دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

تلاش نتانیاهو برای کسب موافقت کنگره

دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 311899
رسانه های اسرائیلی گزارش داده اند که نخست وزیر این رژیم خواهان فعالیت گسترده لابی های صهیونیستی در آمریکا برای کسب موافقت کنگره با اقدام نظامی علیه سوریه شده است.
به گزارش جهانف تسنیم به نقل از «یونایتدپرس اینترنشنال» نوشت: در حالی که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با مخالفت شدید آمریکایی ها با حمله نظامی علیه سوریه مواجه است، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ایجاد فشار بر کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل (ایپک) و نیز اعضای کنگره، از آنها خواسته است کنگره آمریکا را به دادن رای موافق به این اقدام نظامی متقاعد کنند.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، روز یکشنبه،در پایگاه اینترنتی خود به نقل از مسئولان ارشد تل آویو و منابع نزدیک به نتانیاهو نوشت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر تماس های متعددی را با اعضای کنگره و مسئولان دولت آمریکا و نیز اعضای ایپک که لابی اسرائیلی ها در آمریکا محسوب می شود، برقرار کرده و آنها را در جریان «اهمیت اقدام نظامی علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه) قرار داده است.

این منابع افزودند، «ران درمر» سفیر اسرائیل در واشنگتن نیز که به تازگی فعالیت خود را در این سفارت آغاز کرده است، یک ستاد تبلیغاتی درخصوص جنگ علیه سوریه ایجاد کرده است و تلاش می کند موضع اسرائیل را درخصوص حمله احتمالی به سوریه تشریح کند.

در حالی که محافل سیاسی اسرائیل تاکنون درخصوص اقدام احتمالی نظامی آمریکا به سوریه موضع سکوت اختیار کرده بودند، اما اخیرا بنیامین نتانیاهو، «موشه یعلون» وزیر جنگ و «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی تهدیدهای خود علیه سوریه را تکرار کرده و نسبت به پیامدهای حمله سوریه به سرزمین های اشغالی در صورت بروز جنگ در این کشور عربی، هشدار داده اند.

علاوه بر این امر، طبق نوشته یدیعوت آحارونوت، مشارکت ایپک در متقاعد ساختن اعضای کنگره به اقدام نظامی علیه سوریه، موید این واقعیت است که اسرائیل در موضوع بحران سوریه بی طرف نیست و یا اینکه حداقل خواهان مجازات نظام بشار اسد به ادعای کاربرد تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق در ۲۱ آگوست است.

طبق نظرسنجی های مختلف، افکار عمومی آمریکا نوید خوبی برای باراک اوباما در اجرایی کردن طرح جنگ طلبانه اش نیست. همچنین آرایش سیاسی در کنگره نیز نشان می دهد که هیچ تضمینی وجود ندارد که اوباما از آرای موافق کافی اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا برای حمله به سوریه برخوردار شود.

در این میان اوباما در چنین شرایط دشواری که برای خود ساخته، اعلام کرده است روز سه شنبه با مردم آمریکا سخن خواهد گفت تا بار دیگر توضیح دهد که چرا حکومت بشار اسد بخاطر کاربرد سلاح شیمیایی نباید بدون مجازات بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *