شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

ناصری:آمریکامجبوربه‌پذیرش اراده‌ایران است

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 364284
عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفت که آمریکا سرانجام بعد از ۱۰ سال اتهامات اشتباه مجبور به پذیرش اراده ایران خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران طی سالهای ۸۱ تا ۸۳ به خبرگزاری فرانسه گفت که آمریکا سرانجام مجبور به پذیرش اراده ایران خواهد بود.

سیروس ناصری گفت: «همه چیز به آمریکا مربوط است که آیا آمادگی برداشتن گام بعدی برای پذیرش راه حلی منتهی به برد ـ برد را دارد یا خیر.»

وی افزود: «آمریکا بعد از ۱۰ سال اتهامات غلط باید این وضعیت را بپذیرد. آمریکا باید سرانجام اراده ایران را برای داشتن تولید سوخت بپذیرد، حالا فرقی نمی‌کند که این توافق چطور به دست می‌آید.»

ناصری این اظهارات را در حالی مطرح کرده که ایران پیش از برگزاری مذاکرات با ۱+۵ رایزنی‌های سه جانبه‌‌ای را درباره برنامه هسته‌ای خود آغاز کرده است. این مذاکرات دوروزه از روز دوشنبه بین تیم‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا و با حضور هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو سوئیس آغاز شده است.

تیم مذاکره کننده ایرانی را در این دیدار سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه؛ مجید تخت‌روانچی، معاون آمریکا و اروپای وزیر امور خارجه؛ حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه؛ داوود محمدنیا، مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و پژمان رحیمیان از کارشناسان سازمان انرژی اتمی که از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هستند، همراهی می‌کنند.

در مقابل‌ از آمریکا ویلیام برنز، قائم‌مقام و نفر دوم وزارت خارجه آمریکا؛ وندی شرمن، معاون وزیر خارجه‌ آمریکا؛ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور؛ بروک امدرسون، معاون سابق نماینده‌ آمریکا در سازمان ملل؛ و جیم تیم بی، مشاور ارشد کنترل سلاح و رابرت مالی، مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا حضور داشتند.

تیم دیپلماتیک کشورمان پس از دیدار با مقامات آمریکایی به رم خواهند رفت تا ضمن شرکت در کنفرانس خلع سلاح روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز با معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کنند.

عراقچی پیشتر از احتمال انجام دیدار با هیأت‌های فرانسوی و آلمانی تا پیش از پنجمین دور مذاکرات وین خبر داده است.

عباس عراقچی، روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن تأکید بر اینکه در مذاکرات ژنو تنها درباره مسائل هسته‌ای مذاکره خواهد شد در پاسخ به سؤالی لغو تحریم‌ها را یکی از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن عنوان کرد.

دور بعدی مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی با هدف آغاز فرایند نگارش پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای از ۲۶ تا ۲۹ خرداد در وین برگزار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *