يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۴
۱۳

جناب وزیر! اگر لبیک شما عملی است، بسم‌الله/ از اینجا شروع کنید

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 348606
ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئله فرهنگ که در دیدار با اعضای مجلس خبرگان و پس از ابراز گلایه علما عضو این مجلس انجام شد، یکی از بخشهای مهم و قابل تامل سخنان ایشان بود.
جناب وزیر! اگر لبیک شما عملی است، بسم‌الله/ از اینجا شروع کنید
به گزارش جهان به نقل از رجا،  این اهمیت و ویژگی چنان بارز بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند ساعت بعد بیانیه‌ای نوشت و ضمن قدردانی از سخنان معظم له، بیانات ایشان را روشنگر مسیر حرکت کشور به ویژه حوزه فرهنگ عنوان و همچنین بر تبعیت خود از این رهنمودها تاکید کرد.



اما واقعیت آن است که آنچه موجب توجه همگان به سخنان رهبری در حوزه فرهنگ شد، فقط بیان رهنمود و راهکار توسط ایشان نبود. بلکه بیان صریح ایشان مبنی بر نگرانی درباره فرهنگ موجب شد تا این بخش از سخنان بازتاب وسیعتری داشته باشد.

رهبر انقلاب فرمودند: «یك مسئله هم مسئله‌ى فرهنگ است؛ كه آقایان هم حالا معلوم شد كه نگرانى دارید، بنده هم نگرانم. مسئله‌ى فرهنگ، مسئله‌ى مهمى است. اساس این ایستادگى، این حركت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزى، بر حفظ فرهنگ اسلامى و انقلابى است و تقویت جناح فرهنگى مؤمن، تقویت این نهالهایى كه روییده است در عرصه‌ى فرهنگ؛ بحمدالله جوانهاى مؤمنِ خوبى داریم در عرصه‌ى فرهنگ و هنر؛ فعالیت كردند، كار كردند؛ حالا بعضى جوانند، بعضى دوره‌ى جوانى را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگى كم نداریم. ما حتماً در مسئله‌ى فرهنگ‌[باید توجه كنیم‌]، دولت محترم هم باید توجه كند، دیگران هم توجه كنند. بنده هم در این نگرانى با شما سهیم هستم و امیدوارم كه مسئولین فرهنگى توجه داشته باشند كه چه میكنند. با مسائل فرهنگى شوخى نمیشود كرد، بى‌ملاحظگى نمیشود كرد؛ اگر چنانچه یك رخنه‌ى فرهنگى به‌وجود آمد، مثل رخنه‌هاى اقتصادى نیست كه بشود [آن را] جمع كرد، پول جمع كرد یا سبد كالا داد یا یارانه‌ى نقدى داد؛ این‌جورى نیست، به این آسانى دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشكلات زیادى دارد.»

این جملات به نوعی ابراز نگرانی نسبت به وضع موجود هم هست. یعنی مجموعه آنچه در حوزه فرهنگ کشور در حال رخ دادن است وضعیت مطلوبی ندارد. بنابراین استقبال و عمل به سخنان ایشان هم نیازمند برنامه‌ریزی برای آینده و هم اصلاح عملکرد موجود است.

استفاده ایشان از عبارت «رخنه فرهنگی» قابل تامل است. اجمالاً می‌توان گفت مسئله «فیسبوک» می‌تواند یکی از مصادیق قابل حمل بر این تعبیر معظم له باشد. رفع فیلتر این سایت و سهل شدن دسترسی همگانی –حتی نوجوانان- به این شبکه اجتماعی و آسیب‌های مترتب بر آن، چیزی است که اگر اتفاق بیفتد حتماً جبرانش سخت و با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

گفتنی است، علی جنتی پیش از انتشار بیانیه خود، در نشست مشترک با اتاق بازرگانی، به فیلترینگ فیس بوک اشاره کرده و گفته بود: «در دولت چنین تفکری وجود ندارد که شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنیم. در کارگروه مصادیق مجرمانه که شش وزیر در آن عضو هستند، درخواست جلسه داده‌ایم. مباحث را دراین زمینه به تفسیر بیان کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم نمی‌توانیم دور خود احصار بکشیم. البته این موضوع جزو مواردی است که حل آن نیاز به زمان دارد و با گذشت زمان برطرف می شود.»

علی ای حال باید دید آیا انتشار بیانه وزیر ارشاد در هفته گذشته، نشانه ای از تصمیم دولت برای تغییر در برخی رویکردهای غلط فرهنگی خود است و یا اینکه تنها قرار است به یک بیانیه رسانه ای در زمینه رفع نگرانی ها در حوزه فرهنگ اکتفا شود!؟

شاید مقوله برخورد با شبکه‎های اجتماعی همچون فیس بوک، اولین آزمون جدی وزیر در هفته جاری باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مقام معظم رهبری چند سال پیش بحث مهندسی فرهنگی رو مطرح کردند . کاش از اون موقع تا به حال به فرمایشات ایشان توجه می کردیم .
مهدي
Iran, Islamic Republic of
مطالب و خواسته رهبري کاملا روشن است. دو حيطه پرهيز از اقدامات نابجاي فرهنگي و بکارگيري نيروهاي مومن و انقلابي در عرصه فرهنگ از عمده ترين مطالبات ايشان است.
محسن
Iran, Islamic Republic of
این حرفها را خیلی جدی نگیرید اینها اینگونه نعل وارونه می زنند!
همین که مثل بعضیها خانه نشینی نمیکند خدا خیرش بدهد.
با این که با شعار ولایتمداری رای نیاوردند.
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
این ها ظاهر وباطن شون یکی نیست
اگه شعار ولایتمداری میدادند که دم خروسشان را چکار میکردیم
البته الان هم که کم به کذب ادعای ولایتمداری نمیکنند
که باید گفت اول دم خروستان را که در قطعه هنرمندان بهشت زهرا چال کردین بندازین بیرون
خانه نشینی را قبول ندارم
اما خیلی بهتر از دورویی و نفاق اشکار است
دفن سگهای زرد در بهشت زهرا با هزینه میلیونی از بیت المال
دفاع از توهین به امیر المومنین ع و حضرت زهرا س حتی به بهای گرفتن کارت زرد
جشنواره ضد شیعی و ضد ایرانی فیلم فجر امسال
ووووووووووووو..............
ali
Iran, Islamic Republic of
.. ..اقتصادوآزادی ومملکت دیگر بس است
یعنی شما باور کردید.....
...
Iran, Islamic Republic of
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد!!!
امیر
تمام ناهنجاری های فرهنگی که دارد رخ می دهد ناشی از سیاست های دولت است و هیچ ارتباطی با دیگر نهادها ندارد
1- کتاب
2- موسیقی
3- فضای مجازی
4- تئاتر
5- مطبوعات
6-سینما
7-عفاف و حجاب
8-دانشگاه
9-آموزش و پرورش
...

همه در حوزه اختیارت شما ست!فرافکنی نکنید.شما با احمدی نژاد چه فرقی کردید؟
آره استراتژی امثال علی جنتی و همه افسادگرایان معتدل همینه:

مسائل با گذر زمان حل می شود.

آره گاماس گاماس
خطوات شیطان
خراسانی
آقای وزیر ممکن است بنا بر فرمایشات بزرگان شما ما ((کم سواد)) ((بی دین ))((کم اطلاع)) باشیم ولی مطمئنا جیگر نیستیم که ملاک راستگویی رافقط حرف ها وشعار های شماها قراربدهیم!!!!
فیسبوک نه از جای دیگر شروع می کند چون انوقت ظریف کجا گزارش کار بدهد مردم ایران که نامحرمند