يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

ماجرای اصلاح قانون کار از گذشته تاحال

سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 384396
دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه همه مسئولانی که در مصدر کار قرار گرفتند، بعداً به این نتیجه رسیدند که مشکل قانون کار نیست، گفت: کاربردی در اصلاح قانون کار برای گروه کارگر نمی‌بینیم.
به گزارش جهان؛ حسن صادقی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه موضوع قانون کار از ابتدای اجرای آن با مشکلاتی مثل اصلاح و تغییر و حذف برخی موارد مواجه بوده است، افزود: البته هریک از مسئولان که در مصدر کار قرار گرفتند، بعداً به این نتیجه رسیدند که معضل و مشکل قانون کار نیست و این قانون جزء موانع تولید، کسب و کار، سرمایه‌گذاری و اشتغال نیست.

دبیر اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری افزود: ابتدا اصلاح‌طلبان اصرار داشتند که این قانون را تغییر دهند و ۵۴ مورد مؤثر که مانع اشتغال بود، را بررسی کردند که قانون کار در میان آنها چهل و هشتم بود، بعد از آن آقای جهرمی وزیر اسبق کار آمد که با شدت این موضوع را پیگیری می‌کرد، اما در انتهای کار معترف شد که این قانون مانع تولید و اشتغال نیست.

وی ادامه داد: این قانون انعطاف زیادی دارد و به همین دلیل قابلیت اجرا با هر سلیقه‌ای را دارد.

صادقی تصریح کرد: آقای کمالی که فردی با دیدگاه کارگری بود، بعد از آن آقای حسینی با دیدگاه اقتصاد بازار مدرن و پس از آن آقای جهرمی با نگاه اقتصاد بازار سنتی همه اینها خود را با این قانون تطبیق دادند.

وی افزود: امروز هم که وزیر کار فردی نئوکلاسیک و صاحب تئوری است، قطعاً در گذر زمان به این نتیجه خواهد رسید که این قانون حمایتی و نه ضد سرمایه‌گذاری است.

این فعال کارگری با اشاره به این مطلب که در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که سرمایه‌گذار، کارگر و دولت همگی در فشار هستند، افزود: به همین دلیل سعی می‌کنند، توپ را به زمین یکدیگر بیندازند.

وی بیان داشت: ما مشکل سرمایه‌گذاری و مسائل بانکی داریم و مشکل اصلی، اقتصاد رانتی ایران است و اینکه نوع نگرش سرمایه‌گذاران این است که زودبازده بودن سرمایه خود را می‌خواهند.

دبیر اتحادیه پیش کسوتان کارگری گفت: نباید راهی را که دیگران رفتند و به اشتباه خود واقف شدند را ادامه دهیم، باید با شرکای اجتماعی سهیم شده و با آنها در مسیر حرکت کنیم، تا راهکار مناسب در این زمینه پیدا شود که هم کارگر امنیت شغلی داشته باشد و هم تولیدکننده و دولت نقش تعادلی خود را داشته باشند.

صادقی گفت: البته در گذشته اصلاحاتی در این قانون انجام شد مانند اینکه در لایحه‌ای نظام صنفی بخشی از قانون اصلاح شده یا با اجرای قانون تعاون بخش تعاونی‌ها از قانون کار جدا شد، الان هم به نظر می‌رسد که این رویکرد را دارند و ما هم حاضریم در این زمینه مذاکره کنیم.

وی با اشاره به برخی تلاش‌ها برای اصلاح یا حذف ماده ۲۷ قانون کار تأکید کرد: عبور از ماده ۲۷ قانون کار خط قرمز ما است و قطعاً زیر بار حذف این ماده نمی‌رویم، مگر آنکه چیزی هم وزن آن جایگزین شود.

صادقی با بیان اینکه در اصلاح قانون کار بردی برای گروه کارگر نمی‌بینیم، اضافه کرد: همه اصلاحاتی که دولت‌ها مدنظر دارند، به ضرر کارگر و به نفع دولت و کارفرما است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *