پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۵
۲۰

خانم فمینیست مجوز ماهنامه گرفت!/ روایت بی بی سی از تنها ماهنامه فمینیستی!

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 340340
یکی از فعالان فمینیست كه فعاليت مطبوعاتي وي در گذشته ممنوع شده‌ بود، اخيرا مجوز انتشار يك ماهنامه با موضوع زنان دريافت كرده ‌است.
خانم فمینیست مجوز ماهنامه گرفت!/ روایت بی بی سی از تنها ماهنامه فمینیستی!
جهان نيوز-سرویس فرهنگ و هنر: شهلا شرکت، کار خبرنگاری خود را با زهرا رهنورد آغاز کرد و پس از آن در سال ۱۳۶۰ و با حضور سید محمد خاتمی در روزنامه کیهان به این روزنامه رفت. هر چند به دلیل تفکراتش پس از مدتی به همراه اعضای حلقه کیان از این روزنامه اخراج شد و پس از آن با گرفتن صاحب امتیازی ماهنامه زنان، به عنوان مدیرمسؤول و سردبیر، فعالیت روزنامه نگاری خود را ادامه داد.

به گزارش جهان، این ماهنامه از جمله معروف ترین مجلات اختصاصی و روشنفکری زنان در ایران بود و مدت ۱۶ سال از بهمن ۱۳۷۰ تا دی ماه ۱۳۸۶ با ۱۵۲ شماره در ایران منتشر شد. شهلا شرکت علی رغم سکولار بودن در تمام این سال ها سعی کرد در ماهنامه زنان، به ترویج روایت دینی مطلوب خودش از فمینیسم بپردازد و در چارچوب آنچه فقه پویا ـ که تحصیلاتی هم در این زمینه ندارد ـ می خواند، با نزدیکی به تفکر غرب به دفاع از حقوق زنان بپردازد.

اما روایت رادیو بی بی سی که در خصومت آن با نظام اسلامی و دین اسلام شکی نیست درباره این نشریه جالب توجه و قابل تامل است:

به گفته سایت رادیو بی بی سی «در نیمه اول دهه ۱۳۷۰ مجله زنان در کنار نشریاتی چون ماهنامه کیان آدینه، پیام امروز، ایران فردا، دنیای سخن و جامعه سالم از نشریه های جریان روشنفکری جامعه ایران به شمار می رفت. در شرایطی که فمینیسم به غلط در ایران بار غربی داشت و در بعضی از آیین نامه های دولتی رواج آن نهی شده بود این مجله را تنها ماهنامه فمنیسیتی ایران می خواندند.»

البته افرادی که امروز نقاب از چهره شان افتاده و فعالیت های ضد نظام آنها برای همه روشن شده است در این نشریه فعالیت داشتند. افرادی چون مهرانگیز کار و حسن یوسفی اشکوری از جمله کسانی بودند که در دهه هفتاد در این نشریه مقالاتی در زمینه طرح مسائل مربوط به حقوق زنان و نارسایی‌های قانونی مطلب می نوشتند.

گفتنی است مهر انگیز کار، روزنامه نگار و فعال فمینست که از مسافران کنفرانس برلین(اردیبهشت ۱۳۷۹) بود هم اکنون به عنوان پژوهشگر در یکی از دانشگاه های امریکا مشغول به کار است. حسن يوسفي اشكوري، پژوهشگر ديني که هم اکنون خلع لباس و خارج نشین شده است. از جمله این افراد هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سمیعی
Iran, Islamic Republic of
دیگه وقتی دنبال برخورد با رسانه های منتقد مثل یا لثارات و وطن باشند و کار نفی‌ای بکنند این ورش هم باید کار اثباتی بکنند دیگه. برخی ها مثل این خانم با اون سابقه هم باید مجوز بگیرند.
یالثارات بسته....
بهت منفی دادم یادت رفته احمدینژاد رو منحرف میخوند؟؟؟؟؟
نمکی
به این پیره زنه میگن مادر میخوای بفرستیمت کاخ سفید یا بدیمت شوهر؟
میگه مادر کاخ سفید که فرار نمیکنه؟
صابرخان
خجسته باد این پیروزی
United States
فمینیسم می شه بررسیش کرد ولی وطن فروشا و خائن های فراری مثل شیرین عبادی که دربارش حرف می زنن اعصاب ادم خورد می شه
حمید
همه ی فمنیست ها مریض و از عقده های روانی رنج می برند صرفا شوهر دادن آنها مشکل را حل نمی کند باید نظرات آنها با این دید بررسی و ملاحظه شود
96
فمنیسم برا کمبود دین مسحیته وگرنه اسلام واسه هر زمینه ای بهترین و جامع ترین رویکردو داره
سالانه هم براش زیادی بود
چرا؟
همینو کم داشتیم
Iran, Islamic Republic of
نمیشه که 90 درصد جامعه را تو سایتت محکوم کنی حرفی داری بزن و استدلال کن درست باشه موفق میشی. مثل مسابقه میگی پای دونده های دیگه را ببندید من میخوام بدوم. دوره جار و جنجال گذشته . رسانه ها خیلی زیاد شده اند. این خانم و دوستاش هم طرد شده مردمند. به توانایی خودت و بچه های انقلاب شک نکن
مجتبی
United Kingdom
فمینیسم = تشویق...
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه سایت شما روایت مطلوب دیگران را می زند ؟
م-ص
لعنت خدا برهرچه بی دینه
دوست
هزاران بار.خصوصاازنوع فتنه گرش!
...
اقایان و خانم هائی که مجوز میخوان سوابق را رو کنند .البته تائیدیه ینگه دنیا هم لازمه .
دوست
ازوزیرارشادی اینچنین وتکیه گاهش که روحانیه جزاین نبایدانتظارداشت!...
aranisalam@gmail.com
هردم ازاین باغ بری میرسد تازه تراز تازه تری میرسد
اگر به انان نپردازیم،نفی ونابود میشوند.دیوانه راگفتند خرمن گندم رااتش نزنی!گفت/خوب شد یادم انداختی!