پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

توافق‌با ایران،مانندتوافق‌آمریکاباشوروی است!

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 329111
فرید زکریا، تحلیلگر و روزنامه‌نگار آمریکایی، یادداشتی خطاب به دشمنان توافق ایران و ۱+۵ نوشته و به آنان خاطر‌نشان کرده‌ که‌‌ نباید از این توافق بترسند و در این باره، نمونه‌ای تاریخی ‌به دشمنان ایران یادآوری کرده است.
به گزارش جهان، فرید زکریا، ستو‌ن‌نویس و تحلیلگر آمریکایی، خطاب به دشمنان منطقه‌ای ایران گفت: نگران نباشید. ‌با توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ اتفاق خاصی نیفتاده است و آنان می‌توانند همچنان با همراهی آمریکا علیه ایران دشمنی کنند.

به گزارش تابناک، وی می‌نویسد کشورهایی که با توافق ایران و غرب مخالفت می‌کردند، قابل پیش‌بینی بودند، ولی اینک وضعیت کمی گیج‌کننده است، حال آن که توافق خاصی نشده است. ایران برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد، و فقط بازرسی‌ها بیشتر شده است.

زکریا ادامه می‌دهد: چنین وضعیتی بازگشت به سال ۲۰۰۳ است. در سال ۲۰۰۳ هم ایران چنین توافقی را پذیرفت؛ منتها با داشتن ۱۶۰ سانتریفیوژ و اکنون این توافق را پذیرفته‌ با داشتن حدود ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ!

این تحلیلگر آمریکایی می‌نویسد: هرچند تحریم‌های سنگینی در ‌این روزها بر ایران تحمیل شده، در خلال یک دهه توسعه فنی زیادی را در تأسیسات هسته‌ای داشته است. هزاران دانشمند و متخصص‌ دارد و برای کشور که دارای در‌آمد نفتی است، هزینه‌کرد در این حوزه چندان هم زیاد نیست.

او می‌افزاید: بر پایه برآورد‌ها، ایران حتی در دوران تحریم نیز حدود ۶۹ میلیارد دلار نفت فروخته است. هرچند توافق هسته‌ای ایران و غرب، توافقنامه مهمی است، ‌تنها یک توافقنامه موقت است و نه یک توافق نهایی؛ رسیدن به یک توافق نهایی بسیار دشوار است.

وی خطاب به دشمنان ایران در منطقه همچون سعودی‌ها و صهیونیست‌ها می‌نویسد: شما راحت باشید. ایران و آمریکا در‌‌ چند موضوع بسیار اساسی با هم اختلاف‌نظر عمده دارند. موضوعاتی چون‌ رژیم اسرائیل، حمایت ایران از حزب‌الله و گروه‌های شبه نظامی در عراق از جمله موضوعاتی است که دو کشور را دشمن نگه داشته است.

زکریا این گونه نتیجه می‌گیرد که ایران ـ در بخشی ـ تا مدت‌ها دشمن آمریکا‌ خواهد بود، زیرا برخی از چهارچوب‌های موجودیت جمهوری اسلامی ایران، تحرکات ضد آمریکایی آن است؛ بنابراین، دشمنان ایران نباید انتظار داشته باشند ‌اتفاقی که در زمان نیسکون و مائو در روابط چین و آمریکا اتفاق افتاد، رخ داده باشد، چنین حسی وجود ندارد. توافق ایران و آمریکا، چیزی ‌شبیه توافق شوروی و آمریکا درباره کنترل تسلیحات است؛ جایی که دو دشمن برای کنترل تسلیحات به زمینه‌های مشترکی با هم دست یافتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *