يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
نادران در اخطار قانون اساسی:

جابه‌جایی ردیف‌های بودجه غیرقانونی است

نباید مجوز تغییر سقف بودجه را به دولت داد
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 323270
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: درخواست دولت برای جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و تغییر سقف‌ها با اصل ۵۴ قانون اساسی مغایرت دارد و این درخواست دولت مورد انتقاد ما است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری، در اخطاری با استناد به اصل ۵۴ قانون اساسی اظهار داشت: تذکر بنده ناظر به بحثی است که درباره تبصره ۱۰ لایحه اصلاح قانون بودجه در مجلس مطرح است؛ آنچه که دولت در تبصره ۱۰ پیشنهاد داده با اصل ۵۴ قانون اساسی مغایرت دارد.

وی ادامه داد: هزینه‌های پرسنلی با هر مبنای رشدی قابل پیش‌بینی است و اینکه دولت بگوید این موضوع غیرقابل پیش‌بینی است، درست نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مشکل اینجاست که دولت یک اجازه کلی برای جابه‌جایی ردیف‌ها می‌خواهد که این درخواست دولت مورد ایراد و انتقاد است، چرا که با این مصوبه، دولت اردیبهشت سال آینده تنها یک گزارش درباره جابه‌جایی ردیف‌ها به مجلس می‌دهد و مجلس هیچ دخل و تصرفی نمی‌تواند در آن جابه‌جایی‌ها انجام دهد.

نادران اضافه کرد: متاسفانه در این تبصره مشخص نیست که اجازه جابه‌جایی‌ها برای چه سرفصل‌هایی است و تنها با تصویب این تبصره مجلس به دولت اجازه می‌دهد که برای هزینه‌ها و اعتبارات پرسنلی اجازه جابه‌جایی اعتبارات و ردیف‌ها را ندارد، بنابراین موضوع روشن و شفاف نیست و تصویب این پیشنهاد به دولت اجازه می‌دهد که الزام قانونی را بردارد و سقف‌ها را تغییر دهد.

وی تاکید کرد: با تصویب تبصره ۱۰ اجازه دخل و خرج خزانه را به دولت می‌دهیم و دولت به راحتی می‌تواند ردیف‌ها و سرفصل‌ها را جابه‌جا کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس نیز در پاسخ به اخطار نادران گفت: این اخطار وارد نیست؛ حوزه‌ای که دولت برای آن مجوز خواسته، تنها هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر پرسنلی در حقوق و مزایا است و ما برای جبران کسری بودجه در پایان سال باید این مجوز را می‌دادیم، اما امروز این کار را زودتر انجام می‌دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *