جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

یک «بوش» دیگر در راه کاخ سفید

پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب: 350916
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی به بررسی احتمال ورود ˈجب بوشˈ فرزند ˈجرج بوش پدرˈ در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، این خبرگزاری از واشنگتن با اشاره به سفرهای متعدد ˈجب بوش/ Jeb Bushˈ فرزند ˈجرج هربرت واکر بوشˈ و برادر کوچکتر ˈجرج بوشˈ دو رییس جمهوری سابق آمریکا در هفته های آینده برای جمع آوری پول و کمک به نامزدهای جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای کنگره نوشت: آیا این تلاش ها به معنای آن است که جب بوش ۶۱ ساله به آرامی خود را برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند؟

رویترز افزود: اما زمانی که از او سوال شد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ شرکت خواهد کرد یا خیر، گفت که تا آخر سال جاری بر اساس ملاحظات خانوادگی و مسائل شخصی در این مورد تصمیم می گیرد.

با وجود این، بسیاری از افراد نزدیک به او می گویند اکنون بیش از هر زمان دیگری نشانه هایی از این امر وجود دارد که وی در حال بررسی بسیاری از موانع است از جمله اینکه نظرسنجی ها نشان می دهد آمریکایی ها چندان با روی کار آمدن یک رییس جمهوری بوش دیگر موافق نیستند و به همین دلیل به صورت جدی وارد کارزار شده است.

یک سیاستمدار جمهوری خواه مستقر در واشنگتن و آشنا با ملاحظات خانواده بوش در مورد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همواره در این مقطع از انتخابات و زمانی که نام بوش به عنوان یکی از نامزدها مطرح بود وی به دوستان، کارمندان و نزدیکان و سیاستمداران فلوریدا می گفت وارد مبارزه نخواهد شد. اما تاکنون ورود خود به مبارزات انتخابات سال ۲۰۱۶ را رد نکرده است.

وی افزود: اما بعضی از نزدیکان بوش که ارتباط صمیمی با او دارند، مشغول بررسی مزایا و معایب شرکت در انتخابات هستند. آنها اخیرا بررسی های جدی را در این زمینه آغاز می کنند. یکی از مشاوران پیشین مبارزات انتخاباتی جرج بوش که با جب بوش ارتباط دارد گفت: گمانه زنی ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری از سال های گذشته قوی تر است.

وی یادآور شد: جب بوش واقعا در این مورد فکر می کند، شاید اگر دو سال قبل از وی می پرسیدید او می گفت نه، اصلا فکر نمی کنم، اما به نظر من این بار واقعا و جدی به آن فکر می کند.

ˈمل مارتینز/mel martinezˈ سناتور پیشین ایالت فلوریدا که پیش از این در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پسر وزیر مسکن و شهرسازی بوده است، گفت: ناظران سیاسی در جنوب فلوریدا هر روز بیشتر باور می کنند که جب بوش به سوی مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ گام بر می دارد.

نظریه پردازان جمهوری خواه می گویند بوش که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ فرماندار فلوریدا بود، می تواند روند تحولات در مبارزات داخل حزب جمهوری خواه را تغییر دهد و نقطه عطفی برای تعیین نامزد این حزب به دلیل رقابت شدید بین محافظه کاران و فعالان ˈتی پارتیˈ با اعضای میانه روتر جمهوری خواه باشد. هنوز هیچ فردی از حزب جمهوری خواه خود را نامزد انتخابات ندانسته است، اما به نظر می رسد رقابت بین شمار قابل توجهی از نامزدهای جمهوری خواه از جمله ˈتد کروزˈ سناتور ایالت تگزاس، ˈراند پالˈ سناتور ایالت کنتاکی، ˈاسکات واکرˈ فرماندار ایالت ˈویسکانسینˈ و نامزد نسبتا میانه رو یعنی ˈکریس کریستیˈ فرماندار ایالت ˈنیوجرسیˈ شدید خواهد بود.

ورود بوش به مبارزات انتخاباتی می تواند استدلال طرفداران تی پارتی را در مورد دلیل شکست حزب جمهوری خواه رد کند. آنها معتقدند به دلیل ضعف نامزدهای دور پیشین انتخابات یعنی ˈجان مک کینˈ و ˈمیت رامنیˈ حزب جمهوری خواه در انتخابات شکست خورد و باید نامزدهای محافظه کارتری از سوی حزب جمهوری خواه معرفی شوند.

ˈمت مکوویاک/Matt Mackowiakˈ نطریه پرداز حزب جمهوری خواه می گوید: برای کمک کنندگان به حزب جمهوری خواه بوش به منزله نامی شناخته شده در عرصه سیاسی است که می تواند حمایت هایی را فراتر از پایگاه فعلی جمهوری خواه در بین مردم آمریکا به خود جلب کند و این حمایت ها برای پیروزی در انتخابات سراسری لازم است.

وی همچنین می تواند حامیان کافی را از میان چهره های مشهور جامعه آمریکا به نامزد جمهوری خواه جلب کند که برای رقابت در برابر ˈهیلاری کلینتون/ Hillary Clintonˈ بسیار مفید خواهد بود. صاحب نظران جمهوری خواه و دموکرات برآورد می کنند کلینتون در انتخابات درون حزبی حزب دموکرات شرکت کرده و برنده خواهد شد. ˈآلکس سانچز/Alex Sanchezˈ رییس انجمن بانکداران فلوریدا و یکی از مهم ترین شخصیت ها در دوران مبارزات انتخاباتی ˈمیت رامنیˈ نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا معتقد است که بوش اولین گزینه کمک کنندگان به مبارزات انتخاباتی در ایالت تگزاس و محل تولد اوست.

بر اساس این گزارش از نظر صاحب نظران، سیاستمداران و دوستداران تاریخ معاصر چشم انداز رقابت بوش و کلینتون برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا به منزله نبرد بین دو شخصیت سیاسی همسان است. یافته های نظرسنجی های اخیر نشان می دهد اگر جب بوش بخواهد وارد رقابت های انتخابات ریاست جمهوری بشود مقایسه بین او و سیاست های برادرش به عنوان نامحبوب ترین رییس جمهوری در تاریخ آمریکا نقطه ضعفی برای او به به شمار می آید.

یافته های نظرسنجی ماه جاری نشریه آمریکایی واشنگتن پست و شبکه خبری ˈای بی سیˈ نشان می دهد حدود نیمی از رای دهندگان گفته اندˈبه طور یقین در انتخابات سال ۲۰۱۶ به بوش رای نمی دهند.ˈ که بر این اساس میزان حمایت ها از او و رامنی در انتخابات ۲۰۱۲ برابر است.

حتی ˈباربارا بوشˈ مادر وی نیز در مورد ریاست جمهوری سومین فرد از این خانواده چندان نظر مثبتی نداشته و گفت: مطمئن هستم که جب بهترین فرد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است اما امیدوارم این کار را نکند زیرا همه دشمنان برادرش علیه او متحد می شوند.

برای حزب جمهوری خواهی که علاقه زیادی به گسترش پایگاه خود بین جمعیت اسپانیایی زبان علاقمند به دموکرات ها دارد، شخصیتی مانند جب بوش می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد. او به زبان اسپانیایی صحبت می کند و همسرش متولد مکزیک است. بوش که در انتخابات تعیین فرماندار در سال ۱۹۹۸ توانست ۶۱ درصد از آرای جمعیت اسپانیایی زبان فلوریدا را به خود اختصاص دهد از اعطای موقعیت قانونی به مهاجران غیرقانونی حمایت کرده است.

بوش در هفته های آتی در مراسم جمع آوری کمک های نقدی برای سناتور ˈلامار آلکساندرˈ در انتخابات میان دوره ای کنگره و ˈبیل هاسلمˈ فرماندار ایالت تنسی همچنین ˈسوزان مارتینزˈ در نیومکزیکو شرکت خواهد کرد. بسیاری از نظریه پردازان جمهوری خواه و از نزدیکان بوش می گویند او در مقایسه با افرادی مانند واکر یا کروز به زمان کمتری برای تشکیل ستادهای انتخاباتی نیاز دارد زیرا از ارتباطات و تجربیات خوبی برخوردار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *