پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

اعتراض روزنامه‎نگاران آمريکايي به کاخ سفید

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 326899
ده ها سازمان خبری آمریکایی نسبت به محدودیت‌های تصویربرداری و فیلمبرداری از باراک اوباما در حین انجام وظایف رسمی خود اعتراض کردند.
به گزارش جهان، باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: در همین حال دو گروه خبری از اعضای خود خواستند که استفاده از تصاویر و ویدئوهای رسمی که توسط کاخ سفید گرفته می‌شود را متوقف و آنها را به عنوان«تبلیغات دولتی» رد کنند.

نامه‌های سازمان‌های خبری به جی کارنی مسئول روابط عمومی کاخ سفید شامل مواردی است که در آنها عکاسها اجازه پوشش خبری برنامه هایی را که از سوی مقامات دولتی، خصوصی اعلام می‌شود پیدا نمی‌کنند در حالیکه کاخ سفید با انتشار تصاویر این برنامه‌ها به ارزش خبری آنها اذعان کرده است.

در این نامه آمده است: مطمئنا وقتی آنها دست خود را مقابل لنز دوربین یک خبرنگار می‌گیرند، با این کار مردم را از دسترسی به اطلاعات مستقل درباره عملکرد دولت محروم می‌کنند.

در این نامه همچنین آمده است، محدودیت‌های کاخ سفید نگرانی‌هایی را درباره نقض بند اول قانون آزادی مطبوعات و داشتن نظارت مستقل روی عملکرد دولت نقض می‌کند.

اتحادیه مطبوعات که آسوشیتدپرس نیز در آن عضویت دارد همچنین اعلام کرد: این محدودیت دسترسی برخلاف تعهد اوباما برای تشکیل یک دولت شفاف تر است.

این گروهها خواستار یک دیدار فوری با کارنی درباره نحوه احیای دسترسی کامل مطبوعات به برنامه‌های مربوط به اوباما شدند.

همچنین روسای سردبیران خبری و سردبیران رسانه ای خبرگزاری آسوشیتدپرس با ارسال نامه ای به اعضای خود از آنها خواستند که استفاده از تصاویر و ویدئوهای ارسالی از سوی کاخ سفید را متوقف کنند.

آسوشیتدپرس اعلام کرد: سیاست این خبرگزاری این است که از تصاویر ارسالی کاخ سفید تنها در صورتی که ارزش خبری قابل توجهی داشته باشد یا در اماکنی که خبرگزاری‌ها انتظار دسترسی به آن را ندارند، نظیر اقامتگاههای خصوصی کاخ سفید گرفته شده باشد، استفاده کند.

جاش ارنست سخنگوی اوباما اعتراضات سازمانهای خبری را بخشی از یک تنش طبیعی توصیف کرد که بین روزنامه نگارها و آنچه که آن را پوشش می‌دهند، وجود دارد.

از جمله رخدادهایی که کاخ سفید خودش تصاویر مربوط به آن را منتشر کرده و دسترسی روزنامه نگاران را محدود کرده است شامل دیدار اوباما با ملاله یوسف زای فعال حقوق بشر پاکستانی در ۱۱ اکتبر، دیدار با رهبران مذهبی آفریقایی- آمریکایی در ۲۶ اوت، دیدار مذاکره کنندگان فلسطینی و صهیونیستی و جو بایدن معاون رئیس جمهور در ۳۰ ژوئیه، دیدار با هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در ۲۹ ژوئیه هستند.

کاتلین کرول دبیر اجرایی آسوشیتدپرس و نایب رئیس این خبرگزاری گفت: ما نمی‌خواهیم از رئیس جمهور حین پوشیدن جوراب‌هایش هر روز صبح عکس بگیریم. بلکه صرفا می‌خواهیم هنگام امضای مصوبات و دست دادن با دیگر سران از او تصویر داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *