يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

شیوع طلاق به دوران نامزدی کشیده شد

يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۲۹
کد مطلب: 327255
افزایش طلاق در طی سال های اخیر به مهمترین دغدغه نهادهای اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده، اما رشد و تعمیم این پدیده به سال های ابتدایی تشکیل زندگی و به خصوص دوره نامزدی این نگرانی ها را بیش از پیش افزایش داده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ازدواج همیشه مورد تاکید و سفارش اسلام بوده و طلاق مقبوح و ناپسند شمرده شده است. با این وجود طلاق نیز شانه به شانه ازدواج حضور داشته، اما در سال های اخیر میزان آن به شکل نگران کننده ای افزایش یافته است.

کارشناسان حوزه اجتماعی و فرهنگی معتقدند علاوه بر دلایل متعدد در شکل گیری طلاق در بین خانواده ها، تغییر سبک زندگی در استانی با فرهنگ و بافت سنتی، طی سال های اخیر با روند سریعی اتفاق افتاده و در کنار آن عدم پایبندی به مولفه های اخلاقی و اعتقادی موجب شده که بنیان خانواده ها سست و با کوچکترین تلنگری از هم گسسته شود.

آنها تاکید دارند که خود طلاق شاید پدیده قبال توجهی نباشد، ولی تبعات اجتماعی و فرهنگی آن نتایج اسف باری برای جامعه داشته و ناهنجاری های اجتماعی را در طی سال های بعد شامل می شود. یکی از اساتید روانشناسی اجتماعی که در این زمینه تحقیقات گسترده ای داشته است، عدم برخورداری از مهارت های زندگی و مهارت های ارتباط موثر و در نتیجه عدم تفاهم را از عوامل مهم بروز طلاق در جامعه بویژه این استان می داند.

قربان کیانی یادآور شد: قبل از ازدواج میزان آشنایی دختر و پسری که با هم قصد ازدواج دارند، به دلیل عدم برخورداری از مهارت های ویژه بسیار اندک و بیشتر رویاپردازانه و خیال بافانه است. چنانچه کسانی که قبل از ازدواج با هم آشنایی دارند، حتی در این آشنایی تنها جلوه های مثبت زندگی را تجربه می کنند.

ازدواج بین دو نسل؛ عامل مهم در رشد طلاق
وی با تاکید به اینکه باید توجه کرد که ازدواج مانند سکه دو رو دارد که یک روی آن خوب، آرامش بخش و زیباست ولی روی دیگر آن نیز دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی و تامین نیازهای آن است، افزود: هر چند که در دنیای خیال می توان خانه ای از عشق ساخت و در آن زندگی پر از شور و مهربانی را راه انداخت، اما بی شک عشق به تنهایی کافی نخواهد بود.

کیانی با اشاره به عوامل موثر در افزایش طلاق در جامعه سنتی استان اردبیل، به وجود برخی اختلافات سنی در ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: گاه دیده می شود که حتی زوجین به دو نسل متفاوت تعلق دارند و بی شک این دو از توانایی درک نیازهای همدیگر عاجز هستند.

وی شیوع و رشد اینگونه ازدواج ها را نگران کننده برشمرد و تاکید کرد که رشد افراد مجرد بویژه در بین مردان و افزایش سن ازدواج باعث شده که بسیاری از خانواده ها به ازدواج با تفاوت سنی زیاد نیز تمایل داشته باشند که این موضوع باعث عدم تفاهم در زندگی مشترک و بالطبع ازدیاد طلاق می شود.

استاد دانشگاه های اردبیل تفاوت های خانوادگی، رشد نگرش خانواده های اصیل و غیر اصیل در بین برخی خانواده ها و تداخل فرهنگ شهری و روستایی را از دیگر عوامل رشد طلاق در این استان دانست و ادامه داد: فرزندان این خانواده ها وقتی به ناچار با فردی از خانواده دیگر ازدواج می کنند همیشه از بالا به او نگریسته و فرد مقابل را تحقیر می کنند که این امر در دراز مدت طلاق را در زندگی آنها رقم می زند.

ازدواج نیازمند تطابق الگوی های خانوادگی است
این روانشناس تفاوت در الگوهای والدینی و خانوادگی را الگوهای رفتاری خاصی دانست و متذکر شد: این الگوها از والدین به فرزندان انتقال یافته و هنگام تشکیل خانواده هر یک از زوجین باید از الگوهای والدینی طرف مقابل آشنایی داشته باشند و سعی کنند تا حدودی خود را با آن الگو ها تطابق بدهند که این خانواده هویت ویژه ای خواهد داشت و محصول تطابق دو الگوی خانوادگی است.

وی به عدم آشنایی با حقوق متقابل و لزوم رعایت دوجانبه از سوی زوجین اشاره کرد و افزود: هرکس در زندگی مشترک دارای حقوق و تکالیفی است که شناخت و التزام عملی به انجام آنها می تواند گره گشای مشکلات بسیاری باشد. کیانی اعتیاد را از عوامل دیگر طلاق در استان اردبیل عنوان کرد و بیان داشت: امروزه اعتیاد باعث بسیاری از نابسامانی های اجتماعی از جمله بروز طلاق می باشد که اگر هنگام ازدواج یکی از طرفین به اعتیاد طرف مقابل پی ببرد، به احتمال بسیار طلاق نتیجه آنست.

خیانت مهمترین دلیل طلاق در بین خانواده ها
وی عدم رعایت شاخص های اخلاقی در خانواده ها را از عوامل دیگر طلاق برشمرد و اضافه کرد: برخی از زوجین به دلیل عدم پایبندی به باورها و اعتقادات دینی و مذهبی، زندگی بی بندباری را دنبال می کنند که همین باعث عدم استواری و لغزنده شدن مبنای زندگی مشترک می شود. بسیار دیده می شود افراد متاهل که مبنای زندگی مشترک استواری ندارند در این میدان نقش آفرینی می کنند.

این محقق حوزه روانشناسی اجتماعی با اشاره به عدم پایبندی و بی توجهی به تعهد و وفاداری در زندگی مشترک تصریح کرد: این فرایند با ظهور و گسترش پدیده بدحجابی و نیز از بین رفتن حدود روابط دو جنس در اماکن عمومی شدت بیشتری یافته و گستره طلاق را در جامعه وسیع تر می کند. چیزی که تا بیش از این به دلیل برخورداری از بافت سنتی کمتر در جامعه اردبیل مشاهده می شد.

وی با بیان اینکه تغییر الگو و سبک زندگی به عنوان یکی از نکاتی است که در جامعه امروزی از ابعاد نسبتا وسیعی برخوردار می باشد، ادامه داد: این تغییرات از سویی موجب نابسامانی اجتماعی شده و از سویی دیگر با مرزهای اخلاق اجتماعی اصطکاک ایجاد می کند. به نوعی می توان گفت گه در این استان ازدواج های سنتی و طلاق های مدرن را شاهد هستیم.

کیانی معتقد است ازدواج که مورد تایید و تاکید فرهنگ دینی و اجتماعی است وقتی با وظایف خانه داری و یا بچه داری همراه می شود و از سویی این تکالیف با پیشرفت و ارتقای اجتماعی و سطح جایگاه اجتماعی زن اصطکاک می یابد، برای زنان امروز ناخشنودی و احساس نارضاینی را به دنبال دارد.

شکل گیری شخصیت خودباخته با الگوگیری از ماهواره
وی در بیان تغییر سبک زندگی و دوگانگی فرهنگی در جامعه ای که هنوز به سنت های خود پایبند است، عنوان کرد: این تغییر از عوامل متعددی متاثر می شود که یکی از آنها برنامه های ماهواره ای بویژه برنامه هایی است که با رویکردی اومانیستی سعی در القای ارزش ها و نگرش های جامعه غربی به خانواده های جوامع دیگر را در سر دارند.

این روانشناس با بیان اینکه شبکه های خانوادگی ماهواره ای به تغییر هویت این افراد و شکل گیری شخصیتی خود باخته منتهی می شود، اضافه کرد: زن مسلمان رفته رفته حجاب را سبک می شمارد و به مسائل شرعی اهمیت نمی دهد و این رفتارها را نشانه رشد و روشنفکر بودن خود می پندارد و اینگونه است که سبک زندگی فرد دچار استحاله می شود.

وی تغییر و تحول در نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات و نوع حرف زدن و رفتار فرد در روابط بین فردی را نتیجه استحاله فرهنگی دانست و متذکر شد: در این حالت الگوی زندگی فرد، شخصیت سریال شبکه های ماهواره ای می شود و همین زمینه از هم پاشیدگی خانواده ها و رشد بیمارگونه پدیده طلاق در جامعه را رقم می زند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *