چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۳
۴
تفاهم دو نهاد برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان فرهنگی

خطر در کمین بودجه شرکت‌های دانش بنیان فرهنگی!

دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 368305
حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان از جمله اقدامات قابل توجه دولت یازدهم است که با امضای تفاهم نامه میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک رفاه کارگران برای ایجاد خط اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی، شکل اجرایی به خود گرفت و به دنبال آن، امضای تفاهم نامه میان معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر ارشاد اجرای این طرح در وزارت ارشاد را نیز عملیاتی کرد.
خطر در کمین بودجه شرکت‌های دانش بنیان فرهنگی!
گروه فرهنگی جهان نيوز - علی اسدی: بحث توسعه علمی دانش بنیان در عرصه اقتصادی، پیوسته از خواسته های رهبر معظم انقلاب از جامعه علمی کشور بوده است.  رهبر انقلاب در دیدار با سال ۹۱ مسؤولان شرکت های دانش بنیان، رشد اقتصادی حقیقی را در گرو تولید ثروت از طریق دانش و علم دانستند و خاطرنشان کردند: «اگر شرکت‌های دانش‌بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه‌ی کمّی و کیفی آن‌ها حمایت شود، به واسطه‌ی ثروت‌آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید.»

در روزهای ابتدایی تیرماه، خبر امضای تفاهمنامه ای منتشر شد که به موجب آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس و راه اندازی موسسات و شرکتهای دانش بنیان حوزه فرهنگ و هنر و نیز نوآوران و کانون های دانش و فرهنگ حمایت خواهند کرد.

با امضای این تفاهم نامه، راه اندازی شرکت های دانش بنیان در حوزه فرهنگ و هنر نیز مورد حمایت این دو دستگاه دولتی قرار خواهد گرفت.

اگرچه عدم حمایت از شرکتهای دانش بنیان در عرصه فرهنگی سالها دغدغه نخبگان این عرصه نیز بوده است اما همواره بی عدالتی در تخصیص بودجه در بخشهای مختلف وزارت ارشاد، مورد اعتراض هنرمندان بوده که البته مروری بر عملکرد چندین ساله وزارت ارشاد مهر تاییدی است بر این ادعا. 

در این زمینه، اختصاص بودجه های هنگفت چند میلیاردی برای ساخت فیلمهای مغایر و یا بدون ارتباط با دغدغه های انقلاب و ارزشهای اسلامی همچون "لاله" تنها بخشی از مشکلات ساخت آثار فاخر در وزارت ارشاد است و با توجه به اینکه در تفاهم نامه صورت پذیرفته، حمایت از آثار فاخر هنری هم مدنظر قرار گرفته که اتفاق میمونی است، بیم آن می رود که در صورت عدم اصلاح "ساختار حمایت" در وزارت ارشاد، مشکلات اگر دو چندان نشود، حل هم نشود.

این دو دستگاه دولتی، جدای از نحوه اختصاص بودجه حمایتی، باید محتوا را نیز مورد توجه قرار دهند و بر خلاف رویه گذشته که سعی در به دست آوردن دل همگان بود، تولیداتی در شان انقلاب و نظام حمایت شود. به عبارت دیگر، باید دست از حمایت افراد برداشت و از آثار و تولیدات همراستا با فرهنگ اسلامی و ایرانی پشتیبانی کرد. 

اما نکته و نگرانی دیگر، ساختار سیاسی و نگاه حاکم بر وزارت ارشاد است که احتمال تخصیص بودجه برای شرکت های خاص! را بیش از سایرین فراهم می کند و احتمال خروج طرح از مسیر اصلی را افزایش می دهد. بنابراین معاونت علمی ریاست جمهوری و به خصوص وزارت ارشاد باید در این مسیر، به دور از سیاسی کاری و اتفاقاتی که سالها در بنیاد سینمایی فارابی و سایر معاونت ها و مراکز مربوطه آن وزارتخانه می افتاد، از دانش آموختگان و دانشجویان خلاق و توانمند در این عرصه حمایت کنند.

امضای این تفاهم نامه آن هم در حوزه فرهنگ و هنر را باید به فال نیک گرفت. فرصتی که هم جوانان فعال و خلاق در حوزه فرهنگ، هم اهالی فرهنگ و هنر و هم مسؤولان باید جدی بگیرند چرا که عدم توفیق در اجرای این طرح قطعا حوزه فرهنگ و هنر را از اولویتهای آتی خارج خواهد کرد. طرفین این تفاهمنامه باید در این مسیر شفاف عمل کرده و تعریف خود را از شرکتهای واجد شرایط اعلام کنند تا قبل از شروع اعتراضات همیشگی، همگان در جریان امور باشند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا کنه به نتیجه ای برسه
مجید
دل من که روشن نیست
United States
خب حالا که چی؟
امان از طاغوت
Italy
قطعا کار درست از دید شما با کار درست از دید دولت برابر نیست. قطعا شما انحصار امکانات دولتی به همفکران خودتون رو فساد نمی دونید ولی دولت می دونه.