سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

دلیل کمک ۳میلیارد دلاری ملک عبدالله به‌ لبنان

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب: 334416
یک پایگاه خبری - تحلیلی لبنان با اشاره به اهداف پشت پرده کمک ۳ میلیارد دلاری شاه سعودی به ارتش لبنان نوشت: عربستان با بخشش ۳ میلیارد دلاری به لبنان، حزب‌الله را هدف قرار داده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پایگاه خبری النشره لبنان در گزارشی نوشت که کمک ۳ میلیاردی عربستان به ارتش لبنان با علامت سوال‌های زیادی همراه است که اهداف پشت پرده این کشور را از برملا می‌کند.

بعد از این که میشل سلیمان روز گذشته اعلام کرد که پادشاه عربستان قصد دارد ۳ میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک کند تا با این کمک بتواند به سلاح های جدید و پیشرفته دست یابد این سخنان با علامت سؤال های زیادی همراه بوده است.

زیرا تصمیم تسلیح ارتش لبنان پیشتر با مواضع مخالف قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای همراه بود است از آن سو که این کار امنیت اسرائیل را تهدید می‌کرد.

همچنین زمان اعلام این کمک زمانی است که لبنان در شرایط داخلی خود دچار شکاف است و عربستان یکی از طرف‌های اساسی این شکاف به شمار می‌رود.

« زنده باد ارتش لبنان، زنده باد عربستان و زنده باد لبنان» این کلمات پایانی سخنان میشل سلیمان بعد از اعلان بخشش ملک عبد الله بود که برخی از منابع بلند پایه در تفسیر آن گفته‌اند، «چگونه میشل سلیمان اسم عربستان را بر لبنان مقدم کرده است گویا که گوینده این سخن یکی از وزرای عربستان است نه رئیس جمهور لبنان.»

این منابع می‌گویند که سلیمان با اعلان این بخشش به سمت تشکیل دولت تحمیلی پیش می‌رود که نیروهای ۱۴ مارس و سلیمان آن را پایه ریزی کرده‌اند.

همچنین این منابع تاکید کرده‌اند که قبول کردن این بخشش عربستان منوط به تصویب شورای وزیران است و انتظار می‌رود که سلیمان برای تشکیل دولت تحمیلی فشار وارد کند تا با این بخشش عربستان همخوانی داشته باشد.

همچنین التزام عربستان به پرداخت این کمک تضمین شده نیست همچنان که در موارد مشابهی به وعده خود عمل نکرده بود.

بر اساس گفته این منابع، عربستان با این کمک قصد دارد تا دولتی بر اساس شروط و دیدگاه خود تشکیل دهد.

همچنین این منابع بلند پایه کمک عربستان را بی ارتباط با تمدید مدت ریاست جمهوری سلیمان نمی‌دانند؛ چیزی که عربستان با همکاری فرانسه در مورد آن کار می‌کنند.

این منابع می‌افزایند که زمان اعلام این کمک از سوی سلیمان و دیدار اولاند از عربستان و ملاقات با ملک عبدالله به نظر می‌آید که قصد دارد این مفهوم را القا کند که میشل سلیمان پروژه‌های بزرگی در اختیار دارد که برای اجرا کردن آنها نیاز به تمدید دوره ریاست جمهوری دارد.

از طرف دیگر عربستان این ۳ میلیارد دلار را به فرانسه می‌دهد تا بهای مواضع این کشور را در قبال مواضع سوریه پرداخت کند و همچنین عربستان قصد دارد تا با این پرداخت ادامه مواضع فرانسه را در مورد لبنان تضمین کند.

این منابع بعید نمی‌دانند که عربستان با این کمک تلاش دارد تا آمریکا را بعد از تنش در روابط دو کشور تحت فشار قرار دهد.

همچنین علامت‌های سوال زیادی در مورد این که چرا کمک‌های مشابه از جمله از سوی ایران به ارتش لبنان با مخالفت روبرو شده بود ولی الان بخشش عربستان پذیرفته شده است.

برخی از منابع می‌گویند این کمک‌ها با درخواست پیشین ملک عبدالله از سلیمان برای اینکه ارتش لبنان با حزب الله مقابله کند، بی ارتباط نیست و نگرانی‌هایی وجود دارد که هدف از کمک ۳ میلیارد دلاری تحقق خواسته عربستان درمورد جنگ با حزب الله باشد چرا که اگر برای مقابله با اسرائیل بود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *