دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

سلطه نفت و گاز روسیه چقدر دوام دارد؟

شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۵
کد مطلب: 359374
روسیه در میانه طولانی ترین مسیر کاهش تولید نفت و گاز در سالهای اخیر قرار گرفته و اقتصاد این کشور در مسیر افت قرار گرفته است به طوری که سلطه روسیه روی بازارهای بین المللی زیر سوال رفته است.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از نشریه کریستین ساینس مانیتور نوشت: اقتصاد انرژی محور روسیه ممکن است دیگر جوابگوی بلندپروازهای این کشور در شرق اروپا نباشد. اقتصاد روسیه ممکن است دیگر نتواند اهداف کرملین را در شرق ‌اروپا تامین کند، زیرا تولید نفت و گاز این کشور دیگر یک پشتیبان قوی برای رشد اقتصادی این کشور نیست.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اخیرا اعلام کرد که عرضه گاز از طریق خاک اوکراین ممکن است دچار مشکلاتی شود مگر اینکه کی‌یف پیشتر بدهی خود برای تحویل ماه ژوئن را پرداخت کند.

شرکت گازپروم روسیه در سال ۲۰۰۹ به دلیل اختلافات بر سر قراردادها عرضه گاز از طریق اوکراین را متوقف کرد. این قرارداد که به اختلاف دو طرف پایان داد باعث شد کی‌یف وارد بزرگترین بدهی گازی خود در منطقه شود. اکنون روسیه می‌گوید کی‌یف بیش از ۱۱ میلیارد دلار بابت گاز وارداتی در سال گذشته به روسیه بدهکار است؛ بدهی که شرکت نفت‌وگاز اوکراین آن را رد می کند.

روسیه حدود یک چهارم گاز طبیعی اروپا تامین می‌کند که عمدتا از طریق شبکه خط لوله دوران شوروی سابق در اوکراین صادر می‌شود. در مجموع تولید گاز روسیه رو به کاهش است. شرکت گازپروم یکی از بزرگترین شرکتهای جهان در ماه مارس شاهد کاهش تولید تقریبا هشت درصدی و رسیدن تولید به روزانه ۴۰ میلیارد فوت مکعب بوده است.

اگرچه کشورهای اروپایی مقصد اصلی صادرات نفت خام روسیه هستند، اما چین به عنوان سومین واردکننده نفت روسیه نشان داده که این بخش نسبت به گاز قدری متفاوت است. به رغم اقدام روسیه مبنی بر حرکت به سمت اقتصادهای آسیایی(جایی که تقاضای انرژی بیشتر است) تولید نفت این کشور در ماه آوریل برای چهارمین ماه متوالی ۰.۲ درصد کاهش یافته است. صندوق بین المللی پول در ۳۰ آوریل در گزارشی اعلام کرد که الگوی رشد اقتصادی روسیه منقضی شده است.

این صندوق هشدار داد پس از تقریبا ۱۵ سال رشد اقتصادی به دلیل افزایش قیمت‌های نفت، سیاست‌های موفق برقرارکننده ثبات اقتصاد کلان و افزایش استفاده از منابع یدکی، چارچوب رشد اقتصادی روسیه دچار محدودیت شده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از اقتصاد تقویت شده بر اثر ثروت نفت برای حمایت از سیاست افزایش سلطه در جمهوری‌هایی نظیر اوکراین و گرجستان استفاده کرده است. با توجه به پیش بینی صندوق بین المللی مبنی بر رشد ۰.۲ درصدی اقتصاد روسیه احتمالا قدرت این کشور همانند سال ۲۰۰۸ (زمانیکه روسیه به گرجستان حمله کرد) نخواهد بود.

سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تا حد زیادی به دلیل حضور بیش از حد نظامی روسیه در نقاط مختلف به ویژه در افغانستان بود. اکنون روسیه مجددا در خطر تکرار اشتباهات گذشته قرار گرفته است.

روسیه در میانه طولانی ترین مسیر کاهش تولید نفت و گاز در سالهای اخیر قرار گرفته و اقتصاد این کشور در مسیر افت قرار گرفته است به طوری که سلطه روسیه روی بازارهای بین المللی زیر سوال رفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *