چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۶

فیلم منتشرنشده از روز شهادت و تشییع استاد مطهری

چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 357898
ساعت ۲۲:۲۰ روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ هنگامی که استاد شهید مرتضی مطهری از یکی جلسات فکری و سیاسی بیرون آمده بود، با گلوله یکی از افراد گروه فرقان به شهادت رسید، امام و امت اسلام را در ماتمی عظیم فروبرد.
فیلم منتشرنشده از روز شهادت و تشییع استاد مطهری
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ روز تشییع پیکر استاد مطهری غوغایی در مدرسه فیضیه قم برپا شد. فیلمی که در ادامه مشاهده می‌کنید، جزو معدود صحنه‌های منتشر شده از روز شهادت استاد است که از تمام زوایا شور مردم در تشییع پیکر او را به تصویر می‌کشد. در این فیلم تشییع پیکر استاد، نماز خواندن بر پیکر مطهر وی و به خاک سپاری جنازه ایشان در محل دفن را مشاهده می‌کنید:


همچنین فیلمی که در ادامه مشاهده می‌کنید، پیام تسلیت امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت استاد مطهری است که در مدرسه فیضیه قم توسط حجت‌الاسلام مرحوم مروی قرائت می‌شود. در بخشی از بیانیه امام(ره) آمده است:

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم انّاللّه وانّا الیه راجعون‏. اینجانب به اسلام و اولیاى عظیم الشّأن و به ملّت اسلام و خصوص ملّت مبارز ایران، ضایعه اسف‌انگیز شهید بزرگوار، متفکّر، فیلسوف و فقیه عالی‌مقام مرحوم آقاى حاج شیخ مرتضى مطهّرى قدّس سرّه را تسلیت و تبریک عرض مى‏ کنم؛ تسلیت در شهادت شخصیتى که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدّس اسلام صرف کرده و با کجروی‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرده؛ تسلیت در شهادت مردى که در اسلام‌شناسى و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزى را از دست داده‏‌ام و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بوده که حاصل عمرم محسوب مى‏‌شد».

نکته جالب در این فیلم ماتم و چهره شکسته امام امت است که قلبش از شهادت استاد مطهری جریجه‌دار شده است.

در ادامه نیز مجری می‌گوید:‌ تشییع جنازه مرحوم آیت‌الله مطهری ساعت ۳.۳۰ از میدان امام برگزار می‌شود. شاگردان این مرحوم به میدان غفاری بروند و از آنجا وسیله آماده است.

در پایان مردم امام را با شعار الله اکبر بدرقه می‌کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *