چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

نشست‌فوق‌العاده شورای‌امنیت به‌تاخیرافتاد

چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 312357
نشست فوق‌العاده شورای امنیت در خصوص سوریه تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاد. این در حالی است که فرانسه و روسیه درحال تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره سوریه هستند.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس روسیه نوشت: یک منبع دیپلماتیک آگاه در شورای امنیت اعلام کرد که نشست فوق‌العاده این شورا که قرار بود روز سه‌شنبه در خصوص سوریه برگزار شود تا اطلاع ثانوی به تاخبر افتاد.

سفیر استرالیا در شورای امنیت که ریاست دوره‌ای این شورا را بر عهده دارد در صفحه شخصی‌اش در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت: این نشست پس از آنکه روسیه درخواستش برای برگزاری آن را پس گرفت، لغو شد.

پیشتر دولت روسیه خواهان برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره سوریه در شورای امنیت شده بود. به نحوی که برخی دیپلمات‌ها اعلام کردند انتظار می‌رود این نشست بر مساله طرح روسیه برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی دمشق تحت کنترل سازمان ملل متمرکز باشد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع دیپلماتیک دیگر در نیویورک گزارش داد: کشورهای غربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت بررسی کرده‌اند که درباره محکوم کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است و در آن خواهان از بین رفتن تمامی مخازن سلاح‌های شیمیایی در سوریه هستند.

وی گفت: انگلیس، آمریکا و فرانسه امیدوارند که متن پیش‌نویس این قطعنامه تا پیش از پایان امروز (چهارشنبه) آماده شود تا برای رای‌گیری به شورا ارائه شود.

علاوه بر این منابع مذکور تاکید کردند که انگلیس پافشاری می‌کند که متن پیش‌نویس قطعنامه مذکور بر استفاده از زور علیه دمشق تاکید کند که به طور منطقی با مخالفت روسیه منجر خواهد شد.

دولت روسیه بار دیگر مخالفت خود را با صدور قطعنامه‌ای بین‌المللی بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل اعلام کرد.

مسئولان دولت روسیه اعلام کردند که پیش‌نویسی را ارائه خواهند داد که تنها بر تحت نظارت درآمدن سلاح‌های شیمیایی سوریه اشاره داشته باشد.

در همین حال، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز آمادگی کشورش برای امضای معاهده ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی را اعلام کرد.

المعلم علاوه بر این اعلام کرد که سوریه مکان‌هایی که سلاح‌های شیمیایی را را در آنجا نگهداری می‌کنند به روسیه و سازمان ملل نشان خواهد داد.

المعلم در میان جمعی از خبرنگاران گفت: ما آماده‌ایم تا به تعهداتمان بر اساس طرح روسیه در خصوص قرار دادن سلاح‌های شیمیایی تحت کنترل سازمان ملل عمل کنیم و برای همکاری کامل در اجرای این طرح حاضریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *