پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
مهمترین اخبار افغانستان در روز گذشته؛

هلاکت یک فرمانده طالبان در فاریاب

nستور "حکمتيار" به اعضای حزب اسلامی
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب: 350104
هلاکت یک فرمانده طالبان در استان فاریاب، کشته شدن دو ماهیگیر افغان در مرز تاجیکستان، دستور حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به افراد خود، صعود تیم ملی فوتبال افغانستان در رده بندی جدید فیفا، شمار تلفات تروريست‌ها در عملیات ارتش افغانستان، کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن دو تن دیگر در استان زابل، از جمله خبرهای کوتاه روز شنبه ۲۴ اسفند از افغانستان است.
به گزارش جهان نيوز به نقل از ابنا، محمد نعیم اندرابی رییس امنیت پلیس استان فاریاب روز شنبه از کشته شدن مولوی نعمت الله معاون فرماندار خودخوانده طالبان، مشهور به مقاتل، در شهرستان پشتون کوت این استان خبر داد.

اندرابی گفت: مولوی نعمت لله و دو تن از افرادش روز گذشته هنگامیکه به یک پاسگاه نیروهای پلیس افغانستان حمله کردند، کشته شدند.

اندرابی گفت: اجساد کشته شدن توسط ماموران پلیس به بیمارستان انتقال داده است.

کشته شدن دو ماهیگیر افغان در مرز تاجیکستان

منابع خبری افغانستان روز شنبه از کشته شدن دو ماهیگیر افغان در مرز تاجیکستان توسط مرزبانان تاجیک خبر دادند.

سنت الله تیمور سخنگوی استاندار تخار به رسانه های محلی گفت: این افراد روز گذشته در شهرستان دشت ارچی، مربوط به دریایی آمو که مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان است، هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

مرزبانان تاجیکستان تاکنون در این رابطه اظهار نظری نکرده اند.

دستور "حکمتيار" به اعضای حزب اسلامی

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اعلام کرد که رویکرد جنگی طالبان تغییر کرده است و نیروهای طالبان مخالفان نظامیان آمریکایی را در افغانستان هدف قرار می دهند از این رو افراد حزب اسلامی باید از بدنه طالبان جدا شوند.

گلبدین حکمتیار روز شنبه به روزنامه موسوم به شهادت وابسته به این گروه گفت: به نیروهای خود دستور داده است که از بدنه طالبان جدا شوند و علیه هر اقدام این گروه از خود واکنش نشان دهند زیرا طالبان در راستای منافع آمریکایی ها می جنگند.

بر اساس گزارشها، این روزنامه نوشت: نیروهای طالبان یک بار دیگر علیه نیروهای حزب اسلامی جنگ تمام عیاری را راه اندازی کرده اند و به مواضع حزب اسلامی حمله می کنند و فرماندهان حزب اسلامی را هدف قرار می دهند.

حزب اسلامی اعلام کرده است که نیروهای طالبان به دستور آمریکایی ها بر ضد نیروهای آن گروه وارد عمل شده اند از این رو همکاری اعضای حزب اسلامی با نیروهای طالبان جایز نیست.

روزنامه موسوم به شهادت نوشت: پس از آنکه برای طالبان در قطر دفتری گشوده شد و شماری از رهبران طالبان با اعضای خانواده شان در قطر مستقر شدند٬ آمریکایی ها اعلام کردند که طالبان دیگر دشمن آنها نیست.

اعضای گروه طالبان و حزب اسلامی که از زمان سقوط طالبان پس از سال ۲۰۰۱ علیه نیروهای خارجی و دولت افغانستان می جنگند، بارها با یکدیگر درگیر شده اند.

اولین بار است که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان بیانیه ای بر ضد طالبان و لزوم قطع ارتباط با اعضای این گروه صادر می کند.

صعود تیم ملی فوتبال افغانستان در رده بندی جدید فیفا

در تازه ترین جدول رده بندی که فدراسیون جهانی فوتبال فیفا منتشر کرد، تیم ملی فوتبال مردان افغانستان با ۱۱ پله صعود و ۲۱۳ امتیاز در جایگاه صد و بیست و هفتم جدول رده بندی جهانی قرار دارد.

تیم ملی فوتبال افغانستان همچنان در جنوب آسیا در جایگاه نخست قرار دارد.

فوتبال افغانستان در سال های گذشته با رشد بی سابقه ای در مسابقات جنوب آسیا به قهرمانی رسید.

پیش از این نیز فیفا جایزه بازی جوانمردانه را به تیم ملی افغانستان اختصاص داد.

اولین بار در تاریخ نود ساله فوتبال افغانستان است که این کشور یکی از جوایز معتبر فیفا را به دست آورده است.

تیم فوتبال افغانستان در رده بندی جدید فیفا بالاتر از تیم های فوتبال هند، پاکستان، مالزی و بنگلادش قرار گرفته است.

شمار تلفات تروريست‌ها در عملیات ارتش افغانستان

وزارت دفاع افغانستان شمار تلفات تروریست ها در عملیات ارتش را اعلام کرد.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه با انتشار بیانیه اعلام کرد: در عملیات نیروهای ارتش ملی در شهرستان برمل از توابع استان پکتیکا شش تروریست کشته، سه نفر زخمی و دو تن بازداشت شدند. همچنین در عملیات نیروهای ارتش ملی در شهرستان علینگار از توابع استان لغمان یک تروریست کشته شد و شش تن زخمی شدند.

وزارت دفاع افغانستان افزود: بر اثر انفجار زودهنگام در شهرستان نوزاد از توابع استان هلمند چهار تروریست کشته شدند و یک نفر از آنها زخمی شد.

مقامات استان ننگرهار افغانستان نیز اعلام کردند: یک بمب در شهرستان سرخرود منفجر شد اما تلفاتی در پی نداشت.

کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن دو تن دیگر در استان زابل

منابع خبری افغانستان روز شنبه اعلام کردند که یک پلیس افغان بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای در استان زابل کشته شد.

بر اساس این گزارش در این انفجار که در شهرستان شلمزایی استان زابل رخ داد، دو تن نیز به شدت زخمی شدند.

تاکنون شخص و یا گروهی مسوولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان، نیروهای طالبان را مسوول بمب گذاری کنار جاده ای معرفی می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *