يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۹
۱۵

توضیح ظریف درباره اظهارات جنجالی‌اش در دانشگاه تهران

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 330003
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آنچه که آمریکا از آن می هراسد مقاومت مردم ایران است و در عین حال که به توان و قدرت دفـاعی و نیروهـای بسیجی کشور افتخار می کنیم این امر واقعیتی انکار ناپذیر است.
توضیح ظریف درباره اظهارات جنجالی‌اش در دانشگاه تهران
به گزارش جهان به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان در مورد سخنرانی در دانشگاه تهران و اظهاراتـی که در پـاسخ بـه سؤال یـکی از دانشجویـان منتشر شده است، گفت: مبنای سخنرانی و پاسخ به سؤالات با تأکید بر قدرت و نقش بی بدیل مقاومت مردم مسلمان و قهرمان ایران بـه عنوان عنصر مهم بازدارندگی درمقابل هرگونه طمع ورزی و زیاده خواهی ها بود و تأکید داشتم که این مهم منشأ هرگونه دستاورد برای کشور بوده است و کما اینکه در پاسخ به سؤال مطرح شده بر نقش قدرت ناشی از مقاومت مردم تأکید نموده و در بخش پایانی جلسه نیز تصریح کردم آنچه که آمریکا از آن می هراسد مقاومت مردم ایران است و در عین حال که به توان و قدرت دفـاعی و نیروهـای بسیجی کشور افتخار می کنیم این امر واقعیتی انکار ناپذیر است.

دکتر ظریف اضافه کرد: بدیهی است جایگاه و توان بالای قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران منبعث از مقاومت مردم شجاع و قهرمان ایران است و این مهم در طول دفاع هشت ساله و ایثارگری و فدارکاری آحاد ملت شریف ایران بویژه رزمندگان و ایثارگران به اثبات رسیده است و بدون تردید امروز با استفاده از تجارب ارزشمند هشت سال دفاع مقدس و پشتوانه رهنمودهای رهبری معظم و تلاش و کوشش جهادگران عرصه علم و ایثار هرگونه خیال تعدی و تجاوز به کشور بزرگمان باطل و زورگویان باید با زبان احترام و تکریم و نه زبان تهدید و زور با ملت بزرگ ایران سخن بگویند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بله یک قسمت از سخن آقای ظریف درست است اما نباید توان نظامی خود را چنین تحقیر آمیز ضعیف نشان دهیم. از یک وزیر چنین چیزی بعید است. امیدوارم روحیه ایشان در مذاکرات شان بالاتر از این باشد.
به هر حال بنده به فرموده رهبری از ایشان حمایت می کنم ولی آقای ظریف هم باید مراقب حرف هایشان باشند. سخن ایشان با دیگران متفاوت است و لحظه ای روی اقتدار کشور اثر می گذارد.
عقاید واقعی افراد در بحث و جدل ها روشن می شود نه بعد ده روز حرف خودش را تکذیب کنه
احسنت که به ظریف که حداقل این شهامت رادارد که اشتباه خود را اصلاح کند
علی
Finland
ایکاش آقای ظریف ضمن ارایه مطالب فوق حداقل مطالب مطرح شده منتسب به ایشان را که بسیار ناپسند بود و موجب شادی دشمنان نظام و تضعیف روحیه دوستداران نظام بود , تکذیب میکردند ؟؟!! اگرچه که آمریکا و اعوانش هم حرفهای مطرح شده قبلی را باور ندارند و در خفا و آشکار و عمل , به قدرت نظامی و دفاعی و نیز یاورهای ایمانی و شجاعت و دفاع از حریم و ناموس ایرانیان اذعان داشته و دارند , البته بد نیست مسؤلین حوزه های امنیتی و نظامی در صورت صلاحدید یک بخشهای کوچکی از توانمندیهای دفاعی نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران را برای آقای ظریف و امثال ایشان تشریح نمایند تا دیگر شاهد اینگونه مطالب خلاف انتظار نباشیم
خوشنویس
Iran, Islamic Republic of
یه جوری ماست مالیش کردی!!
این آقا و امثالهم حرف های ضد امنیت ملی می زنند تا کدخدا راضی شود اگر اعتراضی از سوی مردم و مسئولین نشد حرف همان هست که از دهان در رفته است در غیر اینصورت میان و سخنان قبلی خود را ماست مالی می کنند غافل از اینکه مردم عادی هم عذر بدتر گناه آنان را نمی پذیرند
سرور
به نظر می رسد وی به عللی حرف دل خود را عمدا زودتر از موعد به زبان آورده است و حالا عقب نشینی تاکتیکی کرده است وگرنه یک سیاستمدار آن هم در حد وزیر خارجه بدون دلیل حرف نمی زند.
.....
نیمارضایی
....

جناب آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه در نشست اخیر خود با دانشجویان در دانشگاه تهران فرموده‌اند: «غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟‌آیا واقعاً به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟»
در رابطه با این سخنان ذکر چند نکته ضروری به‌نظر می‌رسد:
الف) هیچ یک از تحلیلگران نظامی در جهان از جمله در جمهوری اسلامی تردیدی در فناوری نظامی پیشرفته ایالات متحده ندارد. لکن هیچ تحلیلگر کاربلدی نیز وجود ندارد که از نقاط ضعف فناوری نظامی پیشرفته ایالات متحده آگاه نباشد. منظور از بمبی که جناب آقای دکتر ظریف در سخنرانی خود بدان اشاره نمودند، می‌تواند «بمب الکترومغناطیس» یا «بمب گرافیتی» باشد که البته هیچ یک از این دو نوع بمب نمی‌توانند تمامی سیستم‌های نظامی مارا از کار بیندازند!! «بمب الکترومغناطیس» به‌منظور نابودی سیستم برق یک شهر طراحی شده‌اند و قدرت ایجاد اختلال در عملکرد تمامی تجهیزات وابسته به برق را دارا می‌باشند. «بمب گرافیتی»(این نمونه بمب در جنگ بالکان به‌کار گرفته شد) نیز می‌توانند ارتباطات باسیم(تلفن‌های سیمی) و بیسیم را از کار اندازند. تعریف این دو نمونه بمب به این علت انجام پذیرفت تا نشان داده شود هیچ تحلیلگری از قدرت این تجهیزات و تجهیزاتی اینچنینی بی‌اطلاع نیست لکن این نمونه بمب‌ها نیز دارای نقاط ضعفی هستند که مقابله با آنان را امکان پذیر ساخته است.
ب) به‌منظور درک بهتر امکان مقابله با چنین تجهیزاتی لازم است تا به مفهوم «C4» اشاره گردد.C4 از حروف اول چهار واژه انگلیسی که با حرف C آغاز می‌گردند، تشکیل گردیده که عبارتند از Comandar,Control, Communiction,Computer و به معنای فرماندهی، کنترل، ارتباطات و کامپیوتر می‌باشد. در جنگ‌های نوین، که اطلاعات رکن رکین آن است، کشور مهاجم با برهم زدن سیستم‌های یادشده با استفاده از تاکتیک‌ها و تکنیک‌های متنوع(از جمله استفاده از بمب های الکترومغناطیس و گرافیتی)، ارتباط فرماندهی با نیروهای نظامی کشور مورد تهاجم را قطع می‌نماید و بدینگونه نیروهای نظامی یک کشور را به یک نیروی مردد که نمی‌داند چه‌کاری را باید انجام دهد، تبدیل می‌نماید. به‌عنوان مثال در جریان جنگ اول خلیج‌فارس، نیروهای ائتلاف به‌رهبری ایالات متحده، با برهم زدن سیستم‌های فرماندهی، کنترل و ارتباطات ارتش عراق، شیرازه گارد ریاست جمهوری عراق را که یک نیروی نظامی زبده و متخصص بود، آنچنان برهم زد که این نیرو نتوانست هیچگونه تحرک خاصی از خود نشان دهد و در عرض 4 روز شکست کامل را پذیرا شد و این مهم میسر نمی‌گشت مگر به مدد بی‌اطلاع نگه‌داشتن نیروهای نظامی مستقر در میدان نبرد از دستورات مراکز فرماندهی.
تغییر ساختار سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه‌های استانی که براساس آن در نیروی زمینی و همچنین نیروی مقاومت بسیج(در بخش نظامی منجمله گردان‌های عاشورا) مدیریت منابع اعم از انسانی یا نظامی در آن استان، به‌طور متمرکز در درون همان استان و با یک ستاد فرماندهی انجام می‌شود را می‌توان اقدامی مناسب در راستای پیشگیری از نابودی شبکه فرماندهی و کنترل سپاه در موقع جنگ دانست، چرا که در ساختار جدید پیش‌بینی شده است چنانچه ارتباط هر سپاهی با فرماندهی مرکز قطع گردد، آن سپاه مجاز است که بدون کسب تکلیف از مرکز، اقداماتی را که شایسته می‌داند انجام دهد. به‌عنوان مثال هنگام آغاز نبرد چنانچه ارتباط هر سپاه استانی با فرماندهی قطع گردید، سپاه ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، سپاه‌ امام صادق(ع) استان بوشهر، سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان و سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان می‌توانند اقدامات لازم را جهت دفع تجاوز متجاوز بدون کسب تکلیف از فرماندهی انجام دهند. در نیروی دریایی سپاه هم این مسئله مورد توجه قرار گرفته‌است. واحدهاي رزمي كوچك، مستقل، متحرك و فعال، ساختار راهبرد دفاعي جديد نیروی دریایی سپاه را تشکیل می‌دهند. ضمن آن‌که ارتش جمهوری اسلامی نیز تدابیری را برای مقابله با زمانی که دشمن درصدد برهم زدن «C4» آن می‌باشد، اندیشیده است.
ضمناً به‌منظور ارتباط ستاد فرماندهی مستقر در مرکز با نیروهای نظامی درگیر در صحنه نبرد راهکارهایی نظیر استفاده از فیبر نوری، استفاده از بیسم‌های جهش فرکانسی، استفاده از قابلیت رله مخابراتی پهپادها و ... اندیشیده شده است. این موضوع آن‌قدر بدیهی است که حزب الله لبنان نیز در جنگ 33 روزه بدان توجه قرار داد. آنتونی کوردزمن استراتژیست معروف آمریکایی در کتاب «درس‌هایی از جنگ 33 روزه» می‌نویسد: «(C4)فرماندهی، کنترل، ارتباطات و کامپیوتر حزب‌ا... بسیار پیچیده است. آن‌ها یک مجموعه فناوری قابل توجه[...] و توانایی‌های ماهواره‌ای عالی در اختیار دارند. فرماندهی و کنترل آن‌ها به تصرف کماندوهای اسرائیلی در نیامد- تکرار می‌کنم در نیامد. وقتی با هم[با اسرائیلی‌ها] ملاقات کردیم در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد.» وی در بخش‌های بعدی کتاب به یکی از راهکارهای ساده رزمندگان حزب‌الله جهت مقابله با نابودی «C4» آنان اشاره می‌نماید: «حزب‌ا... جنوب لبنان را به چندین بخش تقسیم کرد که هرکدام شامل حدود 12 روستا بود... این بخش‌ها به زیربخش‌های مشتمل بر 2 یا 3 روستا تقسیم شده بود. ارتباط میان بخش‌ها و همچنین با بیروت، از طریق یک سیستم زمینی ارتباطات فیبرنوری برقرار می‌شد که در برابر رهگیری و مداخله مقاوم بود. اگر [هم] ارتباط قطع شده بود، هر بخش به‌تنهایی، شامل چند زیربخش، اختیار اقدام به‌صورت مستقل را داشت. درون زیربخش‌ها، رزمندگان در حال جابه‌جایی با استفاده از ‌تاکی‌واکی‌های کوتاه برد و از طریق کدهای مبتنی بر دانش آن‌ها در مورد منطقه و درمورد یکدیگر با هم ارتباط برقرار می‌کردند. شکستن این کدها برای دیگران بسیار دشوار بود.»

ج) ممکن است این سوال پیش آید که پس از انفجار بمب‌های الکترومغناطیس و گرافیت، رادارهای سامانه‌های دفاع هوایی ما چگونه انجام وظیفه می‌نمایند؟ در پاسخ به این پرسش کلیدی باید گفت که علت شکست کشورهایی که در در سالیان اخیر با ارتش ایالات متحده یا نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده جنگیده‌اند نیز عدم توجه به نکاتی «مهم و کلیدی» از این دست می‌باشد. کشورهایی که تنها به رادارهای خود سامانه‌های دفاع هوایی و یا حداکثر چندین رادار دیگر متکی بوده‌اند همگی در مقابل حملات هوایی ایالات متحده ناکارآمد نشان داده‌اند و در مقابل استفاده نیروهای هوایی ایالات متحده از بمب‌های الکترومغناطیس و گرافیت ازهم فرو پاشیده‌اند. جمهوری اسلامی پنج راهکار همزمان «استفاده از سامانه‌هایی که با استفاده از سيستم‌هاي الكترواپتيك و فراگير مادون قرمز(در کنار رادار) اهداف خود را رهگيري مي‌كنند»، «پخش و گسترده نمودن رادارها در سراسر خاک ایران»، «استفاده همزمان از باندهای مختلف راداری نظیر VHF، UHF و ...»، «استفاده از رادارهای با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک دشمن» و «استفاده از خودروهای رفع آلودگی در اطراف سامانه‌های دفاع هوایی نظیر خودروهای رفع آلودگی رخش» می‌تواند ساختار دفاع هوایی خود را در مقابل استفاده دشمن از بمب‌های الکترومغناطیس و گرافیت حفظ نماید؛ اگرچه هیچ تحلیلگری منکر این مطلب نیست که استفاده دشمن از اینگونه تجهیزات می‌تواند بخشی از سامانه‌های دفاع هوایی مارا از کار اندازد، لکن نه همه آن‌ها را.

د) در پایان به‌منظور اثبات ادعای خود و برای اینکه به دادن شعار متهم نگردیدیم به سند راهنمای استراتژیک دفاعی(DSG) سال 2012 ایالات متحده که در سایت کاخ سفید و پنتاگون قابل دسترسی و دانلود کردن می‌باشد اشاره می‌نماییم. در این سند آمده است: «به‌منظور حمایت از منافع ملی ایالات متحده و دست‌یابی به اهداف استراتژی امنیت ملی سال 2010، نیروی مشترک نیازمند تنظیم مجدد قابلیت‌های خود و سرمایه‌گذاری‌های اضافی برای موفقیت در مأموریت‌های زیر می‌باشد: «مقابله با تروریسم و جنگ‌های نامنظم»، «جلوگیری از تهاجم[به ایالات متحده] و شکست آن»، «نمایش قدرت با وجود چالش‌های ضددسترسی/ ممانعت منطقه‌ای»، «مقابله با تسلیحات کشتارجمعی»، «انجام دادن عملیات بهطور موثر در فضای مجازی و فضا»، «حفظ بازدارندگی هسته‌ای موثر، امن و ایمن»، «دفاع از میهن و ارائه پشتیبانی به مقامات مدنی(غیرنظامی)»، «تأمین یک حضور باثبات»، «پیاده نمودن ثبات و عملیات‌های ضدشورش» و «اجرای عملیات‌های بشردوستانه، امدادرسانی و سایر عملیات‌های دیگر». در ذیل ماموریت‌های «نمایش قدرت با وجود چالش‌های ضددسترسی/ ممانعت منطقه‌ای(anti-access and area denial (A2/AD))» و «مقابله با تسلیحات کشتارجمعی» نام ایران قید شده است.
در توضیح مأموریت «نمایش قدرت با وجود چالش‌های ضددسترسی/ ممانعت منطقه‌ای» نیز آمده است «به‌منظور مقابله معتبر با دشمنان بالقوه و ممانعت از دست‌یابی آن‌ها به اهدافشان، ایالات متحده باید توانایی خود برای نمایش قدرت در مناطقی که دسترسی و آزادی عمل ما در آن‌ها به چالش کشیده شده را حفظ کند. در این مناطق، دشمنان خبره از قابلیت‌های نامتقارن شامل جنگ الکترونیک و جنگ سایبر، موشکهای بالستیک و کروز، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، مین‌گذاری و سایر روش‌ها به‌منظور پیچیده نمودن محاسبات عملیاتی ما استفاده می‌نمایند. کشورهایی نظیر چین و ایران به تلاش جهت دست‌یابی به ابزارهای نامتقارن به‌منظور مقابله با قابلیت‌های طرح‌ریزی قدرت ما ادامه می‌دهند، این در حالی است که تکثیر تسلیحات پیشرفته و تکنولوژی آن‌ها می‌تواند به بازیگران غیرحکومتی نیز تسری یابد. بر این اساس، نیروی نظامی ایالات متحده باید به سرمایه‌گذاری موردنیاز جهت حصول اطمینان از عملیات موثر در محیط‌های ضددسترسی/ ممانعت منطقه‌ای بپردازد. این موضوع می‌تواند شامل اجرای «مفهوم دسترسی عملیاتی مشترک»، حفظ قابلیت‌های زیرسطحی، توسعه یک بمب‌افکن خفاکار (استیلث) جدید، ارتقای توان دفاع موشکی و ادامه تلاش‌ها به‌منظور افزایش اثربخشی قابلیت‌های فضا- پایه مهم شود.»
این‌ها تنها بخشی از راهکارهای مقابله با بمب‌هایی است که به‌قول آقای وزیر قرار است تمامی سیستم‌های نظامی مارا از کار اندازند که به‌دلیل گستردگی تنها به ذکر نکاتی از آن اکتفا گردید که توضیحات مفصل در کتاب نگارنده و آقای سیدمجتبی تقوی نژاد باعنوان «ایالات متحده و ایران در تقابل استراتژیک؛ ابزارهای مقابله ایران در جنگ احتمالی» ارائه گردیده است.
و من الله التوفیق و علیه التکلان
طنین
خدا حفظت کنه آقا نیما مطالب خوبی نوشتی ولی خوب چه کنیم که بعضیا با تدبیرهاشون نکنه مملکت رو به باد بدن
مجید
Iran, Islamic Republic of
"و در عین حال که به توان و قدرت دفـاعی و نیروهـای بسیجی کشور افتخار می کنیم این امر واقعیتی انکار ناپذیر است."

وقتی اعتقاد دارید با یه بمب قدرت دفاعی و نیرو های بسیج مساوی با هیچی میشن، چطوری بهشون افتخار میکنین !؟

واقعیت چیز دیگه ایه. واقعیت اینه که افتخار "نمیکنین". من کاملا معتقدم شما به جمله ی "آمریکا با یه بمبش ..." با تمام وجود اعتقاد دارید.
بابا چرا خودمونو گول میزنیم؟ ....
اینا که همش...می زنن بعد ماست مالی می کنن.. تدبیرشون اینه؟!
علی
نخیر آقای ظریف. حرف... خطرناکی زدی که با این تفسیرها نمی‌توان آن را درست کرد. از این به بعد مواظب حرف ...باش
بردبار
Iran, Islamic Republic of
وقت که رئیس دولت می گوید خزانه خالی است به دشمنان ادرس می دهید وای به حال ظریف که می کوید که ما توانی دفاعی ندارم
هر دم از این باغ ..................................
احتیاج به دشمن ندارم
United States
هی ماله بکش به اون صحبت ها