جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

شبکه تلویزیونی مشترک ایران و سوریه

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 323043
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:در تلاش هستیم تا یک شبکه مشترک تلویزیونی راه‌اندازی کنیم و از طریق این شبکه اهداف بلندمدت دو کشور در زمینه وحدت کشورهای اسلامی را دنبال کنیم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم مراسم امضای یادداشت تفاهم میان ایران و سوریه ظهر امروز شنبه یازدهم آبان با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

علی جنتی وزیر ارشاد پس از امضای این تفاهمنامه در سخنانی گفت: دیدار وزیر اوقاف سوریه از ایران به منظور تبادل نظر در زمینه مسائل مشترک و همکاری‌های بیشتر در حوزه اوقاف انجام گرفت. در طول سه روزی که وی و هیئت همراه در تهران بودند مذاکرات خوبی داشتیم و جمعی از علما و دانشمندان سوری به همراه وی به ایران آمده که در نهایت مذاکرات منجر به امضای یادداشت تفاهم شد.

وی گفت: این یادداشت تفاهم می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری ایران و سوریه در زمینه‌های فرهنگی، دینی، اوقاف و امور خیریه باشد. در این یادداشت همچنین زمینه‌های همکاری مختلفی برشمرده شده است که از آن جمله بهره‌گیری خطبه‌های نماز جمعه در دو کشور برای ایجاد وحدت بیشتر بین مسلمانان است.

وی همچنین به بندهای همکاری مندرج در این تفاهم اشاره کرد و گفت: وحدت بین مسلمانان و مقابله با هر نوع اندیشه افراطی و تفکیری در راس این بندها قرار دارد همچنین دعوت به تقریب بین مذاهب اسلامی و از میان برداشتن برخی اختلافات فکری بین اهل تسنن و تشیع، همکاری در زمینه‌های تبلیغ دینی و احیای میراث مکتوب عربی و اسلامی که هر دو کشور از این منابع برخوردارند در این تفاهمنامه پیش‌بینی شده است.

وزیر ارشاد همچنین از پیش‌بینی کمیته علمی و فقهی بین ۲ کشور خبر داد و گفت: این کمیته در باب انتشار کتاب در موضوع احادیث نبوی، فقه بین مذاهب اسلامی و شناسایی موارد اختلاف بین مذاهب مختلف فعالیت خواهد کرد.

جنتی ادامه داد:‌همچنین در تلاش هستیم تا یک شبکه مشترک تلویزیونی راه‌اندازی کنیم و از طریق این شبکه اهداف بلندمدت دو کشور در زمینه وحدت کشورهای اسلامی را دنبال کنیم.مبادله نشریات و کتاب، همکاری بین دو کشور در زمینه برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه و گردهمایی‌های مشترک، دعوت از ملت‌های مسلمان برای تلاش بیشتر در جهت وحدت کلمه‌ کشورهای اسلامی و پرهیز از اندیشه‌های افراطی و همکاری دو کشور در سازمان کنفرانس اسلامی از دیگر مواردی بود که جنتی با اشاره از آنها به عنوان دیگر بندهای همکاری مندرج در این تفاهمنامه نام برد.

وی افزود: همچنین در زمینه انتقال مهارت و تجربه علمی و فرهنگی دو کشور، تبادل دانشجو در مراکز آموزشی دو کشور، از جمله دیگر مفاد این تفاهمنامه است.

وی همچنین در پایان سخنان خود از تشکیل کارگروهی برای پیگیری توافقات موردنظر بین دو کشور خبر داد.

محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه نیز در سخنانی گفت: سوریه در حال حاضر با جنگ جهانی روبه‌رو شده است و این جنگ یک جنگ طایفه‌گری و تکفیری است، بارها به نام اسلام به کارهای بد و نابودی و تخریب مساجد و کنیسه‌ها پرداختند. هدف اصلی دشمنان سوریه این است که می‌خواهند سوریه را از جبهه مقاومت دور ساخته، در حالی که ایران و سوریه برای تحقق وحدت اسلامی از مدت‌ها پیش برنامه‌های مختلفی داشتند.

وی با اشاره به شعار وحدت کلمه مسلمانان گفت: این شعار از زمان امام خمینی (ره) آغاز شد و ما تلاش برای وحدت کلمه مسلمانان را از همان زمان آغاز کرده و همچنان ادامه می‌دهیم.

وزیر اوقاف سوریه از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: ملاقات خوبی طی روزهای گذشته با رهبر انقلاب داشتیم، ایشان بیان کردند ایران همچنان در کنار سوریه ایستاده است زیرا سوریه در راس جبهه مقاومت قرار دارد و این راه را ادامه می‌دهد.

وی افزود: ما تلاش خواهیم کرد با همکاری مسئولان ایران در جهت تحقق وحدت اسلامی و رویارویی با توطئه و فتنه طایفه‌گری مقاومت کنیم و نوعی تقریب مذاهب اسلامی بین شیعه و سنی برقرار کنیم. این در حالی است که دشمنان تلاش می‌کنند فرهنگ مقاومت را از بین ببرند تا ما در برابر صهیونیست‌ها ضعیف باشیم. آنها می‌خواهند دشمن جدیدی برای ما ایجاد کنند و شیعیان را دشمن ما نشان دهند تا ما دشمن اصلی‌مان یعنی صهیونیست را فراموش کنیم. بنابراین ما برای مقابله با آنها تلاش خواهیم کرد فرهنگ معارف اهل بیت با این تفاهمنامه گسترش دهیم و میراث مشترک بین ایران و سوریه را زنده نگه داریم.

عبدالستار این یادداشت را گام بسیار بزرگی برای نزدیکی مذاهب اسلامی دانست و گفت: راه‌اندازی شبکه تلویزیونی مشترک بین ایران و سوریه اقدام بزرگی است که باید جایگزین شبکه‌های وهابی شود. ما باید در این شبکه بر مسائل وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب تاکید داشته باشیم و راه را ادامه دهیم.

وی در پایان سخنان خود بر استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای تاکید کرد و آن را حق ایران دانست و گفت: ایران از انرژی هسته‌ای برای مسائل انسانی و غیرنظامی استفاده خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *