يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

چگونه به حادثه‌دیدگان تصادفات کمک کنیم؟

پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب: 309563
امدادرسانی به مجروحان و آسیب‌دیدگان حوادث امری است که گرچه ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما باید توجه کرد که انجام این کار نیازمند پیش‌شرط‌ها و شرایطی است که در صورت ناآشنایی با آن بهتر است حتی به مصدوم کمک نشود.
به گزارش جهان، کمک‌های‌ اولیه اقداماتی است که بلافاصله پس از وقوع حادثه برای جلوگیری از مرگ، پیشگیری از عوارض بعدی یا کاهش درد و رنج مصدوم تا پیش از رسیدن پزشک یا انتقال فرد به مراکز درمانی و معمولا در محل حادثه انجام می‌شود، اما گاهی بی‌اطلاعی افراد یا آشنا نبودنشان با اصول کمک‌های اولیه نه تنها کمکی به مصدومان نمی‌کند بلکه سبب واردشدن خسارات جانی بیشتری به فرد حادثه دیده می‌شود.
 
نجات جان مصدوم، جلوگیری از وخیم‌ترشدن حال وی و کمک به بهبود فرد حادثه‌دیده از جمله مواردی است که باید در اجرای کمک‌های اولیه و انتقال مصدوم مدنظر قرار بگیرد و بر همین اساس یک فرد در صورتی می‌تواند به عنوان یک امدادگر به کمک افراد برود که علاوه بر داشتن دانش کافی و خونسردبودن، سرعت عمل، ابتکار عمل و گزارش‌نویسی خوبی نیز داشته باشد.
 
افرادی که دارای چنین شرایطی نباشند در هنگام بروز حوادث و اتفاقاتی که نیاز به امدادرسانی سریع وجود دارد، صلاحیت امدادرسانی را ندارند، اما با توجه اینکه ممکن است در برخی حوادث نیروی متخصص در محل حاضر نبوده و فرد حادثه دیده نیازمند امدادرسانی سریع باشد، بهتر است هر یک از شهروندان حداقل اصول‌اولیه امدادرسانی، کمک‌های‌اولیه و انتقال مصدوم را به خاطر داشته باشند.
 
اولین و مهم‌ترین مسئله در کمک‌رسانی به مصدومان حوادث و انتقال آنان، داشتن دانش کافی است که به همین منظور افراد باید به مراکزی که اقدام به ارائه چنین آموزش‌هایی می‌کنند، مراجعه کرده و با گذراندن دوره‌های آموزشی، موارداولیه در امدادرسانی را بیاموزند.
 
همچنین یک امدادگر باید توانایی مدیریت استرس و اضطراب خود را داشته باشد و با سرعت عمل، امدادرسانی به مصدوم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت انجام دهند، چرا که در بسیاری از حوادث زمان عامل تعیین‌کننده‌ای است.
 
یک امدادگر باید با اتکا به دانش خود بیشترین کارآیی را از کمترین امکانات و تجهیزات در دسترس داشته باشند. چرا که همیشه شرایط مکانی و زمانی مطابق نظر امدادگر نخواهد بود.
 
گزارش‌نویسی نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که یک امدادگر باید دارا باشد، چرا که گرچه ممکن است در نگاه اول این امر به ضرورت فاکتورهای دیگر نباشد، اما باید توجه کرد که مکتوب‌سازی اطلاعات برای بررسی‌های قانونی آتی و همچنین انتقال مصدوم به مراکز درمانی بسیار مفید خواهد بود.
 
به گزارش ایسنا، در گزارش‌های‌اولیه امدادگران اطلاعاتی از شرایط مصدوم، تشریح موارد خاص و علائم حیاتی نظیر نبض، فشارخون، درجه‌حرارت و ... ثبت می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *