پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۴
۱۱
درخواست حجتی برای بازگشت به کار 25 مدیر بازنشسته؛

واپسگرایی مدیریتی در وزارتخانه تخصصی؛ گویی شعارهای روحانی اینجا خریداری ندارد!

شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب: 311581
در روزهایی که دولت یازدهم در حال تکمیل فرایند چینش مدیران همسو با شعارها و برنامه های خود است اقدام برخی وزرا این پرسش را ایجاد کرده است که آیا دولت تدبیر و امید تنها در سطح وزرا و معاونین رئیس جمهور به قول نزدیکان آقای روحانی "ژنرال" محور خواهد بود و یا نه این دومینوی استفاده از مدیران دو دهه پیش تا پایین ترین سطوح مدیریتی ادامه خواهد داشت.
به گزارش جهان، هر چند از روزهای تبلیغات انتخاباتی و با توجه به ترکیب ستاد آقای روحانی این موضوع قابل فهم بود که وی اعضای کابینه را از مدیران باتجریه و به نوعی پا به سن گذاشته انتخاب خواهد کرد اما وقتی وی در مراسم تودیع و معارفه وزیر کشور تاکید کرد که رویکردش در تعیین لایه های مدیریتی پایین تر از وزرا و روسای سازمان های زیر نظرش استفاده از مدیران جوان تر و همچنین زایش های مدیریتی درون سازمانی است این امیدواری ایجاد شد که برای تحرک و پویایی بیشتر دولت یازدهم مدیرانی جوان تر در رده های معاونت وزراتخانه ها و سازمان ها بکار گرفته خواهند شد اما اکنون خبر می رسد که گویی این تصور چندان با واقعیت همخوانی ندارد. 

خبرهای رسیده حاکی از آن است که پس از وزیر نفت این بار وزیر جهاد و کشاورزی در نامه ای خواستار بازگشت به کار بیش از 25 تن از مدیران بازنشسته ای شده است که در واقع جزء مدیران ارشد دولت اول سازندگی محسوب می شوند این بدان معنا خواهد بود که بدنه مدیریتی این وزارت خانه به جای بهره گیری از مدیرانی که طی یک دهه اخیر در بدنه این وزارت خانه رشد کرده اند و نسل جدید مدیران محسوب می شوند عملا از گردنه کادرسازی نظام خارج خواهند شد.

این اقدم آقای مهندس حجتی برای فراخوان مدیرانی که بیش از یک دهه از بازنشستگی آنها می گذرد و بعضا تا مرز 70 سال سن دارند در حالی است که، اصولا مدیران وزارت جهاد کشاورزی در دولت های مختلف به خاطر تخصصی بودن این وزارتخانه از بدنه آن انتخاب شده و به عبارتی در انتخاب مدیران کمتر سیاست زدگی و عزل و نصب های پررنگ سیاسی دخیل بوده است روندی که از بدو تاسیس این وزارتخانه تا کنون ساری و جاری بوده است.

از سوی دیگر بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که، برخی از افراد مورد درخواست آقای وزیر برای برگشت به کار پس از بازنشستگی در همان حوزه وارد بخش خصوصی شده و اکنون جزء مدیران یا سهامدارن شرکت های بزرگی در همان حوزه محسوب می شوند که خود در تحولات بازار از ذینفعان اصلی محسوب می شوند و بازگشت به کار آنها در سطح کلان مدیریت دولتی شائبه ایجاد رانت های جدید در این حوزه ها را ایجاد خواهد کرد.

اکنون این نگرانی ایجاد شده است که آیا دولت جدید به همه بدنه مدیرتی و کارشناسی موجود وزارت جهاد کشاورزی بی اعتماد است و آیا مدیران تخصصی این وزارتخانه طی دو دلت قبل را که به نوعی نسل جدیدی از مدیران محسوب می شوند را نادیده خواهد گرفت؟ نکته جالب آن است که بسیاری از مدیران ارشد دولت نهم و دهم در این وزارتخانه تجربه های مدیریتی اولیه خود را دولت دوم اصلاحات آغاز کرده اند و دولت احمدی نژاد به بسیاری ا ز آنها اعتماد کرد اما گویی دولت اعتدال گرا در این بخش چندان اعتقادی به شعارهای آقای روحانی ندارد و باید در عمل شاهد واپسگرایی مدیریتی به بیش از دو دهه پیش باشیم که یکی از نتایج آن ایجاد بحران مدیریتی در دهه آتی خواهد بود.
https://jahannews.com/vdcg7q9wqak9qn4.rpra.html
jahannews.com/vdcg7q9wqak9qn4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رازقی
Iran, Islamic Republic of
اینهمه فارغ التحصیل کشاورزی اینهمه متخصص اینهمه کشاورز اونوقت فقط چهارتا پیرمرد میتونن وزارتخونه رو اداره کنند؟ بقیه کشک؟!
میثم
Iran, Islamic Republic of
اینجا وزارتخانه جهاد کشاورزی است و همانطور که از اسمش پیداست محل واقعی کاربرد "داس" در همین وزارتخانه است. پس خرده نگیرید!
United States
مديران با تجربه سرمايه هاي يك كشورند همين مديران جوان بودند كشور به اين روز انداختند
Iran, Islamic Republic of
دولت پیرو پاتال دور هم جم شدن میخوان مشکلات مردم رو حل کنند
امیدی
مبارکه
اینم اعتدال دیگه چی می خواید
یک جهادی دلسوز
Iran, Islamic Republic of
در کار کشاورزی همه چیز پیدا می شود داس و تراکتور و انواع ادوات کشاورزی اما وزیر به جای بکارگیری آن در زمین به جان کارشناسان جوان افتاده . خدا به خیر کند در اکثر جلسات باید شاهد خواب آرام پدربزرگ های مدیر باشیم .
اگر بازهم مدیر کم آوردیم از تجربه های مدیران متوفی نیز می توان استفاده کرد .
عادل
حجتی برادر سه شهید است شما که سنگ شهید به سینه میزنید ! دوما اگر بیست نفر باز نشسته کاردان باشند بسیار کار معقولی است پس شما حرف ...نزنید
لسانحق
United States
آخه چرا پرت و پلا ميگيد وهمه چيز رو سياسى جلوه ميديد؟ مگر اون موجود نيم وجبى مديرى براى اين آب و خاك باقى گذاشت؟ اصلاً يكذره انصاف نداريد وگرنه نيم ساعت وقت ميگرفتيد و اگر وزير نميشد لااقل علت اين امر رو از روابط عمومى وزارت پيجور ميشديد.مواظب باشيد بخاطر مسائل سياسى و منافع باندى و جناحى يه ذره دينتون كه باقيمونده رو از دست نديد!
رجائي
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نشانه‌هايي از عدم چالاكي و چابكي در كل دولت مشاهده مي‌شود و بايد گفت حيف كه پيش‌بيني تأثير افزايش ميانگين سني مديران بر كاهش سرعت فعاليت‌هاي بخش اجرايي دولت، خيلي زود در حال بروز و ظهور است.
Iran, Islamic Republic of
احسنت؛ يعني در اين 16 سال انقلاب هيچ رويشي نداشته ؟ اين موضوع را همه بايد متذكر شوند تا كار از كار نگذشته .

آقاي نعمت زاده هم دارن به همين شيوه عمل مي كنن
مگر قحط الرجال است که به عقب برگشته ایم . اینها خسارت است .