شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱
افتتاحیه رسمی فیلم "چ" در رباط کریم

حاتمی‌کیا: دست‌هایم رو به آسمان است

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب: 349189
اکران عمومی فیلم "چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور جمعی از بازیگران این فیلم به طور رسمی در شهرستان رباط کریم افتتاح شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مراسم افتتاحیه رسمی فیلم "چ" عصر دوشنبه ۱۹ اسفندماه در سینما فرهنگ شهرستان رباط کریم برگزار و ابراهیم حاتمی‌کیا، مریلا زارعی، بابک حمیدیان و مهدی سلطانی به عنوان تعدادی از عوامل این فیلم سینمایی پس از نمایش آن، سخنانی را مطرح کردند.

حاتمی‌کیا:"چ" یک فیلم ملی است

ابراهیم حاتمی کیا در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه غصه اول من در زمان نمایش فیلم، صدای سالن بود، گفت: برای صدای فیلم "چ" حدود ۸ ماه وقت گذاشتیم تا به بهترین نحو ممکن دیالوگ‌ها و دیگر صداهای فیلم شنیده شود، اما راستش خستگی به تنم می‌ماند وقتی می‌بینم صدا این گونه پخش می‌شود.

او با اشاره با بیان این‌که سالن سینما فرهنگ اولین جایی است که فیلم "چ" را به صورت ۳۵ میلیمتری نمایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: با این حال این سینما سالن خوبی دارد ،اما امیدوارم مسئولان همت کنند تا صدای این فیلم در این سالن به خوبی شنیده شود تا حق کسانی که برای صدای فیلم "چ" زحمت زیادی کشیده‌اند، ادا شود.

کارگردان فیلم "چ" با ابراز خوشحالی از اینکه افتتاحیه فیلمش در شهرستان رباط کریم و در میان جمعی از فرهنگیان این شهرستان و نیز شهرستان بهارستان برگزار می‌شود، گفت: بالاخره "چ" پس از ۱۰ سال ساخته شد. فیلمی که آرزو داشتم روزی آن را بسازم. همیشه می‌گفتم خدایا اگر قرار است امانی داشته باشم، فیلم چمران آن امان باشد تا گوشه‌ای از سرسلسله‌ی شهدا را تصویر کنم و خوشحالم که امروز این هدیه را به خدمت شما عزیزان رباط‌ کریمی آورده‌ایم.

حاتمی کیا با اشاره به خون‌هایی که برای پرچم ایران ریخته شده است، اظهار کرد: همه کلی سوال، حرف و نگرانی نسبت به نظام داریم و اینکه ای کاش می‌شد مقطع اول انقلاب و افرادی مانند چمران‌ها و وصالی‌ها به تصویر کشیده شوند چون آن‌ها با آرمان‌هایشان آمدند و درد نان نداشتند، بلکه چیزی فراتر، آن‌ها را به این کارزار کشانده بود.

این کارگردان سینما خطاب به جمع فرهنگیانی که در سالن نمایش سینما فرهنگ حضور داشتند، گفت: مطمئنم این سوال از شما فرهنگیان پرسیده شده که ما چرا انقلاب کردیم و فکر نمی‌کنیم، پس از سی و چند سال این سوال به خوبی جواب داده شده باشد و این مسئله نشان داده شده باشد که بر این مملکت چه گذشت و بچه‌ها چطور توانستند با قدرت و ایمان خود، این مملکت را حفظ کنند تا این گربه بدون آنکه گوشه‌ای از آن کم شده باشد، سر جای خود بایستد.

حاتمی‌کیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زحمت این فیلم به اندازه زحمت سه فیلم سینمایی بود و من برای آماده شدن آن، حدود دو سال وقت صرف کردم، اظهار کرد: من برای منافع مالی این بحث را مطرح نمی‌کنم، اما می‌خواهم دعا کنید و دستانم رو به آسمان است تا این فیلم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود که به این ترتیب راهی برای ساخت چنین فیلم‌هایی باز شود چون "چ" یک فیلم ملی است.

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این مراسم بازیگران حاضر در سالن هم سخنان کوتاهی را بیان کردند که البته به دلیل مشکل صدای سالن، همه آن‌ها بدون میکروفن و با صدای بلند، سخن گفتند.

مهدی سلطانی: "چ" ما را از افراطی‌گری برحذر می‌دارد

مهدی سلطانی یکی از بازیگران فیلم "چ" پس از حضور روی سن با بیان اینکه "توو دلم ولوله است برای اینکه اینجا هستم" گفت: خوشحالم در فیلمی شانس بازی داشتم که فیلم مفیدی است چون معمولا فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که سرگرم کننده هستند ولی خیلی باب سلیقه من نیستند. به همین دلیل ترجیح می‌دهم در فیلم‌هایی حضور داشته باشم که به جز سرگرمی، به ارتقای فرهنگی مردم هم کمک کند.

او ادامه داد: فیلم "چ" این ویژگی را داشت که ما را به گفت‌وگو، صلح و طمانینه نسبت به وقایع پیرامون دعوت می‌کند.

سلطانی تاکید کرد: "چ" ما را از افراطی گری برحذر می‌دارد و به صلح‌طلبی دعوت می‌کند.

بابک حمیدیان: امیدوارم به برکت نام چمران، "چ" همانند کارگردانش بدرخشد

سپس بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید وصالی در فیلم "چ" هم با بیان اینکه از حضور در این جمع خوشحال و هیجان زده است گفت: یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های زندگی من "چ" است و حتی اگر به عنوان تماشاچی هم اینجا می‌نشستم احساس می‌کردم یکی از بهترین فیلم‌های زندگی‌ام را می‌بینم چه برسد به اینکه نقش شهید وصالی را هم در این فیلم ایفا کرده‌ام.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم به برکت نام چمران بزرگ، این فیلم از فردا بدرخشد همان طور که کارگردانش همیشه می‌درخشد.

مریلا زارعی: انتظار دیگری از سازنده "چ" جز این نبود که ترجیح داد...

به گزارش ایسنا مریلا زارعی دیگر بازیگر این فیلم هم که مانند بابک حمیدیان و مهدی سلطانی بدون میکروفن صحبت می‌کرد، اظهار کرد: انتظار دیگری هم نباید از "چ" و سازنده آن داشت که ترجیح داد افتتاح رسمی فیلم "چ" را در بین مردم و شما جشن بگیرد.

او با بیان اینکه به عنوان یک بازیگر بسیار خوشحال است که خدا توفیق حضور در دو فیلم تاثیرگذار را به او داده است، گفت: خوشحالم که به واسطه این دو فیلم (چ و شیار ۱۴۳) دل مادرانی را در این دنیای فراموشکار و پرمشغله به دست آوردم.

زارعی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن یکی از تماشاگرانی که ساعتی قبل فیلم را در سینما فرهنگ رباط کریم دیده بود؛ چرا که به یاد سانحه مشابهی برای که برای همسرش در یک هلی‌کوپتر گروه تجسس رخ داده بود و شهید شد افتاد ، ادامه داد: این اشک‌ها و خون‌هایی که ریخته می‌شود و فریادهایی که بلند می‌شود، همه باعث می‌شوند یادمان بماند که برای برپا داشتن پرچم سه رنگ ایران، خون‌ها داده‌ایم و عزیزان‌مان را از دست داده‌ایم.

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این مراسم، پژمان لشگری پور، از عوامل تولید این فیلم، با بیان اینکه از اواخر تابستان مسئولیت برنامه‌ریزی برای اکران "چ" را از طرف ابراهیم حاتمی‌کیا بر عهده گرفت، گفت: "چ" حاصل یک دهه فعالیت از مرحله تحقیق تا فنی است و خوشحالیم که امروز به عنوان هدیه نوروزی، از طرف بخشی از جامعه سینمایی به مردم تقدیم می‌شود.

او افزود: امیدواریم به واسطه این فیلم، معرفتی میان نسل‌های مختلف در مقطعی از تاریخ ایران ایجاد شود.

همچنین خسرو نقیبی، نویسنده و منتقد سینما هم با اشاره به اینکه فیلم "چ" یکی از نخستین روایت‌های سینمای ایران از اتفاقات بزرگ تاریخی در سال‌های ۵۷ تا ۵۹ است، گفت: شرایط ثبات انقلاب به این اتفاقات وابسته بود و سینمای ایران در این سال‌ها، آن طور که باید نتوانست به آن بپردازد.

وی تاکید کرد: به نظرم انتخاب این دو روز از زندگی چمران از سوی ابراهیم حاتمی کیا باعث شد که در "چ" چمران مفلح و آشتی‌جو را ببینیم و می‌توانید با خواندن کتاب کردستان که شامل بخشی از گفته‌های خود شهید چمران است، تطابقی با فیلم انجام دهید.

در بخشی از این مراسم فرماندار شهرستان رباط کریم هم با تشکر از اینکه فیلم"چ" در این شهرستان اکران شده است گفت: بدون شک همان طور که گفته شده است، حاتمی کیا، ابراهیم سینمای ایران است و از مفاخر و ذخایر سینمای ایران است و صد البته هنرمندی از جنس مردان آسمانی است که عزت، شرف و اقتدار این ملت مرهون آن‌هاست.

سلیمان‌پور گفت: حاتمی کیا در سینمای ایران بویژه در عرصه آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس یکی از نام‌آشنا‌ترین کارگردان‌هاست و به همین دلیل به نمایندگی از مردم رباط کریم، خیر مقدم ویژه به او و مجموعه‌ای که در خلق فیلم "چ" نقش داشتند می‌گویم.

به گزارش ایسنا در بخش پایانی این مراسم سرهنگ علیزاده فرمانده نیروی انتظامی رباط کریم، حجت‌الاسلام شمس، رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رباط کریم، جعفری، رییس شورای شهر رباط کریم و جمعی دیگر از مسئولان شهری و آموزش و پرورش در شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان لوح‌های تقدیر و تابلوهای فرشی را از سوی مسئولان مختلف این دو شهرستان به ابراهیم حاتمی کیا و دیگر عوامل فیلم اهدا کردند.

یکی از نکات جالب توجه این مراسم، استقبال تماشاگران و حاضران در سالن بود که از هر فرصتی برای امضا گرفتن یا عکس یادگاری با عوامل فیلم استفاده می‌کردند و حتی برخی از آن‌ها در هنگام اهدای لوح‌های تقدیر هم روی سن حاضر می‌شدند تا با مریلا زارعی عکس یادگاری بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *