پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

توسعه شبکه ریلی اولویت وزارت راه

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 336432
وزیر راه و شهرسازی گفت: با استفاده از سرمایه های بخش خصوصی و فاینانس توسعه شبکه ریلی در مناطق مختلف کشور از جمله قزوین در اولویت برنامه های وزارتخانه قرار دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر؛ عباس آخوندي عصر پنجشنبه در نشست تخصصي با اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي استان که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد اظهارداشت: بيش از حد به طرح‌هاي عمراني دولت وابسته شده‌ايم و بيش از حد به كالبد توجه داريم و موتور محركه توسعه را دولت مي‌دانيم و اين باور هنوز در بحث‌هاي توسعه در ايران غالب است و ما نيازمند تغيير پارادايم در ايران هستيم.

وي‌افزود: مهمترین موتور محركه توسعه، شهروندان هستند و دولت بايد همراه شهروندان حركت كند و به شرطي مي‌توانيم به توسعه برسيم كه از مفهوم عمران كالبدي عبور كرده و به مفهوم توسعه انساني برسيم.

وزير راه و شهرسازي تصریح کرد: شهروندان را نبايد فقط از نگاه تكريم مورد توجه قرار دهيم بلكه باید مردم را به عنوان صاحب سرزمين ايران به رسميت بشناسيم و دولت نماينده شهروندان در حاكميت باشد و اين را از سر تعارف نگوييم بلكه به آن باور داشته باشيم.

آخوندی تصریح کرد: متاسفانه چون هنوز در داخل پارادايم عمران قرار داريم مفهوم مشاركت بي معناست چون مشاركت تنها در پارادايم توسعه انساني معنا و مفهوم دارد اما رويكرد ما عمران زده است در حاليكه بايد به سازمان اجتماعي شهر توجه كنيم و كوچك ترين شهر را نه يك واحد ساختماني بلكه يك شهروند بدانيم.

شهروند پرسشگر دولت را پاسخگو می کند

وي افزود: دولت پاسخگو محصول شهروند پرسشگر است و دانشگاه‌ها بايد در مقام پرسشگري نقش خود را به خوبي ايفا كنند در حاليكه متاسفانه اينگونه نيست.

وزير راه و شهرسازي در ادامه تصريح كرد: در صحنه رويارويي با دنياي مدرن به قدري گرفتار ظواهر مدرينته و تجدد شده‌ايم كه حسن زيبايي شناسي افول كرده و هيچ تناسبي بين ساخت و ساز و مبناي اعتقادي و جهان‌بيني ما وجود ندارد و اين مسئله در حوزه معماري بخصوص خود را نشان مي‌دهد

وي افزود: بايد پيوستگي بين سنت و زندگي مدرن را حفظ كنيم و براي اين كار نياز داريم كه سرمايه‌گذاري اجتماعي خود را حفظ كرده و توسعه دهيم.

قزوین قابلیت های فوق العاده ای دارد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قابلیت های استان قزوین تصریح کرد: ظرفیت ها و توانمندی های قزوين خيلي بيشتر از موفقيت جغرافيايي و شبكه حمل و نقل آن است و با وجود يك سرمايه اجتماعي فوق‌العاده اعم از سرمايه های تاريخي، فرهنگي، علمي و نيروي انساني این استان می تواند در موضوع توسعه در مقايسه با ساير مناطق کشور در موقعيت بهتری قرار گيرد.

وی اظهارداشت: اين استان در قالب‌هاي طرح آمايش سرزمين و طرح‌هاي منطقه اي نباید محدود شود بلكه براساس مزيت‌هاي نسبي خود با ساير شهرهاي كشور می تواند رقابتی جدی داشته باشد.

آخوندی تصریح کرد: براي تحقق توسعه بايد قدرت جذب سرمايه انساني و مالي در شهرها ايجاد كنيم و اجازه دهيم شهرها با هم رقابت كنند تا بهره‌وري افزايش يابد و رفاه بيشتري براي شهروندان فراهم شود.

وی گفت: قزوین در زمینه حمل و نقل از مزيت‌هاي خوبی در رقايت با ساير شهرها برخوردار است و با اولویت دادن به توسعه شبکه ریلی کشور درصددیم این بخش را تقویت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خوشبختانه سرمايه‌گذاري خوبي در زمينه توسعه حمل و نقل ريلي در قزوين صورت گرفته و با توجه به موقعیت ملی این استان از توسعه شبکه ریلی در قزوین حمات می کنیم تا این استان بتواند جايگاه و موقعيت بين‌المللي مناسبي در اين حوزه کسب کند..

آخوندی گفت: دانشگاهها در طرح سوالات صحیح از دولت، رئیس جمهور، وزرا نقش موثری دارند و ما نیازمند پذیرش هویت شهروندی هستیم تا مردم در کیفیت زندگی، حوزه معماری، زیبایی شناسی دیدگاههای خود را به ما منعکس کنند.

کاربری سرای سعدالسلطنه مشخص شود

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سرای سعدالسلطنه را بازدید کریدم و بسیار زیبا بود و نوسازی خوب و با کیفیتی در این بنای تاریخی صورت گرفته اما در تعیین کاربری آن خلائی احساس می شود و این پرسش وجود دارد که این کالبد بازسازی شئه چه چیزی را درون خود جا خواهد داد.

وی گفت: آیا می توان زندگی مدرن را فراموش کرد یا تاریخ را به دنیای مدرن پیوند زد که در این مسیر لازم است هم سرمایه های تاریخی را حفظ کنیم و هم با دنیای جدید زندگی کنیم.

آخوندی تصریح کرد: باید با ایجاد مزیت های رقابتی زمینه جذب سرمایه گذاری در استانها فراهم شود و افزایش دانش و سرمایه از مزیتهای رقابتی تلقی می شود و باید بتوانیم این جذابیتها را بخوبی در شهرها ایجاد کنیم که قزوین در این زمینه قابلیتهای خوبی دارد.

در ادامه این نشست که مرتضی روزبه استاندار قزوین، رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای الامی، مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هم حضور داشتند اساتید دانشگاههای استان دیدگاههای خود را در خصوص اجرای طرحهای عمرانی، روش های شهرسازی، استفاده از ظزفیت های دانشگاهی، دیدگاه مردم در خصوص طرحهای عمرانی مطرح کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *