سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱۱
۳۷
هدف همزمان رئیس جمهور در تخریب منتقدان؛

وقتی دانشگاه تهدید می‌شود/ دانشگاه یا حمایت کند یا ساکت بماند!

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 342026
گرچه نکته مهم و بمب خبری سخنان رئیس جمهور در جمع روسای دانشگاه ها، توهین بی سابقه او به منتقدان توافق هسته ای ژنو بود اما به نظر می رسد آقای روحانی همزمان با دعوت اساتید دانشگاه به موضع گیری درباره این توافق، به نوعی آنان را تهدید کرد که مبادا با انتقاد از عملکرد هسته ای دولت در جمع "عده ای معدود و بی سواد" قرار گیرند؛ پس اگر از تصمیمات دولت حمایت نمی کنند، همان بهتر که ساکت باشند!
وقتی دانشگاه تهدید می‌شود/ دانشگاه یا حمایت کند یا ساکت بماند!
گروه سیاسی جهان نيوز: نقد، حق همه مردم و رسانه‌هاست از آنجا که حق و تکلیف دو روی یک سکه‌اند و حق بی‌تکلیف در مسائل اجتماعی و سیاسی «عبارتی از اساس متناقض» است، نقدپذیری تکلیف دولت‌مردان است؛ بالاخص اگر دولت‌مردان به کابینه کسی تعلق داشته باشند که خود وعده نقدپذیری داده است.

سخنان آقای حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری در جمع روسای دانشگاه‌ها در تاریخ ۱۵ بهمن سال جاری، نه‌تنها نشانه‌ای از نقدپذیر بودن دولت محترم در خصوص اصلی‌ترین مساله سیاست خارجی کشور نداشت، بلکه بیان‌گر نگاه عجیب و غریبی بود که شاید تاکنون در این کشور سابقه نداشته است: «کم‌سواد دانستن منتقدان و وابسته دانستن آنان به جریانی خاص».

اگرچه این سخنان در قالب دعوت از دانشگاهیان برای شکستن سکوت در قبال توافق ژنو بیان شد اما عملا حتی برای این طیف هم این بیان را داشت که نقدهایشان نباید شبیه به نقدهای فعلی باشد، به‌عبارت دیگر اگر آنها هم با توافق پرابهام مزبور مخالفتی داشته باشند، در زمره کم‌سوادان محسوب می‌شوند.

البته این کمال لطف ریاست محترم جمهوری بود که منتقدان برنامه اقدام مشترک را صرفا به صفت کم‌سوادی میهمان کردند. یکی دیگر از اعضای کابینه یازدهم که این روزها در مصاحبه‌های مختلف از هلوکاست انتقاد کرده و آن را محکوم می‌کند، منتقدان را به همراهی با رژیم صهیونیستی متهم کرده است. و پیش تر از جناب ظریف، اکبر ترکان، مشاور ویژه رئیس جمهور همه کسانی را که به روحانی رای نداده اند، مخالف قانون و هرج و مرج طلب توصیف کرد. و پیش از او نیز جناب سریع القلم، مشاور رئیس جمهور، گفته بود که موضوع هسته ای را چه به رانندگان تاکسی و لبوفروشان!

این شیوه برخورد با منتقدان در حالی ادامه می‌یابد که اتفاقا نه‌تنها در بین منتقدان بسیاری از دانشمندان هسته ای، اساتید، بزرگان دانشگاه و سیاست وجود دارند بلکه برخی از مراجع عظام تقلید نیز در خیل پرشمار منتقدان توافق مزبور به‌شمار می‌روند. همین‌طور است اغلب نمایندگان مجلس و حتی برخی دولت‌مردان! اخیرا یکی از معاونین ریاست محترم جمهوری در یک برنامه زنده تلویزیونی اذعان کرد که برخی نقدهای مطرح شده به توافق ژنو وارد است. سمت این معاون آقای روحانی نه‌تنها به مسائل هسته‌ای بی‌ربط نیست، بلکه وی هم اکنون رئیس سازمان انرژی اتمی است!

البته این برخورد غیرمنطقی با نقدهای مطرح شده در خصوص توافق ژنو در شرایطی صورت می‌گیرد که برخورد دولت محترم و دستگاه دیپلماسی آن در برابر ادعاهای تقریبا هر روزه مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران و همین توافق، سراسر مملو از انفعال است. هر بار که یکی از مقامات آمریکایی ادعاهایی را در خصوص این توافق و یا مذاکرات جامع مطرح می‌کند، نهایت واکنش هنرمندانه دستگاه دیپلماسی روحانی آن است که بگوید «این حرف‌ها مصرف داخلی دارند»!

اتفاقا یکی از نمونه‌های این سخنان تنها ساعاتی پس از سخنرانی روحانی در جمع روسای دانشگاه‌ها توسط وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایالات متحده مطرح شد. وی نه‌تنها تاکید کرد که ایران نیازی به فردو و رآکتور اراک ندارد، بلکه تصریح کرد که تعداد سانتریفیوژهای ایران محل بحث است، ایران نباید به سراغ سانتریفیوژهای جدید برود و همچنین ممکن است مساله موشک‌های بالستیک ایران نیز در مذاکرات جامع مطرح شود.

تا زمان نگارش این نوشتار مقامات رسمی کشورمان موضع درخوری در برابر سخنان خانم شرمن اتخاذ نکرده‌اند "جز اینکه بیانیه‌های غیرمنصفانه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای جایی ندارد". اگر در برابر تهدیدات پیشین مواضع قابل قبولی اتخاذ می‌شد اکنون شاهد چنین موضع‌گیری‌های تندی از سوی مقامات آمریکایی نبودیم.

منتقدانی که آقای روحانی آنها را کم‌سواد می‌داند همچنان این سوال جدی را از دستگاه دیپلماسی کشور دارند که آیا تکرار چنین مواضعی از سوی دولتمردان آمریکا نمی‌تواند نشانه این واقعیت باشد که آنها واقعا در مذاکرات جامع به‌دنبال برچیدن برخی تاسیسات هسته‌ای ایران هستند؟ آیا تکرار چنین ادعاهایی در افکار عمومی آمریکا و افکار عمومی بین‌المللی ایجاد توقع و مطالبه نمی‌کند؟ آیا کنگره تندروی آمریکا بعدها همین وعده‌های را از خانم شرمن و آقای جان کری مطالبه نخواهد کرد؟

متاسفانه دولت محترم نه در برابر انتقادات داخلی از توافق ژنو از خود منطق محکمی نشان داده و نه در برابر ادعاهای کسانی که خود رئیس‌جمهور آنها را «مودب» می‌خواند. ادامه چنین برخوردهایی می‌تواند نشان‌دهنده ضعف جدی در سیاست خارجی دولت باشد چون امکان دفاعیات مدلل را ندارد و برای دفاع از آن تنها به ادعا و اتهام بسنده می‌شود.

البته در بین نقدهای مطرح به توافق ژنو ایراداتی را می‌توان یافت اما نوع برخورد دولت با این نقدها متاسفانه سنخیتی با نقدپذیری ندارد. در جریان مذاکرات اگر از سیاست مذاکرات محرمانه استفاده نشده بود و اجازه نقد داده می‌شد، شاید اکنون شاهد برخی ایرادات و ابهامات در توافق ژنو نبودیم.

از سوی دیگر، اینکه برخی در شبکه‌های اجتماعی بنویسند که منتقدان بدانند تمام حرف‌هایشان جواب دارد، مشکلی را حل نمی‌کند. طبعا اگر امکان پاسخ‌گویی به شکل مستدل باشد، کسانی که امروز به اتهام‌پراکنی علیه منتقدان متوسل شده‌اند، بدشان نمی‌آید از آن روش استفاده کرده و هزینه اهانت به بخشی از جامعه را به جان نخرند.

در ضمن یک انتقاد جدی هم به شیوه سیاست‌ورزی دولت محترم وجود دارد. اینکه در آستانه مذاکرات جامع که نیازمند وحدت ملی است، چنین با منتقدان برخورد شود جای تعجب جدی دارد.

به هر حال، باید به دولت محترم توصیه کرد که به نقدها با جدیت بنگرد. دولت محترم اگرچه گه‌گاهی به تندی از منتقدان خود یاد می‌کند اما خود نیز می‌داند که نقدهای زیادی به توافق ژنو وارد است و این توافق در بخش‌های زیادی مبهم است و سخنان مقامات آمریکایی هم به این ابهامات دامن می‌زند. از این رو برای آنکه ماحصل توافق ژنو در آینده شبیه به تصویر‌های برجامانده از توزیع سبد کالا نشود و از آن مهم‌تر، برای آنکه تاریخ از دولتمردان ایران امروز قضاوتی شبیه سیاستمداران ایران دوران قاجار نداشته باشد، بهتر است به نقدها به طور جدی توجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ارزیابی سواد منتقدین ، تاثیزی در استدلال صحت محاسبات سیاسی دولت نمی تواند داشته باشد.
ببخشید آقای روحانی هیات علمی کجا بودند؟
یعنی ایشان باسوادند یا بی سواد؟!
اگر سخنان رییس جمهور را مرور کنید می بینید که برای ترغیب دانشگاهیان ، میگه با اجرای توافق به دانشجوها و دانشگاهها پول تعلق میگیره ! یعنی ما داریم با توافق بهتون پول میدیم ! بیاید دفاع کنید از توافق دیگه!
این بخشش واقعا توهین آمیز بود.
آره.
دقیقا منظورش همین بود
کدام پول؟! منظور آقای روحانی پول مربوط به دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور است. وگرنه پول این توافق کجا دست دانشجویان دانشگاههای پولی داخل ایران را می گیرد؟!
به نظر من روحانی از سخنان دیروز سه هدف داشت: 1. به حاشیه بردن حواشی تلخ توزیع سبدکالا و ناکارآمدی در مدیریت بحران سردی و برف اخیر بویژه در شمال کشور 2. تهدید دانشگاهیان احتمالا منتقد که اگر زبان به نقد بازکنند، بی سواد خواهند بود! 3. و البته اعلام نارضایتی شدید از منتقدان توافق ژنو
سید ایمان
جالبه، تا 24 خرداد 92 مردم حق انتقاد مداشتن، همه چی گل و بلبل بود، تورم نبود، بیکاری نبود اما نمیدونم روحانی تو این 6 ماه چی کار کرده که تورم یهو به 45 درصد رسیده، بیکاری وحشتناک رفته بالا، مملکتو نابود کرده. شما دوره احمدی نزاد کجا بودین؟
Iran, Islamic Republic of
ما ایران بودیم و همه اینها رو داشتیم و البته عزت هم داشتیم و سانتیفیوژهامون هم میچزخید و توی صف هم نبودیم . نه مثل الان که .....
آقای روحانی مورد خطابش کسانی است که npt را نوشتند mpt . خب درسته دیگه این یعنی بیسوادی
سید جواد
شاید اساتید محترم میترسن در صورت نقد،زبونشون رو با داس قطع کنین.
حالا که فضای بحث درباره توافقنامه ژنو علمی شد: به نظر بنده هم کسانی که رفتند توافق نامه ژنو را امضا کردند یک عده ادم ... بودند، بخاطر خوش خیالی و البته خودشان....
اينهم از هسته اي شدن آيا رواست مردم را اين همه در فقر نگه داريم كه براي يك سبد غذائي صف هاي طوالاني بايستند
گمنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من طرفدار آقای روحانی و دولت ایشون نبودم ،اما با ژست روشنفکری که ایشون و دولتشون می گرفتند ، فکرمی کردم پخته تر و حساب شده تر صحبت کنند!واقعا"از بابت سخنان اخیر آقای روحانی متاسفم، ضمنا" اگر تاییدات حضرت آقا نبود ،قطعا" دولت ایشون را مساوی با خط سازش میدیدیم.توافق ژنو چه ارزش افزوده ای برای کشور داشت جز اینکه یک بار دیگه چهره خبیث دولتمردان آمریکایی را بر همگان نشان داد! که البته ای کاش دولت فخیمه از لاک ساده انگاری در مورد آمریکا و غرب بیرون بیاد!
ما اکثرالعبر و اقل الاعتبار
روحاني گفت تريبون دست بي سواد ها ست . اسم كسي را هم نياورد. به قول معرف فحش را انداخت زمين حالا صاحباش ورش داشتند
البته شما توجه داريد كه قبلش منتقدان،‌ خيلي مودبانه نقد (بقول شما فحش!) را انداختند تو زمين نقد و معلوم شد كه صاحبانش برداشتن!! و تحمل نكردن!
ناصر
پس داری اعتراف می کنی که این حرف آنقدر بی ادبانه بود که تو هم که طرفدارشی فهمیدی فحشه
Iran, Islamic Republic of
فعلا که بزرگترین تریبون دست خود رئیس جمهوره ؟؟!!!!
مجتبی
بین کم سواد و بی سواد فرق است جانم.
شما برای چی به اسم من کامنت میگذارید؟
ناصر
راست میگه دیگه چرا ناراحت میشین؟ بی سواد و عامی بودیم که دوباره به این گروه مرفه بی درد رأی دادیم
صفهاي طولاني سبدكالا نشانه چيست نگهداشتن مردم در فقر وآثار تحريم ها چرا سرتان كرده ايد زير برف نمي بينيد
اين حرف شما خودش نشون ميده كه صفهاي سبدكالا نوعي بي تدبيري و شايد دشمني آگاهانه با ملت ايران بوده. وگرنه از يارانه نقدي نميشد چنين برداشتي كرد و عزت كشور و نظام و مردم حفظ مي شد. در واقع معلوم شد هدف از سبدكالا خدمت به مردم نبوده بلكه خدمت به دشمن بوده.
تازه الان هم برف زیاد باریده
محسن
نه جانم نشانه فقر مردم نیست
نشانه بی اعتمادی به حرف های حضرات است.. آخه از زمانی که شروع به حرف زدن کردند ، یکی از حرفاشون دو روز دوام نیافته و مرتب حرف عوض می کنند و عذر خواهی می کنند .
دولت تحقیر و تعلیق
خداوند عاقبت همه مارا بخیر بگرداند تازه هفت ماه از عمر دولت نقد پذیر واستقبال کننده از انتقاد می گذرد که دولتمردان تصمیم دارندبا حربه برچسب افراطی " تندرو "قانون گریز" کم سواد و.....دلسوز ان را وادار به سکوت نمایند . هیهات
اخه میدونی چیه؟همونهایی که دولت اونها رو تندرو میدونه امریکائیها هم تندور می دونن
چقدر تناسب!
چقدر شباهت!
چقدرمساوی!
چرا هزينه تهيه دارو هاي آرتروز زانو و كتف اين همه بالاست ( معادل حقوق يك ماهه كارگر )
عبدالله
واقعا از جناب روحاني بعيد بود ببينيد يك حرف بدون فكر وتامل چقدر معنا ومفهوم پيدا مي كند خيلي بايد به حرف هامون دقت كنيم
بنده ليسانس كامپيوتر صنعتي شريف و فوق ليسانس اميركبير هستم ولي چون توافق ژنو را داراي اشكالات اساسي ميدانم پس يك "بيسواد" هستم!
ضمنا اساتيدي از دانشگاههاي معتبر را مي شناسم كه به اين توافقنامه ايراد و انتقاد منطقي دارند پس آنها هم با وجود مدارك دكترا و سالها كرسي استادي دانشگاه، بيسوادند!

من نميدانم اينهمه بيسواد در دانشگاهها چه ميكنند!
خدا را شكر كه برخي حقوقدانان كه الحمدلله سرهنگ هم نيستند خيلي باسوادند!
من منتقد هستم پس يك بيسواد جيره خور هستم!
ما هم مانند رهبرمون انقلابی هستیم و سیاست مدار نیستیم اما....!!!اما بنا بر مصلحت فعلا سکوت میکنیم و در شرایط اضطرار ریشه ی خائنان را چون سالیان گذشته میخشکانیم!!!!ان شاءالله
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید تاسف خورد دولتی دم از نقد پذیر بودن میزند تحمل کوچکترین انتقاد راندارد ومنتقدین را بیسواد معرفی میکند
Iran, Islamic Republic of
چکیده حرف روحانی و اطرافیانش در این 4 سال : هر که ما و کار ما را تایید کند فرهیخته و معتدل است و هرکه ما را نقد کند و بر ما ایراد بگیرد افراطی و بی سواد است.
شما اصلا متوجهه صحبت های رئیس جمهور شدید؟؟؟؟ یا دوست دارین اینطوری برداشت کنید؟؟
امیرهادی بابایی
درودبردکترروحانی عزیز.که سایه جنگ و ویرانی را از ایران عزیزدورکرد.اینهایی که به توافق ایراد میگیرند سودشان در ویرانی ایران است
حاشا که بچه بسیجی به دلیل بعضی یاوه گویی ها و برچسب های نچسب میدان را خالی کند