سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۴
۷
هیجان پوپولیستی و مقایسه ظریف با مصدق

«صل ‌علی محمد، روح مصدق آمد»!

يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 330066
عضو گروهک ملی- مذهبی از تشبیه دکتر ظریف وزیر امور خارجه به محمد مصدق ابراز تعجب کرد.
«صل ‌علی محمد، روح مصدق آمد»!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، «مرتضی-ک» که با افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی نظیر حزب مشارکت در ارتباط بود، چند ماه پس از فتنه ۸۸ از کشور گریخت و به فرانسه رفت. وی ضمن تحلیلی در وب‌سایت روزنت خاطرنشان می‌کند: ظریف که بی‌گمان یکی از دیپلمات‌های برجسته جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، از سوی برخی شهروندانی که چیزهایی از دکتر محمد مصدق شنیده و خوانده بودند، «مصدق زمانه» و «مصدق جدید» توصیف شد. تا این جای کار هم شاید همه چیز «طبیعی» پیش رفته بود. این دست اغراق‌ها و ستایش‌ها، در تاریخ ما کم‌سابقه نبوده است. قصه از آن‌جا تأسف‌بار و قابل تأمل ‌شد که برخی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی نیز در موج این اغراق‌گویی و تمجید، اسیر شدند و به جای تلاش برای ارزیابی واقع‌بینانه توافق، و تحلیل دقیق و علمی و بی‌طرفانه در دام مصدق‌سازی پوپولیستی افتادند.

وی می‌افزاید: برخی روشنفکران که باید دغدغه بیان حقیقت و پیگیری آن را داشته باشند، در ورطه رویکردهای پوپولیستی افتادند. این گروه از روشنفکران از یاد بردند که محمد جواد ظریف، فقط یک مجری و کارگزار خوب و مسلط و کاربلد در حکومت برای تعقیب چشم‌انداز ترسیم شده است.
این فعال فتنه سبز با بیان اینکه ظریف و روحانی فاصله معناداری دارند، می‌افزاید: مصدق‌سازی پوپولیستی توسط برخی روشنفکران، چنان بر تنور هیجان عمومی می‌دمد و با آن همراه می‌شود که محصول آن در مراسم سخنرانی اخیر ظریف در دانشگاه تهران خودنمایی می‌کند. آن‌جا که دانشجویان شعار سر می‌دهند: «صل ‌علی محمد، روح مصدق آمد»! شعاری که در سال‌های اخیر حتی برای نزدیک‌ترین یاران و همراهان مصدق و رهروان دیرین نهضت ملی نیز سر داده نشد و معلوم نیست طراحان و سردهندگان شعار، چقدر به آنچه می‌گویند، و تبعات و لوازم آن، ‌اشراف دارند. این‌ها، همان وجه قابل تأمل و تأسف‌بار ماجراست؛ این که برخی روشنفکران رویکردهایی توده‌گرایانه در پیش گیرند، در موج احساسات و غلیان شور اجتماعی فروافتند، آن ‌را- به هر انگیزه- بازتولید و تکثیر کنند و حقیقت را تحریف کنند. مصدق‌سازی پوپولیستی نه به سود ظریف و روحانی است، چرا که انتظاری زیادتر از بضاعت ایشان بر آنها تحمیل می‌کند؛ و نه به نفع جامعه امید بسته به دولت میانه‌گرای بنفش است، چرا که نسبت واقع‌بینانه‌ای میان توقع ایشان و محصول برقرار نمی‌کند، و در نهایت ناامیدی از بهبود و تغییر می‌زاید، و خشم یا انفعال می‌آفریند.

یادآور می‌شود محمد مصدق نخست‌وزیر لائیک در دوره نهضت ملی شدن نفت بود که اعتقادی به احکام اسلامی و اجرای آن نداشت. وی اعتماد شدیدی به آمریکایی‌ها داشت و همین امر باعث غفلت وی از هم‌داستانی آمریکا و انگلیس شد و به کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ انجامید. بنابر برخی روایت‌های تاریخی، مصدق عضو حلقه‌های فراماسونری بوده است. او از سلسله جنبان‌های جبهه ملی بود اما عجیب‌تر اینکه ۳ دهه بعد وقتی اسناد لانه جاسوسی آمریکا منتشر شد معلوم گردید برخی اعضای جبهه ملی با آمریکایی‌ها سر و سر دارند و در واقع با طراحان کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، همکار و شریک شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدارحمت کند مرحوم مصدق راکه خدمت بزرگی ه ایران کرد . ظریف و روحانی هم خدمت بزرگی به نظام و مردم کرده اند که تاریخ به نیکی ازآنهایادخواهد کرد و ازدولت سابق به بدی یادخواهند کرد .
مجتبی
شب دراز است و قلندر بیدار!!
Iran, Islamic Republic of
خدا نیامرزدشان
يادت رفت بنويسي: اين بود انشاي من!!
شمس الدینی
Iran, Islamic Republic of
میشه بنویسی چه خدمت بزرگی ؟! روحانی و ظریف بعد از چهار سال روشن میشود
Iran, Islamic Republic of
بیچاره مصدق!
اگه اینطوره همفکران شما چطور سنگ کودتای 28 مرداد به سینه میزنند اگه کودتا نمیشد پس با مصدق هم همچین رابطه خوبی نداشتید که میفرمایید چرا آمریکا با کودتا حکومت مردمی را سرنگون کرد.