سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

محفلی جدید برای اکران فیلم‌های عمار

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 364613
در چهارمين سال از عمر جشنواره مردمي فيلم عمار، مصلاهاي نماز جمعه نسبت به ادوار گذشته نقش پر رنگ‌تري در اكران‌هاي مردمي اين جشنواره داشته‌اند.
به گزارش جهان به نقل از روزنامه جوان؛ در چهارمين سال از عمر جشنواره مردمي فيلم عمار، مصلاهاي نماز جمعه نسبت به ادوار گذشته نقش پر رنگ‌تري در اكران‌هاي مردمي اين جشنواره داشته‌اند؛ اتفاقي كه از يك سو به رشد جشنواره عمار و مردمي‌تر شدن سينماي ايران كمك مي‌كند و از ديگر سو غني‌سازي و ارتقاي جذابيت مراسم نماز جمعه را در پي دارد؛ به اين بهانه مروري داريم بر اكران فيلم‌هاي عمار در مصلاهاي اقامه نماز جمعه چند شهر كشور طي ماه‌هاي اخير.

بندر كياشهر؛ هر هفته يك فيلم

مسئول اكران فيلم‌هاي جشنواره عمار در نماز جمعه بندر كياشهر در مصاحبه با عمارفيلم گفت: با موافقت اعضاي ستاد اقامه نماز جمعه و امام جمعه محترم بندركياشهر، از سه هفته پيش فيلم‌هاي جشنواره عمار در مراسم‌ها و برنامه‌هاي پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه در مصلاي اين شهر نمايش داده مي‌شود.

نداشتن امكانات اكران را تعطيل نكرد

حكايت اكران‌هاي ستاد اقامه نماز جمعه شهر چوئبده آبادان اما قدري متفاوت است؛ به گفته حجت‌الاسلام ناجي فراهاني‌راد، مسئول ستاد اقامه نماز جمعه چوئبده، مصلاي نماز جمعه اين شهر سخت‌افزارهاي لازم براي نمايش عمومي فيلم‌ها را ندارد و به همين دليل فعلاً امكان اكران فيلم‌هاي جشنواره عمار در نماز جمعه فراهم نيست، اما با اين وجود، اعضاي ستاد به صورت خودجوش فيلم‌ها را در دبيرستان شاهد خاتم‌الانبيا اكران مي‌كنند. امام‌جمعه موقت چوئبده افزود: دبيرستان شاهد خاتم‌الانبيا حدود ۶۰۰ دانش‌آموز دارد و اكران فيلم‌ها در اين دبيرستان از اواخر فروردين آغاز شده و تاكنون فيلم‌هايي نظير «لكه»، «من مدير جلسه‌ام»، «تماس با آسمان» و چند فيلم ديگر در درس دين و زندگي قريب به ۱۰ كلاس برگزار شده است.

سوق؛ ميزباني مصلاي نماز‌جمعه

مصلاي نماز جمعه، دبيرستان‌ها و مساجد شهر سوق در استان كهگيلويه و بوير‌احمد نيز به همت فعالان فرهنگي اين شهر و دست‌اندركاران اكران در نماز جمعه، ميزبان فيلم‌هاي جشنواره عمار شده‌اند. مسئول اكران فيلم‌هاي جشنواره عمار در نماز جمعه سوق ضمن اعلام اين خبر، افزود: در بين آثار جشنواره عمار، فيلم‌هاي «لكه» و «ما ايستاده‌ايم» پيش از خطبه‌ها براي نمازگزاران جمعه اكران شده‌اند، اما در دبيرستان‌هاي سوق فيلم «لكه» بيشترين اكران‌ها را داشته است. سيدرضا ولايتي‌نسب با اشاره به بازخوردهاي متنوع اكران لكه در سوق خاطرنشان كرد: خيلي‌ها كه در زمان فتنه پاي ولايت ايستاده بودند از اين فيلم استقبال كردند، حتي بعضي‌ها كه خيلي متوجه قضايا نبودند متوجه جريانات شدند، بعضي‌ها هم بودند كه بعد از نمايش لكه مي‌گفتند چرا فتنه را ول نمي‌كنيد، ولي در بين همه بينندگان فيلم، اين دانش‌آموزان مدارس بودند كه بيشترين استقبال را نشان دادند و نظرات خود را درباره فيلم در يك دفترچه يادداشت نوشتند.

اكران براي معتكفين

مسئول اكران جشنواره عمار در مصلاي نماز جمعه رودسر نيز از اكران فيلم‌هاي جشنواره عمار در مصلاي اين شهر خبر داد و گفت: با توجه به اينكه به دليل ضيق وقت تاكنون در نماز جمعه امكان اكران فيلم فراهم نشده است اكران‌كنندگان فيلم‌هاي عمار در مصلا، فيلم «لكه» را در مراسم معنوي اعتكاف در مصلاي اين شهر اكران نمودند.

حسن عزتي افزود: در اكران لكه حدود يكصد و بيست نفر كه بيش از ۹۰ درصدشان از جوانان بودند حضور داشتند و پس از اتمام فيلم از تماشاي آن ابراز رضايت كردند و چند نفر هم براي دريافت فيلم به ما مراجعه كردند.

استقبال چشمگير از لكه

مصلاي نماز جمعه كامفيروز يكي از ديگر از نقاط فعال در زمينه اكران‌هاي مردمي طي ماه‌هاي اخير بوده است؛ به گفته اكران‌كننده فيلم‌هاي عمار در مصلاي كامفيروز، نمايش فيلم‌هاي جشنواره عمار در اين مصلا، نوزدهم ارديبهشت با نمايش فيلم لكه كليد خورد و با نمايش آثاري چون «تماس با آسمان» و «مرگ بر امريكا» ادامه يافت. حسين غفوري در اين رابطه گفت: به دليل استقبال از لكه، اين فيلم يك بار در جشن ميلاد امام علي(ع) و ديروز نيز براي دومين بار در مراسم نماز جمعه اكران شد.

اكران به رنگ زندگي براي خواهران

خواهران نمازگزار اكبرآباد كوار در استان فارس نيز مستند «به رنگ زندگي» را در مصلاي نماز جمعه اين شهر ديده‌اند؛ حجت‌الاسلام قنبري مسئول فرهنگي ستاد اقامه نماز جمعه اين شهر با اشاره به اينكه جشنواره عمار باعث اميدواري نسبت به آينده سينماي ايران شده، افزود: جوانان زيادي در شهرستان‌ها روي اين جشنواره حساب باز كرده و سعي مي‌كنند در اين جشنواره نقش‌آفريني كنند. وي خاطرنشان كرد: به همت تعدادي از جوانان اكبرآبادي، فيلم «به رنگ زندگي» پس از اقامه نماز جمعه براي خواهران نمازگزاران اكران شد كه با استقبال خوب نمازگزاران نيز همراه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *