کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در مرکز پزشکی هسته‌ای و با تعرفه دولتی محقق شد؛

کاهش هزینه ۶۰ درصدی یک شیوه تشخیص سرطان برای اولین‌بار در یک بیمارستان دولتی

21 مرداد 1393 ساعت 17:56

برای اولین بار در ایران تصویربرداری نوین PET-CT که نقش بسیار مهمی در تشخیص بموقع و دقیق سرطان و کمک به روش درمان سرطان دارد در مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان دکتر شریعتی با تعرفه دولتی انجام می شود.


گروه اجتماعی جهان نیوز ـ مهندس جواد رفیع مدیر مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان شریعتی با اعلام این خبر به خبرنگار جهان نیوز گفت افزود: با نصب و بهره برداری دستگاه PET-CT در این مرکز، این اسکن بسیار مهم با تعرفه ای در حدود ۶۰ درصد ارزان تر از تنها مرکز غیر دولتی فعال در کشور برای بیماران و متقاضیان انجام می شود.

وی گفت: پیش از این بیماران جهت انجام این اسکن با صرف هزینه های فراوان به کشورهای دیگر می رفتند و یا طی یک سال گذشته با مراجعه به تنها بخش خصوصی فعال در این زمینه با هزینه ۵میلیون تومان این خدمت را دریافت می نمودند.

مدیر مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان شریعتی افزود: پس از پیگیری های فراوان و برنامه ریزی صورت گرفته در خصوص تامین رادیو داروی مخصوص این اسکن (FDG)که نیمه عمری در حدود ۱۰۵ دقیقه دارد، با مبلغی در حدود ۲ میلیون تومان این اسکن در حال حاضر در بخش پزشکی هسته ای بیمارستان شریعتی که قطب پزشکی هسته ای کشور می باشد در حال انجام است.

مهندس رفیع با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه با تامین ۶ دوز رادیو داروی FDG مورد نیاز از سازمان انرژی اتمی، این اسکن برای بیماران در حال انجام است گفت: در کنار این سایت ، پروژه سیکلوترون نیز در حال راه اندازی است که پیشرفت بسیار خوبی دارد و تا چند ماه آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی گفت: با بهره برداری از سیکلوترون این مرکز که که در واقع نوعی کارخانه تولید رادیو داروست تا چند ماه آینده در بخش پزشکی هسته ای بیمارستان شریعتی ، می توان با افزایش تولید رادیو داروی FDG ، در هر روز برای تا ۱۲ بیمار این اسکن را انجام داد که در فازهای بعدی با ران های مجدد سیکلوترون و افزایش شیفت کاری ، این تعداد تا ۲برابر قابل افزایش است و می توان علاوه بر خدمات به بیماران کشور ، به بیماران کشورهای دیگر هم این خدمات را ارائه نمود.

وی از رایزنی های صورت گرفته با وزارت رفاه و تامین اجتماعی در خصوص تحت پوشش بیمه قرا گرفتن این اسکن خبر داد و ابراز امیدواری کرد: از سال آینده این اسکن و رادیو داروی مورد نیاز آن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد.

رفیع از بیمه های دیگر و بیمه های تکمیلی دعوت کرد که جهت پوشش این اسکن قدم جلو بگذارند و اظهار داشت: با این کار علاوه بر کاهش هزینه پرداختی بیماران، هزینه های آتی بیمه ها نیز به دلیل تشخیص بموقع بیماری در مراحل اولیه و جلوگیری از اقدامات اضافه قطعا کاهش خواهد یافت.

مدیر بخش پزشکی هسته ای شریعتی گفت: بیماران متقاضی جهت دریافت نوبت انجام این اسکن می توانند علاوه بر مراجعه حضوری به مرکز پزشکی هسته ای در بیمارستان شریعتی ، به صورت غیر حضوری و از طریق سایت موسسه تحقیقات پزشکی هسته ای به آدرس www.rcnm.ir اقدام به ارسال مدارک پزشکی خود نموده که پس از بررسی مدارک بیماران توسط اساتید و در صورت داشتن اندیکاسیون ،با این افراد تماس گرفته و زمان مراجعه به ایشان اطلاع داده خواهد شد.

مهندس رفیع که خود مهندس تجهیزات پزشکی است از برنامه ریزی و پیگیری های لازم جهت تکمیل این پروسه تشخیصی و افزایش خدمات با تهیه و نصب دستگاه PET-MR خبر داد و گفت: امیدواریم با حمایت مسئولان تهیه این دستگاه جدید که پروسه تشخیص را تکمیل تر می کند ،انجام و در این مرکز نصب و راه اندازی شود که بتوان خدمات بهتر و پیشرفته تری به بیماران ارائه نمود و هر روز شاهد کاهش آلام بیماران و بهبود آنان و ارتقای سلامت جامعه باشیم.

مدیر بخش پزشکی هسته ای بیمارستان شریعتی افزود: PET-CT یکی از روشهای نوین تصویربرداری به صورت مقطعی (برش نگاری) است که امروز به صورت گسترده ای در سطح جهان استفاده می شود. مزیت این روش ، تصویربرداری همزمان از عملکرد و فیزیولوژی ، بافتهای بدن است . در این روش دارو با یک رادیونوکلئید تابش کننده پوزیترون نشان دار شده و به بدن تزریق می گردد.

وی گفت: در بسیاری از کشورها با استفاده از این تکنولوژی سرطان را سریع و دقیق تشخیص می دهند و در نتیجه با اطلاعات بدست آمده از این اسکن و شروع درمان متناسب، بسیاری از بیماران بهبود می یابند و این باور غلط که سرطان مساوی با مرگ و عدم بهبودی است، وجود ندارد.


کد مطلب: 374820

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/374820/کاهش-هزینه-۶۰-درصدی-یک-شیوه-تشخیص-سرطان-اولین-بار-بیمارستان-دولتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com