سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱۰
۳۵
بانکداری بدون ربا همچنان روی کاغذ؛

دفاع سیف از جریمه و حقوق حرام!/ بانک‌ها سوار بر وام‌گیرندگان خرد و مَرکب گردن کلفت‌ها

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 363809
رئیس کل بانک مرکزی که مخالفتش با کاهش قیمت دلار هنوز در خاطره افکار عمومی زنده است، اکنون هم سخنانی غیرمنتظره در رد وجود ربا در سیستم بانکداری کشور بیان کرده است.
دفاع سیف از جریمه و حقوق حرام!/ بانک‌ها سوار بر وام‌گیرندگان خرد و مَرکب گردن کلفت‌ها
به گزارش گروه اقتصادی جهان نيوز، ولی‌الله سیف روز پنج‌شنبه گرچه گفت "مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وجود ندارد"، اما اضافه کرد: دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارند.

مشکل فقط در برخی شعب است!


وی مشکل را در شیوه اجرا در "بعضی از شعب بانکی" دانست و تاکید کرد که این مسئله فقط با انجام وظیفه بانک مرکزی حل شدنی نیست و باید مشتریان نظام بانکی نیز عزم لازم را داشته باشند که ربا وارد کسب و کار ایشان نشود.

سیف همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه با وجود فتوای مراجع تقلید درباره حرام بودن جریمه دیرکرد ولی همچنان این رویه از سیستم بانکی حذف نمی‌شود، گفت که ما ملزم به رعایت قانون هستیم.

وی به دیدارهای خود با علما و مراجع تقلید هم اشاره کرد و گفت: "نباید فقط به ایجاد بانکداری بدون ربا قانع باشیم بلکه باید هدفگذاری ما تحقق کامل بانکداری اسلامی باشد." وی به گونه ای سخن گفته که گویا اکنون بانکداری بدون ربا در حال اجراست.

اظهارات جناب رئیس کل و اشاره‌اش به دیدار با مراجع تقلید در حالی است که مراجع عظام بارها و بارها درباره وجود ربا در سیستم بانکی و حرام بودن جریمه دیرکرد هشدار داده‌اند.

هشدارهایی که سیف نشنید


جناب سیف، چند ساعت پیش از ابراز این سخنان، از آیت الله حسین نوری همدانی شنیده بود که "اخذ دیرکرد از سوی بانک‌ها ربا و حرام است." این مرجع تقلید همچنین به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که "عقود اسلامی باید در بانک‌های کشور به طور کامل رعایت شود و تنها بر روی کاغذ نباشد."

بانک ها به دنبال خدمت باشند نه اهداف اقتصادی خود


آیت الله نوری همدانی در ادامه به یک درد بزرگ دیگر در سیستم بانکی اشاره و تاکید کرده بود: "هدف اصلی بانک‌ها باید خدمت به مردم باشد و نباید اهداف اقتصادی خود را دنبال کنند." اشاره وی به برج سازی، تجارت و حتی دلالی برخی بانک‌ها با سپرده های مردم است که هم خلاف قانون و هم خلاف شرع است.

این حقوق هم حرام است

دیگر هشداری که روز پنج شنبه به سیف داده شد، از سوی آیت الله جوادی آملی بود. ایشان با تصریح بر اینکه "ربا و جریمه دیرکردی حرام است"، حتی تاکید کرد: حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی هم به صراحت به سیف تلنگر زد که "بانکداری ما توام با ربا است و عقود اسلامی هم تنها بر روی کاغذ است و افرادی نیز در خصوص جریمه دیرکردها و نیز ارائه فاکتورهای صوری برای دریافت تسهیلات از ما سئوال می‌پرسند ما در جواب می‌گوییم که این موارد ربا و حرام است."

آیت الله جعفر سبحانی هم مشابه همین سخنان را خطاب به رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد تا شاید جناب سیف به خود آید و تصمیمی عملی برای اصلاح وضع موجود بگیرد؛ اما سخنان وی پس از این دیدارها معنای دیگری داشت. گویا عزمی برای اصلاح آنچه در سیستم بانکی در جریان است، وجود ندارد جز تکرار شعارهای چند ده ساله!

قانونی برای وام گیرندگان خرد


نکته دیگری که در سخنان سیف وجود داشت، تاکید وی بر اجرای قانون و اخذ جریمه دیرکرد بود! او این جریمه حرام را قانون دانست و از آن دفاع کرد اما نگفت چرا این جریمه اغلب شامل حال وام گیرندگان خرد و طبقه ضعیف و متوسط می‌شود و گردن‌کلفت‌های بانکی نه تنها جریمه که حتی ده ها و صدها میلیارد تومان وام دریافتی را هم پس نمی‌دهد؟ و اینکه چرا بانک‌ها برای دریافت جریمه دیرکرد و اقساط بانکی از وام گیرندگان خرد، حتی شرخر هم استخدام کرده‌اند اما برای بازگشت وام های میلیاردی به کیسه بیت المال حتی حاضر به شکایت از بدهکاران نجومی که بعضا مفسد اقتصادی اند، نیستند؟






در تایید همین واقعیت تلخ است که خود سیف اعلام کرد: بدهی بدهکاران کلان بانکی به ۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

چرا ربا حرام است؟

اما این همه تاکید و اصرار بر حرام بودن ربا بر چه پایه ای استوار است. آیا جز جنبه اخروی، ربا می تواند مضرات دیگری هم داشته باشد؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت، ربا در همه ادیان حرام است. در قرآن این کار حتی مصداق "اعلام جنگ با خدا" شمرده شده در حالی که خدا برای هیچ گناهی غیر از ربا، چنین تعبیر بکار نبرده است. اما ربا آثار منفی زیادی هم در حوزه های‌ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... دارد که برخی از آن ها قابل جبران هم نیست.

دلایل زیادی برای حرام بودن ربا عنوان شده که از آن جمله می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ربا در مقابل انفاق قرار دارد. انفاق، دادن بلاعوض است و ربا، گرفتن بلاعوض. امام باقر(ع): خبیث ترین درآمدها، رباخواری است)

۲. انفاق، محبّت آور و ربا كینه آور است.

۳. اگر ربا حلال باشد، مردم تلاش، كسب و كار و تولید را رها می كنند و به رباخواری روی می آورند.(بحار، ج ۱۰۰، ص ۱۱۹)

۴. اگر ربا شایع شود، راه وام و قرض الحسنه دادن بسته می شود.(امام رضا(ع) الحیاة، ج ۴، ص ۳۳۴)

۵. گرفتن پول اضافه بدون انجام كار مفید یا مشاركت در تولید، نوعی ظلم و سبب پیدایش دشمنی و قساوت می شود.

۶. گاهی بدهی های تصاعدی ربا دهنده، او را ورشكسته و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها می‌كند.

۷. ایجاد حرص و طمع در جامعه

حوزه و دانشگاه وارد شوند

با توجه به این آثار زیانبار که تنها جنبه دنیوی وجود ربا در جامعه است، به نظر نمی رسد کسی بتواند نسبت به وجود این معضل در سیستم بانکی، بی تفاوت باشد چه رسد به اینکه به دلایل سیاسی و جناحی در جهت توجیه آن برآید.

اکنون و با زخم های بزرگی که شمشیر ربا بر پیکر جامعه ایران اسلامی زده است، اهمیت تهیه یک طرح جامع اسلامی که قابلیت اجرای سریع در سیستم بانکی کشور را داشته باشد، بیش از پیش احساس می شود؛ در این زمینه ورود جدی و کارشناسی حوزه علمیه و دانشگاه و حمایت اجرایی دولت و مجلس ضروری است.

البته تا آن زمان نباید از اجرای قانون بانکداری بدون ربا که هنوز به قول آیت الله نوری همدانی بر روی کاغذ مانده است، غافل شد و شاهد پاسخ های غیرمنتظره ای همانند سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ظاهرا در دولت راستگویان! همه عادت به دروغگویی‌های مضحک دارند
مگه زمان احمدی نژاد این قوانین وجود نداشت.چرا اون موقع این حرفا رو نمیگفتی؟
برخی از فتاوی مراجع محترم ناشی از اطلاعات اشتباهی است که سول کنندگان حین استفتا مطرح می کنند. واقعا اگر جریمه ای برای دیرکرد اقساط نباشد و همه به این کار اقدام کنند سنگ روی سنگ بند می شود. ضمن اینکه قوانین بانکی مختص دولت فعلی نیست و به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است و علی القاعده نباید مغایرتی با شرع داشته باشد مگر اینکه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت کوتاهی کرده باشند. دوستان سایت جهان بجای مطالب احساسی سعی کنید موضوعات را منطقی مطرح کنید.
محمد رهنما
بله اگر قوانین ضد ربا باشند و سیستم بانکی در زمان سررسید اقساط با همه به یک شکل برخورد کند هم سنگ روی سنگ بند میشود و هم فعالیت بانک قابل دفاع است.
در اعتراض به سیستم بانکی به دلیل تبعیض و وجود ربا همه باید به میدان بیایند و این مشکل مختص به دولت فعلی نیست و از گذشته به ارث رسیده. قانون گذار و مجری قانون و نیز قوه قضایی همه ابتدا باید بپذیرند که این نظام بانکی برازنده حکومت اسلامی نیست و در رفع عیوب با مدیریت جهادی و توجه به فرهنگ اسلامی وارد شوند.
در اخر بدانید که نباید در مقابل نقد بحق مردم فضا را سیاسی کرد و بجای رسیدگی به موضوع به جلو فرار کرد.
Iran, Islamic Republic of
شما فکر کردی مراجع اینقدر بی احتیاط هستند که چنین اشتباهی را مکرر تکرار کنند؟!!!

نه زعزیزم اتفاقا کاملا درست است... جریمه دیرکرد با بت اقساط وام‌های بانکی برای آسیب‌شپذیرترین قشر جامعه رواج بسیار دارد
دانشجوی اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
مساله وچود ربا در عقود بانکی کشور یکی از مسایل اختلافی است . با استناد به سخنان یک مرجع نمی توان دیگران را "دروغ گو" خواند.
لطفا به سخنان افرادی چون سید عباس موسویان نیز مراجعه کنید که با شما خط سیاسی مشترک دارند اما سخن علمی شان خلاف این است.
بیان ناقص ظرات فقهی و استفاده از ناآگاهی مردم از بحث های آکادمیک بانکداری بدون ربا از زمان شهید صدر تا امروز برای مقاصد سیاسی دروغ و حرام است.
خوانندگان بین تحلیل های علمی و گرایش های سیاسی تمییز دهند .
خیلی ممنون
یاعلی
United States
يك نفر به اين آقاي سيف بگه تو كه قانون را بر شرع مقدم مي داني براي چي رفتي خدمت علما !
یکی
اجرای هدفمند بانکداری بدون ریا بجای بانکداری بدون ربا. روحانی مچکریم
رضا
Iran, Islamic Republic of
واقعا عدالت اجتماعی که اقای رفسنجانی در تریبون نماز جمعه صحبت می کرد ... کجاست !!! اقای هاشمی و ... این بود معنای عدالت اسلامی؟؟؟ کارمند 5 ساله بانک هنوز ازدواج نکرده صاحب اپارتمان لوکس 500 میلیونی میشه؟؟؟ و با حقوق های انچنانی که از مشتریان خاصه بانک بصورت ماهانه دریافت میکنه بایستی هم اقای سیف که خودش هم از اونهاست دفاع تمام قد بکنه!؟؟
علی
آقای سیف پس خیلی اشتبه کرده ای به دیدار مراجع عزیز رفتی وقتی حرف آنها را گوش نمی کنی. مراجع شیعه بازیچه نیستند
مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
برای حل مشکل جریمه دیرکرد باید ریشه ای عمل کرد. در واقع اگر انتشار پول در بانک مرکزی متوقف شود اصولا مشکلی به نام معوقات عظیم بانکی از بین می رود زیرا رانتخواری از بین رفته است. اگر چه انتشار پول در بانک مرکزی ام الفساد و ام المشکلات کشور است.
علی اصغر
اشکال کار از انحاست که نظام همه 75 میلیون نفر جمعیت ایران را مسلمان میداند و به هرکس روی تخصصش پست های بسیار کلیدی میده حضرت امام فرمودند اگر یک دانشجو میخواهد وارد انجمن اسلامی شود باید او و خانواده او بریسی کامل شود بعد پذیرفته شود ولی همیشه اصل این بوده که طرف حتمٱ مسلمان است که نتیجه اش شد خاوری و عبدلله نوری و مهاجرانی و موسوی پدر خوانده و خوئینی ها و بهزاد نبوی نفاق صهیونیستی بشترین سود را برده و ملت شریف را به روزه سیاه نشانده .
علی اصغر
در زمان سیاه دولت سازندگی وزیر اقتصاد مالزی آمده بود ایران کارهای مقبور محسن نور بخش را در بانک مرکزی دیده بود گفت اگر یکی از کارها این رئیس را من در مالزی انجام میدادم 90 بار اعدام میشدم بعداز نوربخش شیبانی آمد که ازنوربخش بدتر بود این سیف صد بار از هردوتای آنها بد تر است خدا به داد ما برسد .
آهان پس اینجور که گفتی حتما گزینه ایده آل بهمنی بوده نه؟ در ضمن اگه دوره سازندگی سیاه بوده 8 سال اخیر احتمالا قهوه ای بوده!
ناشناس
به نقل از خبرگزاری فارس:
"سیف در مورد جریمه تأخیر تأدیه در نظام بانکی توضیح داد: اصولاً نظام بانکی به منظور تقویت انگیزه بازپرداخت در مشتریان، مکانیزم وجه التزام را دارد که آئین‌نامه مربوط به آن بر اساس مصوبه شورای محترم نگهبان در نظام بانکی مورد اشاره قرار می‌گیرد. - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930317001088 sthash.6GJnlGF6.dpuf
United States
یجوری صحبت میکنید که گویی در این دولت بنا شده این مسایل
8 سال گذشته کجا بودید
کارمندبانک
Iran, Islamic Republic of
با وجود جریمه دیرکرد بدهکاران حاضر به پرداخت اقساط معوق خود به سیستم بانکی نیستند چه رسد که جریمه دیرکرد وجود نداشته باشد.به نظر شما چه ابزار دیگری می توان جهت وصول مطالبات بانکها بکار برد؟
جناب کارمند بانک اگر جریمه و اصل سود و اصل پول پرداخت نشود بانک چه میکند؟
بانک محبت کند از محل تضمین وام اقدام به وصول طلب کند و هرچه سریعتر پول را به سیستم تشنه کشور برگرداند 
مقدم
نباید قانون و شرع را در مقابل هم قرار داد
به هرحال سیستم قانونگذاری کشور بر اساس عدم مغایرت با شرع هست و شورای نگهبان این وظیفه عهده دار است
باید از قوه مقننه خواست که وارد عمل بشه و قوانین را اگر صحیح نیستند اصلاح کنه
البته مشکل اصلی در عقودی هست که بانک ها دارند
کاملا یک طرفه است و اشخاص نمی دونند چه چیزی را امضا می کنند
کتاب
ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید، و اگر مؤمن [واقعی] هستید آنچه را از ربا [بر عهده مردم] باقی مانده رها کنید. (۲۷۸) واگر چنین نکردید [و به رباخواری اصرار ورزیدید] به جنگی بزرگ از سوی خدا و رسولش [بر ضد خود] یقین کنید؛ و اگر توبه کردید، اصل سرمایه های شما برای خود شماست [و سودهای گرفته شده را به مردم بازگردانید] که در این صورت نه ستم می کنید و نه مورد ستم قرار می گیرید. (۲۷۹) سوره‌ی بقره
انصاف
واقعا همه قوانین بانکی و ربا و فساد در بانکها از زمان دکتر روحانی ایجاد شده و قبلا هیچ ربا و مشکلی نبوده است؟ ذره ای انصاف داشته باشید. قوانین بانکی که عوض نشده و همان قوانین زمان دکتر احمدی نژاد است.
راستگویان متشکریم
محمد
فقط يك كلام و بس جناب آقاى سيف لطفاً به شعور مردم احترام بگزاريد
محمد رهنما
اگر امروز با ربا و رانت در بانکهای حکومت اسلامی برخورد نشود در اینده باید با هزینه زیاد انهم اگر توانش را داشته باشیم بجنگیم.
تا این هیولاها بیشتر از این تغییر ناپذیر نشده اند حوزه و نظام وارد شود.
بانکها با درامد بالا و ادعاهای برگرفته از تفکر غربی و لاییک و همچنین در دست داشتن مجاری تنفس ملت و دولت از طریق نقدینگی و اعتبار تقربا به هیچکس پاسخگو نیستند و این موضوع قابل قبول نیست.
سیاست سیستم بانکی و بانک مرکزی :
اشداء علی ضعفا رحماء بالاغنیاء
اشداء علی تولید رحماء بالدلالی
فرهاد
این پشتش به اون و اون پشتش به اون یکیو وو اللاخر . ملت هم کما فی سابق کیلویی چنده البته با این وضع و وعده ها این اقا رو اخر سر قربانی میکنن اما راهشونو باز ادامه میدن
اینکه سیستم بانکی ما ربوی است یک بحث است واینکه اکنون که دولت قصد کم کردن نقدینگی را در جامعه دارد و عده ای قصد دارند با فشار بر دولت جهت کاهش بهره بانکی در شرایط تورمی کنونی پولها را از بانک به جامعه سرازیر کنند موضوع دیگر که این سئوال را پیش می آورد که این آقایان قبلا" گجا بودند خواب بودند یا خود را به خواب زده بودند
Iran, Islamic Republic of
موضوع جریمه دیرکرد... چیزی است که فقط از بدهکاران خرد دریافت میشود و از رانتخوران و هیچ جریمه دیرکردی گرفته نمیشود
حسین
یک مشکل دیگر هم در وام وجود دارد و آن این است که دریافت اقساط ابتدا شامل سود می شود و در انتها اصل پول. به این ترتیب هر وقت بخواهی تسویه کنی چون اصل پول را نداده ایم باید اصل پول را کامل پرداخت کنیم. و هر پولی که تا آن زمان داده ایم به هیپ انگاشته می شود.
Iran, Islamic Republic of
صولا اينگونه قوانين (جريمه دير كردو.....)در مجلس مصوب و در شوراي نگهبان تاييد ميگردد پس اگر حرام باشد در شوراي نگهبان ااشتباه صورت پذيرفته ودولت تقصيري ندارد /چرا در خصوص جريمه دير كرد جرايم رانندگي كه در صورت عدم پرداخت دو برابر ميشود حرفي گفته نميشود
حاجی
طبق استدلال حضرتعالی اونو هم حتما شورای نگهبان تأیید کرده
اصولا هرآنچه که درآمدزا باشد برای دولتها قانونی است شرعی و غیر شرعی نداره
Iran, Islamic Republic of
رباخواری ازگناهان کبیره ای است که بعد ازانقلاب دربانکهابه شدت رواج پیداکرده است و توجیه شرعی پیداکرده است . اگردرزمان شاه ، بانکی وامی باسود کم به مردم میداد ، به رباخواری و نزول خواری و فساد و کفرمتهم میشد ولی بعدازانقلاب این گناه ، صورت شرعی پیدا کرد و عادی شده است .
Iran, Islamic Republic of
واقع بین باشیم این قوانین از اول انقلاب تا الان بوده
Iran, Islamic Republic of
استفاده از عابر بانك و نگهداشتن پول نقد افراد در بانك امري اجتناب ناپذير است و در صورت عملي شدن دولت الكترونيك مي توان با جريمه هايي چون مسدود نمودن كارتهاي بانكي و يا حساب ها و يا عدم ارائه خدمت به افرادي كه اقساط خود را در سررسيدهاي معين پرداخت نمي نمايند مقيد كرد تا اقساط خود را به موقع پرداخت نمايند . ما انسانها اگر بخواهيم كاري را انجام دهيم و يا آنكه نخواهيم آن را انجام بدهيم راه حل مربوط به آن را حتماً پيدا مي كنيم . تنها بايد ببينيم تا چه اندازه براي انجام آن كار مسمم هستيم.
محسن نوروزی
هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک ....؟؟؟!!!