سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

واردات فرش به اسم كفپوش حمام !

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 329617
واردات فرش ۱۲ متري به اسم كف پوش حمام، واردات انواع چيني به نام سراميك، واردات مكمل غذايي به جاي مكمل دارويي، واردات تكه‌تكه شده كالاهاي اولويت ۱۰ و سوءاستفاده از نام توليد داخل، محاسبه كيلويي تعرفه مودم و موبايل، وجود تعرفه به خاطر رنگ پارچه و... از جمله سوءاستفاده‌هايي است كه با اصلاح تعرفه‌ها و قوانين و مقررات دست وپاگير اصلاح خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از جوان، واردات فرش ۱۲ متري به اسم كف پوش حمام، واردات انواع چيني به نام سراميك، واردات مكمل غذايي به جاي مكمل دارويي، واردات تكه‌تكه شده كالاهاي اولويت ۱۰ و سوءاستفاده از نام توليد داخل، محاسبه كيلويي تعرفه مودم و موبايل، وجود تعرفه به خاطر رنگ پارچه و. . . از جمله سوءاستفاده‌هايي است كه با اصلاح تعرفه‌ها و قوانين و مقررات دست وپاگير اصلاح خواهد شد.

مسعود كرباسيان، رئيس كل گمرك ايران روز گذشته در جمع خبرنگاران اگر‌چه تمايلي به رسانه‌اي شدن مطالبش نداشت اما با بيان مطالب فوق پرده از وضعيت نابساماني برداشت كه تلاشي مجدانه و عزمي راسخ مي‌خواهد.

وي كه مهم‌ترين كار عملي دولت يازدهم را در حوزه اقتصاد و در ۱۰۰ روز اول با آزاد‌سازي داروها و كالاهاي اساسي كرده است و نقش مؤثري در بازگشت اميد و آرامش داشته است در اين باره و در پاسخ به سؤال خبرنگار«جوان» گفت: زماني ‌ ‌كشور با درآمدهاي نفتي واردات به ۷۵ ميليون دلار رسيد و حتي اجازه واردات سير و گردو‌ي چيني هم داده شد اما امروز در تلاشيم با اصلاح تعرفه‌ها و آمارها از هر گونه سو‌ءاستفاده از تعرفه‌ها جلوگيري كنيم.

وي در پاسخ به سؤال ديگر «جوان» مبني بر اينكه چرا به رغم تحميل تحريم باز هم تمايل به كالاهاي لوكس و مصرفي كاهش پيدا نكرد و درآمد گمرك از محل كالاهاي مصرفي مانند خودروهاي لوكس در بودجه افزايش يافت و آيا تعرفه‌ها به سمتي پيش خواهد رفت تا واردات پس از رفع تحريم‌ها بيشتر ‌تمركز بر واردات كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي پيدا كند، گفت: با اصلاح قوانين و تعرفه‌ها كه با همكاري وزارت صنعت در حال انجام است فرآيند واردات شفاف‌تر و روان‌تر شده و از هر‌گونه تخلف جلوگيري خواهد شد.

وي ادامه داد: هم اكنون عوارض گمركي براي مودم كيلويي ۱۵۰۰ تومان است كه در هيچ نقطه‌اي از جهان براي مودم تعرفه كيلويي در نظر گرفته نمي‌شود يا ما هم اكنون تعرفه چادر با رنگ مشكي داريم كه با بازنگري مجدد تعرفه‌ها دگرگون خواهد شد.

وي تأكيد كرد: اگر تعرفه‌ها از حد مشخصي بالاتر برود به معناي چراغ سبز به قاچاقچيان و سوق دادن واردكنندگان به سوءاستفاده از تعرفه‌ها است لذا بايد رابطه منطقي بين تعرفه ايجاد شود.

كرباسيان با اشاره به اينكه هر يك روز خواب كالا در گمرك يك درصد به هزينه كالا مي‌افزايد، گفت: تا پيش از اين روزانه و به طورمتوسط دو بخشنامه براي گمركات صادر مي‌شد و كار ترخيص و صادرات را سخت مي‌كرد.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون واردات از گمركات در برخي كالاها هر دلار بيش از ۶ هزار تومان تمام مي‌شود، افزود: در چنين شرايطي فعالان ترجيح مي‌دهند به جاي خواب سرمايه در گمرك از مبادي ديگري براي واردات استفاده كنند.

معاون وزير اقتصاد با اشاره به رايزني‌ صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: بر همين اساس قرار است طبقه‌بندي تعرفه‌ها محدود شود و به خاطر همين از ۲۵ تعرفه به ۱۵‌تعرفه رسيديم.

سهم گمرك در بودجه

رئيس گمرك ايران همچنين از درآمد ۸۶ هزار ميليارد ريالي در لايحه بودجه سال ۹۳ خبر داد و گفت: درآمد گمركي سال جاري ۱۰۰ هزار ميليارد ريال بود كه ۲۰ هزار ميليارد از اين درآمدها بنا بود از محل خودرو تأمين شود اما بنابه قوانين گمركي در سال جاري اين درآمد حاصل نشد.

معاون وزير اقتصاد درباره رقم درآمدهاي محقق شده در سال جاري گفت: ميزان درآمد هفت ماهه امسال ۳۵ هزار ميليارد ريال بوده است.

رئيس كل گمرك از برنامه اين بخش براي راه‌اندازي سيستم اظهارنامه از راه دور در هفته‌هاي آينده خبر داد و گفت: حذف فرآيندها و آئين‌نامه‌هاي قانوني دست و پا‌گير الكترونيكي شدن صدور مجوزها، الكترونيكي شدن ليست كالاها و مجوزها و برداشته شدن محدوديت براي صادرات از برنامه‌هايي است كه در دستور كار قرار گرفته است.

رئيس كل گمرك با تأكيد بر ضرورت محدود‌سازي دامنه حقوق و سود گفت: اولويت اول ما دارو و كالاي اساسي بود به همين خاطر نسبت به رفع مشكلات اقدام كرديم و هم‌اكنون مشكلي در اين زمينه نداريم.

كرباسيان به عدم ترخيص كالاهاي مخابراتي اشاره كرد و گفت: كسي كه كالاهاي غيراستاندارد وارد مي‌كند، نمي‌تواند انتظار ترخيص آن را از گمرك داشته باشد چراكه مردم بايد به كالاهاي ترخيص شده از گمرك اعتماد كنند.

پرده‌برداري از يك تخلف بزرگ در گمرك بوشهر

وي در ادامه از يكي از تخلفات بزرگ گمركي در هشت سال گذشته خبر داد و گفت: چطور ممكن است كه شش سال مداوم در بوشهر يك فرد اقدام به جعل سند بانكي كند و پول را در جيب خودش بگذارد و همان فرد نيز مهر تأييد تسويه را پاي كار بزند؟! اين يك خيانت به مردم است. عده‌اي با كمترين درآمد در آن مناطق كار و عده‌اي اين چنين به كشور خيانت مي‌كنند.

رئيس كل گمرك ايران با اشاره به اينكه در موارد ديگر مثلاً اتوبوس را با كلي مسافر براي بازرسي احتمال قاچاق سوخت توسط آن متوقف مي‌كنند اما بعضا كانتينرهاي بزرگ قاچاق سوخت به راحتي تردد مي‌كنند، گفت: بدون وجود دستگاه‌هاي «ايكس ري» بازرسي مناسب در گمرك غير‌ممكن است. به عنوان مثال چندي پيش سه كاميون ال. پي. جي پر از مشروب در گمرك‌هاي شرق كشور كشف شد كه بدون دستگاه ايكس ري اين كشف غير‌ممكن بود.

كرباسيان همچنين از فسادآور بودن برخي مقررات وضع شده خبر داد و گفت: به عنوان مثال قرار دادن برخي كالاها در اولويت ۱۰ مشكل ساز شد و با سو‌ءاستفاده از ترفند توليد داخلي كالا را قطعه قطعه وارد كردند مثلاً در يخچال را از يك سمت و كمپرسور يخچال را از سمت ديگر وارد و اينجا سر هم كرده و وارد بازار كردند.

وي با اشاره به اينكه درآمد در گمرك اولويت دست چندم ما است و حل مشكلات مردم در دستور كار قرار دارد، گفت: اين زيبنده نيست كه خودرو مازراتي راحت ترخيص شود اما داروي مورد نياز مردم در گمرك بماند.

كرباسيان با بيان اينكه با بيمه‌ها موضوع بن بيمه را عملياتي مي‌كنيم، افزود: در گذشته آمارها مثل موبايل به صورت كيلويي اعلام مي‌شد كه اين آمارها را به روز خواهيم كرد و با الكترونيكي شدن گمرك‌ها مي‌توانيم در همه بخش‌ها آمارها را حتي روزانه اعلام كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *