام کنند که این قرآن‌هایی که به قول خودشان تحریف شده است دارای چه مشخصاتی است آنگاه می توان در این باره صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری الوفد، یکی از مسئولان عربستان سعودی ادعا کرد که در جریان مراسم حج سال جاری قرآن های تحریف شده ای را که ایرانی ها وارد عربستان کرده اند، شناسایی و جمع آوری کرده است. "صالح الدسیمانی" مدیرکل امور اسلامی و اوقاف در مکه مکرمه در این رابطه در گفتگو با روزنامه "الاقتصادیه" عربستان سعودی گفت: در جریان موسم حج برخی افراد قرآن های بسیار زیبا را به قیمت های بسیار ناچیز می فروختند. پس از بررسی این قرآن ها مشاهده شد که ناقص و تحریف شده اند و از سوی برخی حجاج ایرانی از ایران به عربستان آورده شده اند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: تعداد این قرآن ها زیاد نبود و در اسرع وقت از دست حجاج و مغازه هایی که اقدام به فروش می کردند جمع آوری شد.

این مسئول سعودی در ادامه ادعاهای خود اعلام کرد که در موسم حج سال جاری کتاب ها و بسته های حاوی افکار گمراه کننده میان حجاج توزیع نشد اما تلاش می شد این افکار در شبکه های اجتماعی منتشر شود.

گفتنی است ادعای وجود یک قرآن تحریف شده شیعی بارها از سوی برخی چهره های تکفیری مطرح شده است اما این نخستین بار است که یک مقام رسمی چنین ادعایی را بیان می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
مرگ بر امرىکا
شىطان: صهىونىست:ال شىطان