شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲
۲۹

هاشمی: به شاگردان امام توهین شده است/ توصیه به سانسورچی‌ها!

چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۵۴
کد مطلب: 370546
آقای هاشمی رفسنجانی که به واسطه خفقان دوران دولت سازندگی هنوز هم مورد انتقاد فعالان سیاسی و رسانه‌ای آن دوران است، در سخنانی از آزادی بیان حمایت کرد و بدون نام بردن، عده‌ای را "سانسورچی" نامید.
هاشمی: به شاگردان امام توهین شده است/ توصیه به سانسورچی‌ها!
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران، روزنامه نگاران، نویسندگان، مدیران مسئول روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های خبری و نیز گروهی از فعالان در عرصه های مجازی، سینماگران و مستندسازان با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت و گو کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار ضمن تشکر از حسن ظن و زحماتی که خبرنگاران و روزنامه نگاران در سال های اخیر برای حفظ اصالت انقلاب و حمایت از دلسوزان نظام کشیدند، گفت: آزادی بیان، آزادی اظهار نظر و جلوگیری از سانسور و تهدید، حق هر انسان و از مصرّحات اسلام و قانون اساسی است و همه در این موضوع اشتراک نظر دارند. در عمل است که معتقدین واقعی از ظاهرسازان جدا می شوند.

وی با قرائت آیه «فبشّر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه»، به تشریح و تفسیر آن پرداخت و گفت: بستن گوش و چشم مردم در مقابل حقایق، یعنی بستن در سعادت به روی انسان ها و هر کسی این کار را با هر هدف و توجیهی انجام دهد، به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم ایران ستم می نماید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی «لا اکراه فی الدین» را آیه افتخار مسلمانان در همه اعصار، به ویژه در عصر انفجار اطلاعات دانست و گفت: هرکس چنین جملاتی را در فرهنگ دینی خود داشته باشد، از آن تابلو می سازد و به آن می نازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقسیم سخنان پیامبر(ص) به وحی و جملات ایشان، گفت: رسول مکرّم اسلام به مسلمانان می فرمود که مطالبی که وحی است، انتقادناپذیر است اما تصمیمات خود من می تواند مورد سؤال و اعتراض باشد.

وی آیات موکّد بر مشورت در قرآن را توجه به آرا و نظر مردم در دین مبین اسلام خواند و گفت: مشورت حکومت ها با مردم در گذشته بیعت بود و در عصر حاضر انتخابات است که شیوه اداره جامعه را انتخاب می کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با استناد به گفتار و نوشتار «جورج جرداق»، به صبوری های حضرت علی (ع) در برخورد با مخالفان عنود اشاره کرد و گفت: شخصیت عظیمی چون آن امام همام در جلسه ای که کسی به ایشان توهین کرد و پیروانشان برآشفتند و درصدد تنبیه بودند، دستور دادند که تحمل نمایید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری توهین های که در سال های اخیر به شاگردان امام که زبرالحدید مبارزه بودند، گفت: کسانی در جامعه ادعای انقلابی گری دارند که در سال های مبارزه به خاطر اندیشه های متحجرانه مبارزه را تلاش برای برافراشتن پرچم ضلالت می دانستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تبیین اهداف انقلاب اسلامی و مخاطرات ایام مبارزه؛ گفت: مردم به اسلام واقعی روی آورده بودند که در گفتار و رفتار امام راحل متجلّی بود.

وی رشد آگاهی جامعه را دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی خواند و گفت: الان جوانان یک روستای دور افتاده در استان های مرزی مانند دانشجویان دانشگاه های تهران تحلیل می کنند و این نشان می دهد که از ابزارهای اطلاع سانی در جهت درست و برای رشد اطلاعات و آگاهی خویش استفاده می نمایند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فشارها و اذیت های سال های اخیر را برخاسته از سیاست زدگی بعضی ها در جامعه دانست و گفت: مردم ایران با درک عمیق و درست از شرایط، یک روز وارد عرصه ی انتخابات شدند و سیاسی ترین کار ممکن را انجام دادند و نگذاشتند انقلاب اسلامی بیش از این منحرف شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیان علل پیروزی اندیشه اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری، به نقش رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: یک جمله ایشان که رأی مردم حق الناس است، فضای اعتماد را به جامعه هدیه داد تا مردم به پای صندوق ها بیایند.

وی در بیان اهمیت «حق الناس» در آیات و روایات اسلامی و ضرورت توجه به آن در عصر حاضر، گفت: رهبری با علم و اجتهاد این جمله را گفتند و وظیفه خبرنگاران، نویسندگان و شخصیت های دینی و فرهنگی کشور است تا برای جاودان کردن و گسترش آن در جامعه تلاش کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان اخیر آیت الله خامنه ای در خصوص اعتدال گفت: دانش ایشان ایجاب می کند که به اعتدال عقیده داشته باشند و این افتخار مردم ایران است که دولت اعتدال نیز شکل گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان چرایی و چگونگی نام نویسی خویش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حقیقتاً نمی خواستم بیایم، اما وقتی اصرار مردم را دیدم، با خود گفتم که نباید به این همه تقاضاها، احساسات و استدلات عقلی و سیاسی پاسخ منفی بدهم.

وی با یادآوری اتفاقات پس از نام نویسی و نتیجه انتخابات گفت: خداوند تاریخ ایران در این مقطع به گونه ای رقم زد تا مردم نجیبانه و صبورانه انتخاباتی انجام دهند که دنیا را متحیّر کرد و نگاه آنان را به مردم ایران تغییر داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تقبیح سانسور واقعیت ها در جامعه، گفت: هیچ کس با سانسور سود نمی برد و سانسورچی ها باید بدانند دل مردم همیشه با حقیقت است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیات قرآن در نهی از غیبت و تجسس؛ گفت: در فضای اعتدال باید به این آیات روشن قرآن عمل شود که هم خواسته قانون اساسی و هم مطالبه عمومی است.

وی آگاهی مردم را ستود و با اشاره به نقش خبرنگاران در بیان واقعیت ها، گفت: هرچند حقایق بیشتر روشن شوند، جامعه بیدارتر و به طبع آن انقلاب نهادینه تر می شود.

در آغاز این دیدار مظفر، مدیر نشر کویر، وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار، سرکار خانم مهدیانی، سردبیر خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، دهباشی، مستندساز، سرکار خانم دکتر توحیدلو، از نویسندگان فضای مجازی و پورنجاتی از مسئولین سابق فرهنگی کشور به بیان دیدگاه های خویش در خصوص فضای آرام برای نویسندگان، کتاب و روزنامه، لزوم نهادینه شدن اعتدال در جامعه، توجه به واقعیت های جامعه، امیدواری مردم به تدابیر دولت یازدهم و ضرورت حفظ دستاورد انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ پرداختند.

جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این وزارتخانه در معاونت های مختلف، به ویژه معاونت مطبوعاتی، گفت: فرهنگ در فضای باز و آزادی که همه افراد دیدگاه ها و اندیشه های خود را بیان کنند، رشد می کند و به تعالی می رسد.

وی با بیان این که در فضای بسته و سانسور شاهد رشد و بالندگی در هیچ حوزه ای به خصوص علمی، دانشگاهی، دینی و فرهنگی نخواهیم بود، افزود: باید اجازه بدهیم همه سلیقه ها به اظهار نظرات خود بپردازند.

در پایان این مراسم همزمان با اذان، نماز مغرب و عشاء به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی اقامه و افطار در فضایی صمیمی صرف شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ali
Iran, Islamic Republic of
هر مخالفی را از حقوق اولیه محروم کردن روش کدامیک از بزرگان ما میباشد.
منظورتون از مخالف معاند که نیست مثلا آشوبگران 88؟؟
iiu
جهان نیوز شما هم در سال 92 در زمین حاج آقا خاطره بازی کردید!
....
Iran, Islamic Republic of
از اتفاقات جالب روزگار این است که مثلا ....از حقوق بشر دم می زند و هاشمی هم از آزادی بیان!!!
مهدیار
"در عمل است که معتقدین واقعی [به آزادی بیان] از ظاهرسازان جدا می شوند." البته عمل در زمانی که قدرت دارند!
Iran, Islamic Republic of
خداوند نگهدار استوانه انقلاب ایت الله هاشمی باشد
علی
استوانه نه٬ هرم با قاعده ی مثلثی!
اونوقت نسبت استوانه تو خالی با انقلاب چیه؟؟
سرور
پس در این فضای گل و بلبل بهتر است هاشمی به رییس دولت خود یاد بدهد که به منتقدین نگوید بی سواد!
رحيمي
Iran, Islamic Republic of
امام خميني (ره) فرمودند : معيار حال افراد هست .
حسین
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا ..... خدا نجاتش بده.
iiu
قال الله تبارک و تعالی
فی القرآن الکریم
"و ما ینطق علی هوی ان هو الا یوحی"
جناب خاطره دروس حوزوی رو هم یادش رفته!!!
Iran, Islamic Republic of
پس چرا با این منطق حتی به گل آقا هم رحم نمی کردی. یادت رفت که در دوران مشعشع شما خفقانی ترین دوره تاریخ ایران برای روزنامه ها بود.
صدا و سیما رو هم که داداش جان داشت و کمترین انتقادی پخش نمی شد. اندک روزنامه های موجود که برای ژست روزنامه دار بودن داشتیم هم که همه در دست نزدیکترین یاران شما بودند که آنها هم قبل از پخش متنهاشون کنترل میشد.
عزیز این داستانها رو برای کسی بگو که خبری از اون موقع نداره.
مهدي
آقاي هاشمي! شما چطور در منبرها بيان مي كنيد علي عليه السلام به مخالفيني كه به ايشان توهين كردند احترام مي گذاشتند و تحمل و ادب مي نمودند اما خود شما منتقدين خود را كم سواد و بي سواد و افراطي و جديدالاسلام!! مي ناميد؟! لطفا قول و عمل خود را يكي كرده تا در دلها جاودانه باشيد.
انقلای زنده است تا هاشمی زنده است.
امام خمینی (ره)
امام فرمودند که در مورد کسانی که قبلا تعریف آنها را کرده اند، حال فعلی آنها ملاک است. مهم این است که امروز هاشمی، برخی از مهم ترین مبانی امام را پایبند نیست.
هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است! حرف امام رو تحریف نفرمایید خواهشا
امام فرمود من هم اگر خلاف کنم مردم مرا کنار میزنند "
حاجاقا خاطره که جای خودش......
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی اگر راستی راستی به انتخابات باور دارند چرا خود و خانواده محترمشان به نتایج انتخابات 88 تن نداده و کشور را به هرج و مرج سوق دادند؟
این همه ریاکاری بس نیست؟
مودی
Iran, Islamic Republic of
من در تفسیر قران تخصص ندارم و این حرفها رابه عنوان سئوال مطرح میکنم:
آیا اینکه آقای هاشمی میگوید غیر از وحی حتی کلام و رفتار پیامبر هم قابل نقد و بررسی است با آن آیه قران که میگوید پیامبر دارای خلقی عظیم است و نیز آیه ای که میفرماید پیامبر (ص)هیچگاه از روی هوا وهوس حرف نمیزند مگر اینکه وحی باشد و بر مبنای وحی و عقیده شیعه مبنی بر عصمت پیامبر (ص) به معنی مصون بودن از هر گونه خطا و اشتباه منافات ندارد؟
دوم :حدیث مشهور ثقلین که یکی از بزرگترین و مهم ترین حجت های شیعه بر سایر مذاهب اسلامی است قران و عترت را به مثابه دو بال همسنگ برای رسیدن به کمال و سعادت مطرح کرده است و همه میدانیم که سرحلقه و محور اصلی عترت خود پیامبر اسلام (ص) هستند پس اگر چنین است چگونه است که قرآن غیر قابل نقد است اما پیامبر اسلام به عنوان حامل وحی و دقیق ترین و اصیل ترین منبع تفسیر وحی قابل نقد است؟
سئوال سوم : آیا این که بگوییم قول و فعل پیامبر اسلام(ص) قابل نقد است همان گفته بعضی از فرق اسلامی نیست که معتقدند که پیامبر (ص) فقط در مقام ابلاغ وحی عاری از اشتباه بوده است ولی در مقام قول و عمل خود نعوذبالله اشتباهاتی کرده است که بعضی صحابه خاص آن را به پیامبر (ص) گوشزد میکرده اند و ایشان را نعوذبالله از اشتباه برحذر میداشته اند؟!!!

اینکه پیامبر اسلام(ص) خودشان روال تصمیم گیری مبنی بر مشورت و شورا با صحابه خود داشته اند و حتی اعترضات یا سئوالات احتمالی آنان به تصمیماتشان را با روی گشاده میپذیرفته و جواب میداده اند به این معنی است که ایشان میخواسته اند به همه روش حکومت داری صحیح را بیاموزند یا اینکه از این جا میتوان نتیجه گرفت امکان و احتمال خطا و اشتباه در قول و فعل پیامبر وجود داشته است ؟

خواهش من این است که جواب این سئوالات با استفاده از نظرات علما و دانشمندان مبرز و متخصص بر روی سایت گذاشته شود ...چون از صحبت های آقای هاشمی " رسول مکرّم اسلام به مسلمانان می فرمود که مطالبی که وحی است، انتقادناپذیر است اما تصمیمات خود من می تواند مورد سؤال و اعتراض باشد" ممکن است سئوالاتی نظیر ظانچه در ذهن بنده آمد مطرح شود ....
مسعود
با استناد به همين حربه قابل نقد بودن فرمايشات و نظرات رسول اكرم صلوات الله عليه و آله بود كه بعد از رحلت آن حضرت ,ايشان را به هذيان گويي متهم ساخته و چنان انحرافي در دين گذاشتند كه بعد از 14 قرن ,روز به روز بر تشتت وتفرقه ناشي از آن انحراف در بين مسلمين افزوده شده و بلاهايي ناشي از اين انحراف كه بر سر مسلمانان مي آيدلحظه به لحظه شديدتر و دردناكتر مي شود و معلوم نيست تا كي ادامه يابد. ؟؟
Serbia
مردم اگر اهانتی می کنند نباید اهانت باشد باید برخورد قانونی باش اما مسلما این اهانت ها به شاگردان رفوزه امام است وگرنه شاگرد تنبل های امام هم مورد علاقه مردمند!!!!!!!!!!!
برو خودتو اصلاح کن
کدام اهانت؟؟؟ اینها وقتی مورد انتقاد قرار می گیرند، اسمش را اهانت می گذارند و خواستار سرکوب آن می شوند اما وقتی خودشون بدترین اهانتها را به امام و رهبری می کنند، آن را انتقاد ممدوح و شایسته می دانند؛ جملات امام را تغییر می دهند؛ امامی را که ذره ای سازش با آمریکا و نظام سلطه را برنمی تافت، به دروغ و با افترا، هوادار مذاکره با آمریکا معرفی می کنند، امامی را که می فرمود هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، می گویند مخالف شعار مرگ بر آمریکا بود. آقای هاشمی!! مگر ولایت مطلقه فقیه، دکترین فقهی و سیاسی امام نبود. مگر امام نمی فرمود که ولایت فقیه، همان ولایت رسول اکرم و ائمه طاهرین است. چطور شد که شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه که فتنه گران در روز عاشورای 88 سر دادند و دعوت همسر شما به اغتشاش و شورش و فراخوان پسر و دختر شما به جنگ با رهبری و نظام و تهدیدات خود شما در نامه بدون سلام و والسلام در 19 خرداد 88 که رهبری را به فوران آتشفشانها و دود و آتش در خیابانها تهدید کردید، انتقاد!!!!!!!! است و نه تنها اشکالی ندارد بلکه ستودنی است؛ اما اگر کسی کمترین انتقادی از سیاستهای سرکوبگرانه شما در 8 سال باصطلاح سازندگی و از سیاستهای افتضاح شما که تورم را در اقتصاد ایران نهادینه کرد، بنویسد یا بگوید، آن را افترا و توهین و عمل مجرمانه می نامید.
اقای هاشمی!!!! رسوایی بزرگ در راه است.
در صورتي كه اين به اصطلاح شاگرد تنبلهاي امام
, خود مايه هزار من خمير نباشند و سرمنشأ مفاسد و فتنه ها نشوند.!!!!!!!!!!
علی علایی
جناب آقای هاشمی در تمام ده60 واوایل دهه هفتاد واقعاً اینگونه فکر می کردند؟ جل الخالق...
امام با شاگردان خودش از جمله منتظري شيخ علي تهراني و نوه اش حسين خميني و ديگران هم برخورد كرد و منتظري را با آن وضع كه حقش بود بركنار كرد هاشمي آرام آرام به امام هم اگر فرصت پيدا بكنه اعتراض خواهد كرد كه چرا با منتظري و ديگران اينگونه برخورد كرد!!! شايد اگر از مردم نترسد به امام علي هم اعتراض بكنه كه چرا با ياران پيامبر و همسر او عايشه هم جنگيد !!!! اين آقا نمي داند گذشته آدمها دليل بر خوبي حال كنوني آنان نمي شود و اينرا امام فرمودند : ملاك حال كنوني افراد هست !
فاطمی
درپاسخ به کسی که سخن امام رو تحریف شده بیان کردند باید تذکر داد که امام فرمودند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است. الکی واسه خودتون وارباباتون ازامام مایه الکی نذارید لطفا....
چرا ايت الله براي يك بار امتحاني به تريبون نماز جمعه تشريف نمي اورند واين ... را نمي فرمايند؟؟؟؟؟تاسف اوره حاج اقا كه در بين توده مردم نماز خوان ونماز جمعه برو پايگاهي نداريد!حرف زدن در محافل كوچولو براي ادمهاي كوچولو كار ي در شان شما نيست!!!
آقا يا خانم فاطمي !! امام در 34سال پيش فرمودن هاشمي زنده هست ولي باز فرمودند ملاك حال كنوني افراد هست !! امام براي منتظري هم گفتند : كه من(امام) در منتظري خلاصه مي شوم نه يك بار بلكه چند بار!! يا منتظري : اميد من هست !!! ولي سرانجام ديدي امام با منتظري چه كرد؟؟ نكنه شما آن زمان هنوز دنيا نيامده بودي و يا سنتان كوچك بود و اينها را به ياد نداريد!!! پس معني حال كنوني افراد را از ديد امام متوجه شدي يا نه ؟؟!!
وقتی تصویر امام پاره شد و لگد مال شد و به اصل ولایت فقیه توهین شد این شاگردان خفقان گرفته تو کدوم سوراخی چپیده بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟