يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 9 Jun 2024
 
۴
۱۵
دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی مطرح کرد:

تقابل خرده گفتمان‌ها با گفتمان انقلاب اسلامی / از استضعاف‌گرایی"موسوی" تا انسان‌کامل"جریان‌انحرافی"

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب: 383951
حسین فدایی با تاکید بر اینکه حزب‌الله باید گفتمان‌ انقلابی را تحکیم و اجرایی کند، گفت: این نقطه گفتمانی جایی است که باید حزب‌الله وحدت خود را بر آن متمرکز کند که اگر بر آن تمرکز نکند حتی اگر مجلس یا دولت را بگیریم باز مسائل اصلی رفع نمی‌شود.
تقابل خرده گفتمان‌ها با گفتمان انقلاب اسلامی / از استضعاف‌گرایی"موسوی" تا انسان‌کامل"جریان‌انحرافی"
سرویس سیاسی جهان نيوز: حسین فدایی در جلسه هم‌اندیشی جوانان اصولگرا اظهار داشت: وقتی بنا شد گفتمان اصلی و یک نظام سیاسی اجتماعی مستقر شود و جامعیت خود را نشان دهد باید تمام شاخص‌های آن امکان تحقق و عینیت بیرونی پیدا کند.

وی افزود: اگر کسی آمد و خرده گفتمان، مشرب و یا خطی را ناساز با آن گفتمان اصلی کوک کرد یا در مبانی معرفتی گفتمانی مشکل دارد یا خائن و یا جاهل است.

سکولاریسم اولین خرده‌گفتمانی که به مقابله با انقلاب پرداخت

فدایی ادامه داد: با این مقدمه اگر تبارشناسی گفتمانی تاریخ انقلاب را مرور و از ضد گفتمان‌ها صرف‌نظر کنیم، نخستین خرده گفتمانی که تلاش کرد خود را بر گفتمان انقلاب اسلامی تحمیل کند، گفتمان سکولاریسم بود.

این فعال سیاسی اضافه کرد: در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی که مدعی است دین جامعیت داشته و در تمام عرصه‌ها حرف دارد آن خرده گفتمان به رهبری لیبرال‌ها معتقد بود دین در عرصه سیاست حرفی ندارد.

فدایی اضافه کرد: همین اندیشه با ابعاد دیگری ظهور و بروز پیدا کرد و خط لیبرالیسم و سازش‌کاری را با هدایت بنی‌صدر در کشور بنیان نهاد.

وی خاطر نشان کرد: بنا ندارمز دراین جلسه گفتمان‌های ضدانقلاب را به طور مبسوط بررسی کنیم که آن مبحث دیگری است و در این فرصت بنا داریم آسیب‌های خرده گفتمان‌هایی را بررسی کنیم که مدعی بودند در درون گفتمان انقلاب هستند چنانکه بازرگان و بنی‌صدر هر دو از درون خانواده انقلاب عرض‌اندام کردند.

هزینه‌ای که انقلاب برای عبور از خرده گفتمان‌ها داد

دبیر کل جمعیت ایثارگران تصریح کرد: انقلاب از این خرده گفتمان‌ها عبور کرد اما برای این عبور هزینه داد که انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت ۷۲ تن از بهترین یاران انقلاب برای عبور از خط سازش بنی‌صدری رخ داد.

به گفته وی، در دهه ۶۰ گفتمان مقطعی انقلاب «جنگ جنگ تا پیروزی» و «جنگ جنگ تا دفع فتنه از عالم» بود و در مقابل این گفتمان، خرده گفتمان «جنگ جنگ تا یک پیروزی» ایجاد شد.

فدایی بیان کرد: خرده‌گفتمان دیگری که در دوره میرحسین موسوی شکل گرفت خرده گفتمان «استضعاف‌گرایی» بود که در چارچوب خط اقتصاد دولتی بسته دنبال شد.

ظهور" اسضعاف گرایی" میرحسینی

وی ابراز داشت: خرده‌گفتمان «جناح‌بندی با شاخص اقتصادی» در دنباله «استضعاف‌گرایی» در درون نیروهای انقلاب و بین کسانی که امام و انقلاب را قبول داشتند و حتی در کسوت روحانی بودند، خط‌کشی کرد و گفت این‌ها یا طرفدار مستضعفان هستند یا از سرمایه‌داران حمایت می‌کنند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران در ادامه اظهار داشت: شاخص این خرده‌گفتمان، اقتصادی و بند «ج» بود و به این صورت، بند «ج» که کوچک‌سازی و تقسیم زمین بین مردم را مطرح می‌کرد مبنایی برای دسته‌بندی و صف‌آرایی و ورود مفاهیم سیاسی برون‌گفتمانی به درون گفتمان انقلاب اسلامی شد.

فدایی افزود: وقتی خرده‌گفتمان جناح‌بندی با شاخص اقتصادی در درون انقلاب اسلامی شکل گرفت و آغاز ورود جناح‌بندی‌های متعارف در دنیا به درون انقلاب اسلامی شد.

به گفته وی، در دنیا منظور از جناح چپ سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها، ماتریالیست‌ها و لائیک‌ها بود که هیچ ربطی به انقلاب ندارد و جناح راست نیز در دنیا متعلق به لیبرال‌ها آمریکائی‌ها و بلوک غرب بود که آن نیز به انقلاب ربطی نداشت.

این فعال سیاسی اضافه کرد: این خرده گفتمان اما کاری کرد که یک انقلابی، شاگرد امام و اهل جبهه طرفدار سرمایه‌داران دسته‌بندی شد و دیگری که او نیز شیعه و انقلابی بود، شد طرفدار مستضعفان، در حالی که ماهیت و اصل و جوهره این گفتمان غلط بود و آسیب‌های زیادی به اتحاد نیروهای مسلمان زد.

فدایی یادآور شد: این خرده گفتمان از حزب توده و نشریه مردم به درون انقلاب نفوذ کرد و این حزبی که مارکسیست بودند و اسلام را قبول نداشتند گفتند ما طرفدار خط امام هستیم چون ما بند «ج» را قبول داریم.

وی عنوان کرد: اینگونه است که اگر مبانی تئوریک حزب‌الله قوی نباشد در زمین حرف بازی می‌کند و تحت تأثیر القائات قرار می‌گیرد.

ظهور خرده گفتمان قدرت‌طلبی

فدایی سپس بیان کرد: در دهه ۶۰ یک خرده‌گفتمان دیگر نیز داشتیم که البته جنس آن بیشتر قدرت‌طلبی بود و بر اساس اندیشه و فکر بنا نهاده نشده بود.

وی ادامه داد: آن خرده‌گفتمان قدرت‌طلب به دنبال آن بود که قائم‌مقامی منتظری را به عنوان روحانیت بیدار و جوانگرایی در روحانیت القا کرده، بتواند قدرت را به دست بگیرد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران ابراز داشت: ادامه آن جناح‌بندی بین نیروهای انقلاب شد «یت» و «یون» که روحانیت و روحانیون بودند.

توسعه اقتصادی و سیاسی معارض با اندیشه انقلاب اسلامی

وی متذکر شد: از مقطع پس از رحلت حضرت امام خرده‌گفتمان «توسعه اقتصادی» را شاهد بودیم که بیان می‌کرد برای توسعه چاره‌ای جز تقویت سرمایه‌داری و حمایت بی‌قیدوشرط از سرمایه‌دار نیست و در این گفتمان، عدالت و رسیدگی به محرومان جایی نداشت.

وی اضافه کرد: در خرده‌گفتمان «توسعه اقتصادی» بیان می‌شد که هر چه سرمایه‌داران سرمایه‌دارتر شوند، در ذیل آنان محرومان نیز به آب ‌و نانی خواهند رسید.

این فعال سیاسی افزود: پس از آن ما به خرده‌گفتمان «توسعه سیاسی» رسیدیم که مفاهیمی همچون جامعه مدنی، تسامح و تساهل در حوزه فرهنگی و هضم در هنجارهای حاکم بر مناسبات بین‌المللی، در این دستگاه فکری مطرح شد.

مکتب ایرانی آخرین خرده گفتمان معارض انقلاب

به گفته وی، انقلاب از این «توسعه سیاسی» نیز عبور کرد و به خرده گفتمان «مکتب ایرانی» و «انسان کامل» با تعریفی غیرشیعی رسید.

فدایی تصریح کرد: انقلاب با قوت، قدرت و با روش‌های خاص خود از تمام این خرده‌گفتمان‌ها عبور کرد اما هزینه‌های بسیاری نیز پرداخته شد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران ابراز داشت: حال اگر نیروهای سیاسی به گفتمان اصلی انقلاب بازگردند و به دنبال حاکمیت گفتمان انقلاب اسلامی باشند، رقابت سیاسی به چالش با انقلاب بدل نخواهد شد و آن نوع رقابت که در چارچوب انقلاب است، آسیبی نخواهد داشت.

فدایی با تأکید بر لزوم هوشیاری و تجهیز نیروهای وفادار به نظام به قدرت تحلیل و بصیرت انقلابی، گفت: در مقاطع مختلف بر اساس شاخص‌های اصلی باید سؤال درست را پرسید تا به جواب دقیق رسید.

وی تصریح کرد: در این زمینه با سؤال مبهم پرسیدن، بسیاری افراد و جناح‌ها ادعا می‌کنند اصولگرا هستند و زیر گفتمان اصلی قرار دارند اما سؤال درست موجب می‌شود بتوانیم ادعاهای درست را تفکیک کنیم.

اقتصاد مقاومتی شاخص این روزهای گفتمان انقلاب

این تحلیلگر سیاسی در ادامه با بیان این که خط و گفتمان اصلی را مقام معظم رهبری تبیین می‌کند، ابراز داشت: دو سال است که مقام معظم رهبری به عنوان شاخص اصلی گفتمان انقلاب، بر مسائل اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند و اکنون سؤال درست این است که سیاسیون، نظریه‌پردازان، سردمداران جناح‌ها و احزاب و دولتمردان پاسخ دهند در مقام تبیین و الگوسازی این خط‌مشی چه کار اساسی انجام داده‌اند.

به گفته وی، وقتی این سؤال پرسیده شود آن آرایش و پازل را که در ذهن‌ها جا انداخته شده به هم می‌ریزد.

فدایی ادامه داد: بر اساس نگاه درست، کسی اصولگرا است که پای فکر و خواست رهبری ایستاده و تلاش دارد آن را تا عمق جامعه اجرایی کند.

وی اضافه کرد: با این تعریف از اصولگرایی، سؤال ما از افراد، مسئولان و جناح‌ها تغییر می‌کند و آنگاه به جای برخی معیارهای غلط، اصولگرا را کسی خواهیم دانست که در راستای فکر و خواست مقام معظم رهبری و ایجاد اجماع اجتماعی بر آن تلاش ثبوتی دارد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران ابراز داشت: اگر جریان انقلابی گفتمان‌ساز نباشد کسانی از درون خرده‌گفتمان‌ها، گفتمان‌سازی می‌کنند و جریان حزب‌اللهی که در پی عملیاتی شدن و ثبوتی بودن شاخص‌ها نرفته، در مقام نفی به بازی خرده‌گفتمان‌ها تن می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: ما اعتقاد داریم که گفتمان‌سازی در جامعه اسلامی در شأن و منزلت رهبری است و ایشان این وظیفه را به نحو احسن انجام داده و کسانی باید این گفتمان را تبیین، تبدیل، تحکیم و اجرایی کنند.

فدایی اظهار داشت: خطوط اصلی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را رهبری بیان کرده و حالا نوبت سیاسیون، مبلغان دینی، اساتید حوزه و دانشگاه، برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان است که در این زمینه وارد میدان شوند و برای آن الگوی اجرایی تدوین کنند.

به گفته وی، یکی از ظرافت‌های خرده گفتمان‌های تحمیلی این است که در ابتدای راه تقابل ایجاد نمی‌کنند بلکه تلاش دارند مفاهیم متشابه را مطرح کنند، اما ادامه مسیر آنان بسترساز تقابل می‌شود.

فدایی عنوان کرد: ما می‌توانیم و نمونه‌های متعدد داریم که وقتی نشستیم و فکر کردیم و برای چارچوب کلی خطوط عملیاتی را پیدا کردیم، موفق شده‌ایم.

وی افزود: به این دلیل است که می‌گوییم خواص حزب‌الله یا به وظیفه خود عمل ‌نکرده‌اند یا کم‌کاری کرده‌اند که اگر آن گفتمان‌سازی شکل گرفته و مباحث گفتمانی در مجالس حزب‌الله اصل تلقی می‌شد، خرده‌گفتمان‌ها فرصت پیدا نمی‌کردند.

گفمان اعتدال نباید خارج از گفتمان انقلاب تعریف شود


این فعال سیاسی اضافه کرد: این که در شرایط فعلی برخی القا می‌کنند مردمی که در انتخابات این نظام شرکت کرده و به «اعتدال» رأی داده‌اند خارج از گفتمان انقلاب هستند و این که نیروهای حزب‌اللهی فریب این بازی را بخورند و رئیس‌جمهور را به سمت تقابل سوق دهند از مصادیق بازی در زمین دشمن است.

وی یادآور شد: آقای روحانی در جایی نگفته من خلاف گفتمان انقلاب حرکت می‌کنم بلکه همه جا بر اجرایی کردن فرامین رهبری تأکید کرده است.

فدایی ابراز داشت: در این زمینه می‌توان گفتمان‌ها را اولویت‌بندی کرد یا از این سخن گفت که نیروهای درون گفتمان انقلاب دارای مراتب هستند اما نباید به سرعت در مورد خارج بودن یک گفتمان از چتر گفتمان اصلی حکم راند.

وی متذکر شد: خود حضرت آقا «اعتدال» را تعریف کردند و بیان فرمودند با این تعریف ما نیز به اعتدال اعتقاد داریم و همین طور دیدیم که در مذاکرات نیز به دولت فرصت دادند.

فدایی ادامه داد: این روش آقا را مقایسه کنید با کسانی که دولت را تهدید می‌دانند یا بنا دارند از آن تهدید بسازند که این کار چالش‌های بیهوده ایجاد کرده و سود آن را دشمن می‌برد.

این تحلیلگر سیاسی ابراز داشت: با این اوصاف نیروهای حزب‌الله به جای آن که فرصت را صرف نفی خرده‌گفتمان‌ها کنند باید آن گفتمان اصلی را تبیین و تحکیم کنند که اگر این کار انجام شود آن نفی بدون چالش رقم می‌خورد.

فدایی تصریح کرد: اگر بتوانیم دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم و گفتمان رهبری را که می‌تواند اتحاد ملی ما را رقم زند محقق کنیم، خرده‌گفتمان‌ها به حاشیه رانده می‌شوند اما اگر وارد حوزه نفی شدیم، در مصداق گیر کرده و یقه هم را خواهیم گرفت که در نهایت فرسایش ایجاد کرده و برای دشمن فرصت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: حزب‌الله باید ظرفیت‌سازی و گفتمان‌سازی کند اما اگر یادش برود که قرار بوده گفتمان را حاکم کند به این سمت می‌رود که چند نماینده از حزب من به مجلس رفت یا رئیس‌جمهور از ما باشد.

وی ابراز داشت: ما باید خود را به فهم مطالب رهبری و حاکمیت آن مجهز و آن را به فهم و مطالبه عمومی تبدیل کنیم که اگر این اتفاق بیفتد، آرایش سیاسی کشور تغییر خواهد کرد.

فدایی در پایان گفت: این نقطه گفتمانی جایی است که باید حزب‌الله وحدت خود را بر آن متمرکز کند که اگر بر آن تمرکز نکند حتی اگر مجلس یا دولت را بگیریم باز مسائل اصلی رفع نمی‌شود که پیش از نیز کرسی‌های مجلس و قدرت در دست ما بوده است.

دبیر کل جمعیت ایثارگران اضافه کرد: از این رو است که اعتقاد داریم حزب‌اللهی باید به مسائل جاری واکنش نشان دهد اما تلاش در راستای ایجاد آن وحدت گفتمانی را اصل می‌دانیم.

گفتنی است در این جلسه، لطف‌الله فروزنده معاون سابق ریاست جمهوری و جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


?...
بیداری اسلامی .، مال خودتون
چشم بسته غیب گفتی مال ماهاست نه بعضی از وطن فروشان
فرشاد
Latvia
فقط محمود احمدی نژادو عشق است
United States
مرگ بر منافق
احمدي ن‍‍ژاد منهاي مشايي و بقايي و رحيمي و مرتضوي و ملكزاده و جوانفكر و الهام و شيخ الاسلام و ... آدم خوبي بود....!
عزیزم این همه اسم ردیف کردی و میگی اینها خوب نیستند لااقل دلیل می آوردی.اگر احمدی نژاد انسان خوبی هست ( که حقیقتا اینطوره ) پس نمیتواند این همه آدم بد اطرافش باشه
به خدا شماها نظر ندید هیچ مشکلی پیش نمیاد
آخه چه ربطی به احمدی نژاد داشت؟
ع
اقای فدایی میشود شمابااین تحلیل ..که همه چیزدارد .چی میخواهی ازان دربیاوری .....
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ادب
البته بنده از طرف آقای فدایی صحبت نمیکنم و نظر شخصی خود را عرض میکنم ولی برداشت بنده این است که علت اصلی و ریشه ای بسیاری از ناکامیها و مشکلات فعلی ما فاصله گرفتن از ارزشهای انقلابی و اسلامی بوده است. یکی از دلایل فاصله گرفتن نسل جوان یا زاویه پیدا کردن آنها با نظام مشاهده عدم انطباق صحبتها و اعمال سیاستمداران است. عدم ارائه ارزشهای واقعی اسلامی و انقلابی (بنا به مصلحت اندیشی هایی که امروز میتوان گفت ضرر این قبیل حرکات از فایده کوتاه مدت آنها بیشتر بوده است)، الگو گرفتن از منابع خارج از اسلام (مارکسیسم، سوسیالیسم و لیبرالیسم)، تحلیل شرایط برمبنای این الگوهای فکری عاریتی و عمل کردن برمبنای آنها، کنار گذاشتن ارزشهای متعالی مدنظر انقلاب (تحت تأثیر الگوهای فکری عاریتی و بیگانه، فساد ناشی از ثروت اندوزی و تجمل گرایی و خودباختگی فرهنگی - فکری) نیز در این قضیه مؤثر بوده اند. نهایتاً باید کنار گذاشتن تدریجی افراد با رویکرد انقلابی و استفاده از افرادی که یا آموزش انقلابی - اسلامی لازم را ندیده بودند و یا آن را نپذیرفته بودند به همراه نفوذ تدریجی و افزایش یابنده افراد ناصالح (ابتدا افرادی که جهتگیری واقعی خود را پنهان کرده بودند و در ظاهر داعیه انقلابی گری داشتند و سپس افرادی که علناً و آشکارا مواضع ضداسلامی و ضدانقلابی داشتند) را خاطرنشان ساخت.
کوتاه سخن آنکه ارزشهای اسلامی و انقلابی برای اکثریت قاطبه مردم جذابیت دارد اگر 1. به درستی و بدون اعوجاج در مفهوم معرفی شوند و 2. اگر با سمپاشی و تبلیغات سوء دشمنان آنها مقابله شود (بالتبع کسانی که آگاهانه دشمنی و ستیز با اسلام دارند به آسانی از کارشان دست برنخواهند داشت).
اينكه راه گفتمان انقلاب اسلامي گم نشود. اعتدال‌خواهي،‌ عدالت‌طلبي و آزادي طلبي نسخه هايي است كه پيچيده شد اما چون تئوري هاي آنها غربي بود جواب نگرفت.. بايد عدالت،‌آزادي و اعتدال در ذيل گفتمان انقلاب و اسلام و ايران تعريف شود.
Iran, Islamic Republic of
آفرین! احسنت!
یک پیشنهاد بنده این است که تا آماده شدن یک نقشه راه جامع، ما [به عنوان افراد عادی] موارد و الگوهای عملی و مصداقها را به هم معرفی کنیم و سعی کنیم به آنها عمل کنیم و تدریجاً آنها را در جامعه بیشتر معرفی کنیم تا فراگیر شود. در همین مدت با تعاملات با جامعه و مردم و نظرات کارشناسان این الگوها بهینه میشوند و سنگ بنای الگوی زندگی ایرانی-اسلامی گذاشته میشود.
بین همتون فقط حسن عباسی داره گفتمان سازی انقلابی میکنه و دیگر هیچ
آقایان شما بفرمایید تعریف انسان کامل چیست؟
چرا حالا خودتان مطلبی ندارید و خود را در دایره بسته ای محدود کردید به آن مرد بزرگ گیر میدهید.
خوب نیست آقای فدایی و امثال ایشون تخریب بشن تا راه برای ... !!!
البته جهان میدونم اینو منتشر نخواهی کرد
بهروز پورعلی
آقای فدائی بنده یک اندک سواد در رابطه با موضوع گفتمان دارم ...اگر گفتمان را بدانید در موضوع گفتمان خرده گفتمان اصلا معنی ندارد هر گفتمان دارای دال مرکزی و مفصل بندی است که شما مثل اینکهشما یک چیزی شنیده اید و خواسته اید ...