چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۱

سانسور خوب و سانسور بد!

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 323199
از نظر اين عده، صدا و سيما نيز بايد از بيان مطالبي که با استراتژي آن‌ها مخالف است خودداري کند. به همين دليل از صدا و سيما مي‌خواهند هر آن‌چه را به ضرر سياست‌هاي آن‌ها و دولت يازدهم است سانسور کند؛ مثلاً گلايه مي‌شود که چرا پس از سفر نيويورک سخنان وزير خارجه امريکا را - که گفته بود هنوز هم گزينه نظامي روي ميز است- بازتاب داده و به گونه‌اي اصل سفر را زير سؤال برده است.
به گزارش جهان، حجت الاسلام قاسم روانبخش در وبلاگش نوشت:

شعارهاي "آزادي بيان" و " دانستن حق مردم است" از جمله شعارهايي است که در دوران حاکميت مدعيان اصلاحات شنيده مي‌شد و بر لوگوي روزنامه‌هايشان نيز خودنمايي مي‌کرد. اين شعار که از شعار‌هاي اصلي ليبراليزم است مبناي عمل اين جريان سياسي قرار گرفته و به حربه‌اي عليه اصول‌گريان تبديل شده بود. ولي عملکرد اين مدعيان نشان مي‌داد که آزادي بيان فقط و فقط در راستاي اهداف آن‌ها بجاست و هر‌گاه به ضرر آن‌ها تمام شود، بايد با آن برخورد شود و واقعيت‌ها سانسور گردد. به عنوان نمونه در آن زمان روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در پوشش اين شعار فريبنده، به مقدسات مردم و ارزش‌هاي الهي هجوم مي‌آوردند و پاسخ به اعتراض مردم همين يک جمله بود که آزادي بيان از هر چيزي حتي از دين هم مهم‌تر است! حتي آقاي خاتمي در سالروز دوم خرداد در سال ۷۷ در دانشگاه تهران اعلام کرد "چنان چه آزادي در برابر دين قرار گيرد، اين دين است که بايد محدود شود نه آزادي"! ولي همين مدعيان آزادي زماني که منافعشان به خطر مي‌افتاد، در برابر سخنان منطقي و برهاني آيت‌ا... مصباح در نماز جمعه تهران موضع گرفته، خواهان تعطيلي آن مي‌شدند!، رئيس وقت صدا و سيما را به علت پخش برنامه «چراغ» و برخي ديدگاه‌هاي مطرح شده در آن مورد هجمه قرار مي‌دادند و.... اين واکنش‌ها از جانب مدعياني صورت مي‌گرفت که گستاخانه تصريح مي‌کردند مي‌توان عليه خدا هم تظاهرات کرد، قرآن را نقد نمود و امام زمان(عج) را استيضاح کرد! امروز برخي از همان مدعيان که مجدداً به نان و نوايي رسيده‌اند، همان استراتژي را دنبال مي‌کنند؛ از يک سو علاقه دارند مميزي کتاب برداشته شود تا در پناه شعار آزادي بيان، هر رطب و يابسي به دست چاپ سپرده شود و فرهنگ ديني جامعه مورد تاخت و تاز قرار گيرد و روزنامه‌ها و رسانه‌هاي، مکتوب و ديجيتال هر آن‌چه را مي‌خواهند بنويسند و منتشر کنند، حتي در سالروز عيد ولايت امير المومنين(ع) در روزنامه بهار اصل ولايت و امامت آن حضرت را زير سؤال ببرند و از سوي ديگر آن چه منافع آن‌ها را تهديد مي‌کند کاملا سانسور شود! موارد زير را مي‌توان از استثنائات آزادي بيان دانست که مدعيان اصلاحات يا برخي سينه زنان زير پرچم اعتدال به آن معتقدند:

۱. محرمانه بودن مذاکرات

يکي از اصولي که ظاهراً خواست طرف ايراني در مذاکرات ژنو بوده، محرمانه بودن مذاکرات تا حصول نتيجه است. متاسفانه تا‌کنون هيچ گزارش رسمي از سوي هيات مذاکره کننده منتشر نشده و آن‌چه از مذاکرات انتشار يافته، همه از منابع خارجي است. اين درحالي است که بنا بر گزارش برخي خبرگزاري‌ها بيش از ۳۴ نفر خبرنگار به همراه هيات مذاکره کننده به ژنو برده شده بودند! براساس شنيده‌ها، در روزهاي اخير برخي به دنبال تصويب طرحي د‌ر شوراي امنيت ملي بوده‌اند تا بر اساس آن، نقد و بررسي مذاکرات هسته‌اي در رسانه‌ها ممنوع اعلام شود. ولي خوشبختانه طراحان اين طرح به مقصود خود نرسيده‌اند.

۲. صدا و سيما

از نظر اين عده، صدا و سيما نيز بايد از بيان مطالبي که با استراتژي آن‌ها مخالف است خودداري کند. به همين دليل از صدا و سيما مي‌خواهند هر آن‌چه را به ضرر سياست‌هاي آن‌ها و دولت يازدهم است سانسور کند؛ مثلاً گلايه مي‌شود که چرا پس از سفر نيويورک سخنان وزير خارجه امريکا را - که گفته بود هنوز هم گزينه نظامي روي ميز است- بازتاب داده و به گونه‌اي اصل سفر را زير سؤال برده است. در همين راستا اين روزها در روزنامه‌ها و سايت‌هاي وابسته به جريان مذکور، صدا و سيما به شدت مورد حمله قرار گرفته است:"‌صدا و سيما و مشخصا مديران ارشد اين رسانه يک بار برا‌ي هميشه بايد تکليف خود را با افکار عمومي روشن کنند و خودشان را آن گونه که به واقع هستند به مردم معرفي کنند. رفتار صدا و سيما با دولت مانند رفتار يک پدر با فرزند سر راهي است"! سايت وابسته به آقاي هاشمي هم سخنان ايشان مربوط به سال ۶۳ را به‌گونه‌اي انعکاس مي‌دهد که گويا مربوط به همين امروز است: «آقاي هاشمي: صدا و سيما از عاقبت صدام عبرت بگيرد!» در برخي سايت‌ها و رسانه‌هاي ديگر حتي به ميزان حقوق دريافتي کارمندان اين رسانه و تفاوت آن با ديگر کارمندان پرداخته و به نحوي سعي شده است از هر زاويه‌اي، رسانه ملي را از چشم مردم بيندازند.

۳. روزنامه کيهان

اين روزها روزنامه کيهان که به تنهايي نقش يک لشکر را ايفا مي‌کند در برابر جريان سازش ايستاده و اردوگاه آن‌ها را به هم ريخته است به طوري که بي‌بي‌سي مي‌گويد جام زهري که در غرب براي رهبري ايران تهيه شده بود با لگد! کيهان به زمين ريخت. با مروري بر رسانه‌هاي جريان مذکور مشاهده مي‌شود که با چه حجمي به آقاي شريعتمداري و روزنامه کيهان هجمه مي‌کنند! هدف آن‌ها، خاموش شدن روشن‌گري‌هاي بجا و به‌موقع کيهان است.

۴. مداحان کشور

يکي ديگر از رسانه‌هاي غير مکتوب، شبکه مداحان کشور است. مداحان اهل بيت(ع) که به دليل عشق و علاقه مردم به اهل بيت(ع)، محبوبيت خاصي دارند از باب اين‌که ديانت ما عين سياست ماست، در مراسم خود به مسائل سياسي نيز اشاره‌اي مي‌کنند و به برخي مسائل، در لابه‌لاي مراسم‌شان پاسخ مي‌دهند. از آن‌جايي که ماه محرم و صفر نزديک است، جريان سازش و به اصطلاح اصلاح‌طلبي با احساس خطر از اين موقعيت، تهاجم گسترده‌اي را بر ضد مداحان اهل بيت(ع) آغاز کرده‌اند تا جلوي تاثير سخنان آن‌ها گرفته شود.

۵. تابلو و بيلبورد ممنوع!

اين دسته از مدعيان آزادي بيان، تا آن‌جا پيش رفته‌اند که حتي وجود چند عدد تابلو و بيلبورد با عنوان "صداقت آمريکايي" در سطح شهر تهران را برنمي‌تابند و آن را مخالف با سياست‌هاي خويش تلقي مي‌کنند! گويا اين مدعيان خود را موظف مي‌دانند در برابر اتهام بي صداقتي به طرف امريکايي از امريکايي‌ها دفاع کنند. در حالي که صداقت امريکايي‌ها با جمع‌آوري بيلبوردها اثبات نمي‌شود، بايد در ميدان عمل، خود را نشان دهند.

۶. نمايندگان مجلس

قرار بود مجلس در راس امور باشد ولي متاسفانه جريان مذکور تحمل اظهار نظر نمايندگان مردم را نيز ندارند. از يک سو مي‌گويند که چون گزارش آقاي وزير را به بيرون درز داده‌ايد، ديگر نبايد گزارشي به کميسيون داده شود و از سوي ديگر به نمايندگان مجلس روا مي‌دارند که چرا در‌باره وزراي پيشنهادي چنان اظهار نظر کرده‌اند و يا چرا به فلان وزير رأي نداده‌اند و...

بي‌ترديد اين‌گونه سياست‌ها نتيجه عکس خواهد داد؛ چرا که اين‌گونه افراد همانند گذشته، خود را در برابر مردم و افکار عمومي قرار مي‌دهند و طولي نخواهد کشيد که بي اعتباري خود را مشاهده خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *