سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
سفر نتانیاهو به واشنگتن؛

تلاش آیپک برای لابی‌گری علیه ایران

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 346941
رویترز در آستانه سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا گزارشی درباره فعالیت‌های لابی صهیونیستی آیپک و نیز اختلافات آمریکا و اسرائیل درموضوع گفتگوهای هسته‌ای با ایران منتشر کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رویترز در آستانه سفر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا طی اواسط هفته پیش رو گزارشی درباره فعالیت های لابی صهیونیستی آیپک و نیز اختلافات آمریکا و اسرائیل درموضوع گفتگوهای هسته ای با ایران منتشر کرده است.

به گزارش رویترز به طور معمول سفر مقامات اسرائیلی به واشنگتن با همراهی مهم ترین لابی صهیونیستی در آمریکا موجب تقویت نفوذ بر سیاست آمریکا در خاورمیانه می شده است. اما هفته آینده و زمانی که نتانیاهو در نشست حامیان اسرائیل در آمریکا سخنرانی خواهد کرد، متوجه خواهد شد که این گروه در تلاش اند تا نشان دهند نفوذ خود را پس از مخالفت کاخ سفید برای اعمال تحریم های جدید در کنگره هنوز از دست نداده اند.

هیچ تردیدی نیست که لابی آیپک یک نیروی سیاسی قدرتمند است- اسرائیل و آیپک به دنبال کسب حمایت در واشنگتن هستند. بزرگترین لابی حامی اسرائیل در زمانی گرد هم می آیند که رهبران محافظه کار آن با باراک اوباما درباره راهبرد دیپلماتیک وی در حل و فصل بن بست موضوع هسته ای ایران اختلاف نظر دارند.

ایپک همچنین با مشکلاتی درباره چگونگی پیشبرد مهم ترین شکست قانوگذاری خود طی سال های اخیر روبرو است. موضوع ایران همچنین اولویت اول امنیتی نتانیاهو و لابی طرفدار اسرائیل است.

ایپک که حدود ۱۰ هزار عضو طی ۶۰ سال فعالیت گرد آورده است، برای کمک به اینکه اسرائیل اولویت کمک های خارجی آمریکا باقی بماند تلاش زیادی می کند و طی سال جاری توانسته۳ میلیارد دلار کمک آمریکا که غالبا به صورت نظامی است را کسب کند.

لابی‌گری آیپک همچنین توانست موافقت ۵۹ سناتور از هر دو حزب را برای لایحه تحریم های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات کسب کند. اما به گفته یک مقام سابق آمریکا پیشنهاد آنها در زمانی که رئیس جمهور دموکرات و نیز مجلس سنا با اکثریت و هدایت دموکرات ها برقرار است پیشاپیش شکست خورده است.

آیپک پشت صحنه فعالیت می کند و اغلب اقدامات این لابی با مخالفت اندکی در کنگره به تصویب می رسد. اما این بار ایپک حتی در برنامه پر بیننده طنز جان استوارت به تمسخر گرفته شد، وی نمایندگان کنگره و سنا را به کار کردن برای اسرائیل متهم کرد.

اوباما لایحه تحریم های جدید را تهدید به وتو کرد و نمایندگان دموکرات حمایت خود را پس گرفتند اما برخی اعضای آیپک همچنان امیدوارند بتوانند این طرح را احیا کنند.

همچنین وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا با ایران در گفتگوهای هسته ای نیز اعلام کرد با اعضای آیپک به صورت مستقیم گفتگو و ملاقات داشته است. وی با این حال تاکید کرد که نیاز است تا فرصتی برای دیپلماسی در این موضوع قائل شویم. وی در سرزمین های اشغالی به خبرنگاران گفت از آیپک می خواهم که این فضا را ایجاد کند.

علی رغم این درخواست ها، به نظر می رسد آیپک قصد دارد فشار را بر روی دولت آمریکا در موضوع ایران حفظ کند. برخی از رهبران آیپک در یادداشتی در نیویورک تایمز خواستار در دستور کار قرار گرفتن تحریم های جدید در کنگره شدند.

با این حال کاخ سفید آشکار اعلام کرد با هرگونه تحریم جدیدی در زمانی که مذاکرات در جریان است مخالفت خواهد کرد اما در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد با اقداماتی از این دست مخالفت نخواهد کرد.

در حالی که نتانیاهو مطمئنا در سخنرانی هفته آینده خود تلاش خواهد کرد اعضای ایپک را متحد سازد، سخنان تند درباره ایران می تواند منجر به ایجاد تنش با دولت آمریکا شود.

یک مقام اسرائیلی گفت نتانیاهو در گفتگو با اوباما دوشنبه آینده بر خواسته های خود درباره اینکه هرگونه توافق نهایی با ایران باید امکان غنی سازی ایران را حذف کند اصرار خواهد کرد. این ایده خلاف دیدگاه اوباماست که تهران می تواند غنی سازی محدودی برای اهداف صلح آمیز داشته باشد.

مقامات آیپک آگاه هستند که طی ریاست جمهوری اوباما روابط امنیتی اسرائیل و آمریکا تقویت شده است از جمله کمک های آمریکا برای ایجاد گنبد آهنین. همچنین در حالی که امسال انتخابات کنگره آمریکا در پیش است، برخی نظرسنجی ها نشان می دهد مردم آمریکا به طور گسترده ای حامی اسرائیل هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *